Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 45583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #45 skrivet: 10 november 2015, 05:57:11 »
Om ni litar mer på Michelin kan ni se exakt samma sak i denna video:
http://www.michelinman.com/US/en/safe-driving/tire-safety/mixing-tires.html

Det är inte farligt att erkänna att man ibland har fel, just i detta fallet finns inget som talar för att bästa däcken ska vara fram däremot.

Vilket skämt.
"Hammer down", you got to go until the rear tires spin.
Troligen en bakhjuldriven bil, och de ville bevisa att det är svårt att häva en sladd på vatten. Vilken nyhet!!!

När de körde med sämre däcken fram så instrueras han att köra bara precis så fort att han känner "styrningen bli lätt".
Vilket skämt.  dontknow

Jag skulle kunna göra exakt samma film, med exakt samma bil, och bevisa motsatsen.

Bästa däcken bak, och "Hammer down" så sker en olycka oavsett väglag, däckval eller vilka däck som är bäst.
"Only in USA" säger jag bara.

Dessutom är Michelin absolut inte tvärsäkra i sin rekommendation, tvärt om:
Citera
Michelin generally recommends they be installed on the rear axle in the absence of a tire service professional's recommendation or consumer's preference to the contrary.

Dessutom, vilket ger stöd för min rekommendation (om man kör framhjulsdrivet) att alltid sätta de bästa däcken fram:
Citera
For continued optimized vehicle performance, it is recommended that all tires be replaced at the same time with identical MSPN.

Kom nu ihåg att det är Michelin som ger detta råd, ett råd som bara kan följas om man varje höst sätter de bästa däcken på drivhjulen. I mitt fall, som kör framhjulsdrivet så innebär det att bästa däcken skall sitta fram.
OM man inte byter alla fyra däcken varje år vill säga.

Dessutom, anledningen till att alla tillverkare rekommenderar bästa däcken bak är:
Citera
the sellers or installers of such tires are clearly liable for all injuries

Man har alltså beslutat i USA att bästa däcken skall sitta bak, och här frågar man sig om det är den så kallade eveiga frågan om ägget eller hönan var först...

I alla år har "skrönan" om att bästa däcken skall sitta fram gjort att folk som byter 2 däck åt gången lagt de bästa däcken fram, med resultat att olagligt dåliga, eller nära på i många fall suttit bak.
Jag håller med om att det kan vara farligt att ha avsevärt sämre däck bak, och förstår också att många allvarliga olyckor troligen orsakats av detta, om man tittar på historiken.

Om vi om 10 år, då många kommer att sätta de sämsta däcken fram så kommer vi att se fler allvarliga olyckor som sker p.g.a. att man lagt de sämre däcken fram, framför allt frontalkrockar som beror på förlorad styrning och dålig bromsförmåga, sidokrockar i korsningar där föraren inte hinner stanna p.g.a. dålig bromsförmåga och kör rakt ut i trafiken likaså.

FAKTUM är att man på en framhjulsdriven bil inte kan köra säkert om man inte växlar mellan fram och bak varje säsong, som jag tidigare sagt så skulle framdäcken efter 3 år vara livsfarliga, och bakdäcken som nya, bara en omdömeslös person hanterar sina däck och andras säkerhet på detta sätt.
Roterar man mellan fram/bak kan man köra dubbelt så många år på "säkra däck" som om man alltid sätter de sämre fram (talar nu om framhjulsdrivna bilar). Visst blir de halare med åren, men biltillverkarens ansvar att bygga bilar som inte bryter ut i oväntad överstyrning kan i alla fall säkerställas genom att man har "lika bra" eller lika dåliga däck runt om.
Sen får myndigheterna säga och skriva precis vad de vill, ibland får man helt enkelt lita på de erfarenheter man har, sunt förnuft, och logik.

Michelin har alltså rätt:

Man skall ha lika bra däck fram/bak (Det får man genom att rotera däcken fram/bak varje säsong)
Om man har avsevärt sämre däck på ett av paren skall dessa läggas bak om din däckexpert inte råder om annat, eller om du själv prioriterar styrning och bromsning framför risken att få sladd.
Ett medvetet val av strategi gör att man från att man köper en ny bil skall rotera fram/bak varje säsong, och byta däcken innan de är så dåliga att de blir till en fara för dig själv och andra.

Skulle däckbytena ha skötts så dåligt att man står där med två dåliga och två nya däck så skall man helst inte köra alls, men då kan man kanske välja att sätta de bättre däcken bak, det är ett scenario som jag aldrig kommer att ställas inför, eller har någon erfarenhet av - så jag tar inte någon direkt ställning i sakfrågan.

