Antal personer som röstat: 38
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om ni litar mer på Michelin kan ni se exakt samma sak i denna video:http://www.michelinman.com/US/en/safe-driving/tire-safety/mixing-tires.htmlDet är inte farligt att erkänna att man ibland har fel, just i detta fallet finns inget som talar för att bästa däcken ska vara fram däremot.
Michelin generally recommends they be installed on the rear axle in the absence of a tire service professional's recommendation or consumer's preference to the contrary.
For continued optimized vehicle performance, it is recommended that all tires be replaced at the same time with identical MSPN.
the sellers or installers of such tires are clearly liable for all injuries
Tror aldrig jag kört så länge med mina vinterdäck som till 3 mm.Byter nog vart 6:e år ungefär, då har de gått 3 säsonger fram och 3 bak, ca 4 mm mönsterdjup kvar.
Har verkligen alla ni som är tvärsäkra på sin sak provat att ha sämre däck bak och därefter skiftat till att ha sämre däck fram ? Jag skulle i alla fall inte orka prova fram den bästa lösningen för mig så jag kör med jämn slitna runt om.
Du köper bra däck......mina håller aldrig sex år, trots att jag inte kör mycket.
Jag har aldrig upplevt det som ett problem att köra med bäst däck fram, varför byta?Däremot har jag titt som tätt upplevt det som ett problem att inte kunna stanna tillräckligt fort, trots att jag har bästa däcken fram (för att jag kör för fort).Jag vill alltså inte ens prova då det skulle öka riskerna för mig och andra markant att ha sämre däck fram på vintern.Men som jag påstått tidigare så tror jag nog att nyckeln är att ha LIKA slitna däck fram och bak, man skall aldrig sätta sig i situationen med två nya och två dåliga däck på en bil - det blir farligt för en själv och andra oavsett var man sätter de dåliga däcken. Antingen tappar man styrningen och frontalkrockar med någon annan, eller så får man sladd och kan själv bli dödad då man bli påkörd i sidan.Troligen är det så att när "myndigheterna" talar om bättre och sämre däck så är det markanta skillnader, och i så fall borde det förbjudas att ha markant skillnad på mönsterdjup - om de kan konstatera att det ökar dödsfallen.Att bara titta på statistik och säga att "det är farligt med dåliga däck bak" då kanske 95% har kör med de bättre däcken fram är ett typiskt exempel på hur man kan använda statistik på ett felaktigt sätt.Ungefär som när folksam kastar skit på de värmepumpstillverkare som säljer flest värmepumpar - och deras värmepumpar har "Flest kompressorhaverier" - korkat.Nu har vi ju snö/is på vägarna minst 4 månader/år, det sliter inte mycket på däcken.Jag kör ca 1500 mil/år, hälften på vinterdäck, alltså runt 750 mil/år = totalt ca 4500 mil på vinterdäcken.Innan antisladd och antispinn kom så slets däcken mer...
Troligen är det så att när "myndigheterna" talar om bättre och sämre däck så är det markanta skillnader, och i så fall borde det förbjudas att ha markant skillnad på mönsterdjup - om de kan konstatera att det ökar dödsfallen.
Drivhjul har högre gummislitage än icke drivna vilket resulterar i större utstick på drivna hjul än på icke drivna. För framhjulsdrivna bilar betyder det risk för bakhjulssladd på is dvs. instabilitet på grund av sämre friktion bak.
En utländsk nordiskregistrerad personbil med fem personer är på väg hem från fjällen. Får sladd som resulterar i att en mötande svensk personbil kör rätt in i sidan. Ingen av förarna bröt mot rådande hastighetsbestämmelse. Den utländska bilen framfördes med högre hastighet än som var lämpligt, det var nerförsbacke och sladden uppstod förmodligen därför att föraren försökte få ner farten genom bromsning. Däcken på den utländska bilen uppfyllde lagkraven. Sämsta däcken satt dock bak (vänster fram 6 mm; höger fram 6 mm; vänster bak 4 mm; höger bak 3,5 mm). Renault Scenic årsmodell 2001; Yukohama Winter F310 (185/65 R 88T). Två bilder i materialet på dubbfria däck. Kontinental eller nordisk typ framgår inte av analysen. "Alla däcken var vid undersökningen oskadda och hade normala lufttryck. Systemet i övrigt beträffande hjulupphängningen var i stort intakt förutom viss deformation på höger fjäderben fram som uppstått i samband med olyckan." I sammanfattningen skriver Polisen: "Vid undersökningen noterades inget som tyder på att något tekniskt fel hos fordonet skulle ha orsakat eller bidragit till olyckan. Det kan dock påpekas att då fordonet hade mer slitna däck på bakhjulen än fram och eventuellt utrustat med en lastad takbox kan ha fått förändrade köregenskaper i halt väglag." I den tekniska undersökningen av den mötande svenska bilen skriver Polisen: "Alla hjul var vid undersökningen lufttomma. Bak har de tömts efter olyckan av räddningstjänsten som klippt av luftventilerna. Fram har däcken punkterats i samband med olyckan p.g.a. skärskador och deformerade fälgar, dock uppvisar inget av däcken några tecken på att det skulle ha rullat lufttomt. Systemet i övrigt beträffande hjulupphängningarna var i stort intakta, på framhjulsupphängningarna har deformation uppstått men inga separationer eller bristningar kunde noteras"Brister och åtgärdsförslag: olämplig inbördes däcksplacering; för hög hastighet i förhållande till fordonsutrustning och väglag. Enligt Polisens informationsunderlag rådde mycket halt väglag. Mittseparering 2+1 föreslås.