Jag håller också med den som tidigare skrev att man behöver bromsa i en kritisk situation 10 gånger (minst) oftare än man drabbas av en oväntad sladd, i vart fall om man som jag roterar däcken mellan fram/bak varje säsong.

Här i byn förolyckades två personer för några år sedan (de vuxna dog och deras två små barn skadades svårt) när de i kraftigt regn kom över på fel sida vägen och körde rakt in i en buss med fronten först.
Huruvida de hade bättre däcken fram eller bak förtäljer inte historien så vitt jag vet.
De sladdade i alla fall inte in i bussen.
« Senast ändrad: 10 november 2015, 06:28:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #46 skrivet: 10 november 2015, 08:41:41 »
Om man köper 4st. nya vinterdäck och skiftar mellan fram och bak varje år så nöts dom lika mycket, har kört både bakhjulsdrivet och framhjulsdrivet och alla däck har varit jämt slitna.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #47 skrivet: 10 november 2015, 10:06:20 »
Att myndigheter och andra organisationer säger att dom bästa däcken skall sitta bak beror på att bilen blir då mer understyrd och understyrda bilar har alltid ansetts säkrare än överstyrda och det stämmer nog för medelföraren.
Att kontrollera överstyrning kräver träning, mer än en timme på en vattendränkt halkbana eller i en skidcar vilket aldrig bli det samma som att köra på en riktig vinterväg.
Rickard skrev att det beror nog var på i landet man bor (kör) som avgör om man sätter bästa däcken fram eller bak och jag håller med. I Norrland har man osaltade vintervägar. På Gotland där jag bor så saltas det inte heller på vintern. Vi har mest milda vintrar men när snön kommer så bildas det isbark på vägarna för det plogas inte heller särskilt bra. Man får naturligtvis anpassa hastigheten efter rådande väglag men det känns betydligt tryggare att ha dom bästa däcken fram för att kunna kontrollerat få stopp på bilen när det är riktigt halt. Om man kör i resten av landet så vräks det ut salt och då kan jag förstå att det känns tryggare att ha dom bästa däcken bak om man plötsligt kommer på en isfläck och bilen går rakt fram istället för att bakvagnen släpper lite, någon skrev att släpper det bak då är man passagerare. Jag vill påstå att släpper det fram då är man verkligen passagerare. Någon annan skrev " hoppas ni som sätter dom bästa däcken fram har anti-sladd". Vi har en gammal Saab 900:a, den saknar anti-sladd och anti-spinn, den har inte ens ABS och är mycket understyrd normalt. Att sätta dom bästa däcken bak på den gör den extremt understyrd och helt lifsfarlig att köra när det är halt. Jag anser att det också är bilens grundköregenskaper som avgör, när alla elektroniska hjälpmedel är avstängda, var bästa däcken skall sitta. Dom flesta bilar är i grunden understyrda idag men man kan bygga bilar med urusla köregenskaper och maskera det med en massa elektroniska hjälpmedel, MB A klass första generationen är praktexempel på det.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #48 skrivet: 10 november 2015, 11:22:04 »
Man kan ju också konstatera att med dagens svenska myndighetskrav på mönsterdjup (för personbilar: 1,6 mm på sommardäck, 3 mm på vinterdäck) så hinner däcken inte bli särskilt dåliga innan de blir olagliga att använda.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #49 skrivet: 10 november 2015, 11:45:21 »
Tror aldrig jag kört så länge med mina vinterdäck som till 3 mm.
Byter nog vart 6:e år ungefär, då har de gått 3 säsonger fram och 3 bak, ca 4 mm mönsterdjup kvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #50 skrivet: 10 november 2015, 12:19:30 »
Efter en incident där 55an plötsligt blev skridskobana har vi numer alltid bra dubbade däck vintertid.
Dubbfritt duger inte när det händer. Inte gamla däck heller.
Men i år har vi inte bytt än, få se om det blir nån vinter.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #51 skrivet: 10 november 2015, 14:19:14 »
Har verkligen alla ni som är tvärsäkra på sin sak provat att ha sämre däck bak och därefter skiftat till att ha sämre däck fram ? Jag skulle i alla fall inte orka prova fram den bästa lösningen för mig så jag kör med jämn slitna runt om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4039
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #52 skrivet: 10 november 2015, 14:42:23 »
Tror aldrig jag kört så länge med mina vinterdäck som till 3 mm.
Byter nog vart 6:e år ungefär, då har de gått 3 säsonger fram och 3 bak, ca 4 mm mönsterdjup kvar.

Du köper bra däck......mina håller aldrig sex år, trots att jag inte kör mycket.

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #53 skrivet: 10 november 2015, 15:30:02 »
Naturligtvis så försöker även jag att få däcken så jämt slitna som möjligt.
Om man monterar fyra nya däck på en framhjulsdriven bil och kör en säsong med dom så blir framdäcken lite mer slitna än bakdäcken, det går inte att komma ifrån för man styr, bromsar och accelrerar med dom, bakdäcken "hänger mest med". Slits bakdäcken mer ja då är det fel på hjulinställningen.
Det enda sättet att få dom ungefär lika slitna på en framhjulsdriven bil är att sätta dom bästa fram och sedan skifta fram bak nästa säsong.
När rekommendationerna kom att dom bästa däcken skall sitta bak så provade jag och jag säger aldrig mer dom bästa däcken bak.
« Senast ändrad: 10 november 2015, 15:31:34 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #54 skrivet: 10 november 2015, 15:42:38 »
Har verkligen alla ni som är tvärsäkra på sin sak provat att ha sämre däck bak och därefter skiftat till att ha sämre däck fram ? Jag skulle i alla fall inte orka prova fram den bästa lösningen för mig så jag kör med jämn slitna runt om.

Jag har aldrig upplevt det som ett problem att köra med bäst däck fram, varför byta?
Däremot har jag titt som tätt upplevt det som ett problem att inte kunna stanna tillräckligt fort, trots att jag har bästa däcken fram (för att jag kör för fort).
Jag vill alltså inte ens prova då det skulle öka riskerna för mig och andra markant att ha sämre däck fram på vintern.
Men som jag påstått tidigare så tror jag nog att nyckeln är att ha LIKA slitna däck fram och bak, man skall aldrig sätta sig i situationen med två nya och två dåliga däck på en bil - det blir farligt för en själv och andra oavsett var man sätter de dåliga däcken. Antingen tappar man styrningen och frontalkrockar med någon annan, eller så får man sladd och kan själv bli dödad då man bli påkörd i sidan.

Troligen är det så att när "myndigheterna" talar om bättre och sämre däck så är det markanta skillnader, och i så fall borde det förbjudas att ha markant skillnad på mönsterdjup - om de kan konstatera att det ökar dödsfallen.
Att bara titta på statistik och säga att "det är farligt med dåliga däck bak" då kanske 95% har kör med de bättre däcken fram är ett typiskt exempel på hur man kan använda statistik på ett felaktigt sätt.
Ungefär som när folksam kastar skit på de värmepumpstillverkare som säljer flest värmepumpar - och deras värmepumpar har "Flest kompressorhaverier" - korkat.

Du köper bra däck......mina håller aldrig sex år, trots att jag inte kör mycket.

Nu har vi ju snö/is på vägarna minst 4 månader/år, det sliter inte mycket på däcken.
Jag kör ca 1500 mil/år, hälften på vinterdäck, alltså runt 750 mil/år = totalt ca 4500 mil på vinterdäcken.

Innan antisladd och antispinn kom så slets däcken mer...
« Senast ändrad: 10 november 2015, 15:48:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #55 skrivet: 10 november 2015, 16:20:43 »
Det beror nog rätt mycket på hur stor skillnad det är mellan de bra och de dåliga. Om vi sätter på 4 nya däck i år, så skiljer det för lite året efter (iaf för mig), för att jag ens ska se/märka någon skillnad på dom.
Jag satte 4 nya i fjol och jag har ingen aning om jag i år har flyttat dom mellan fram och bak eller inte, för jag missade att märka upp dom a:gl
Men som sagt, när jag känner att det börjar vara dax att köpa nya däck, så köper jag ett par däck som jag sätter bak för att dom ska bli lugnt inkörda, sedan köper jag det andra paret året efter och sätter dom bak.
Om de gamla däcken har hunnit bli så dåliga så att dom känns farliga, så byter jag såklart alla fyra samtidigt.

När jag köper ny/beg bil, så köper jag i stort sett alltid 4 nya vinterdäck till den.

Sommardäck köper jag i 4 pack.

smurfen:
Det året när jag var ung och dum, när jag körde med ett riktigt slitet par och ett någorlunda par, då plockade jag runt dom i min iver att slippa köpa nya däck, så jag har provat med dåligt fram, bak och i kors - jag vill nog inte köra med någon av dom kombinationerna fler gånger.
Det var ett antal år sedan nu, men det jag "minns" är:
Med dåligt fram, så var det svårt att svänga och bromsa.
Med dåligt bak, så var det svårt att komma fram och bakändan var ute på utflykt alltför ofta.
Med ett bra och ett dåligt fram och ett dåligt och ett bra bak (i kors), så fick jag båda varianternas dåliga egenskaper plus att riktningsstabiliteten blev usel iaf vid inbromsning*vilken överraskning*
Bilen var bakhjulsdriven.

Slutkläm - kör inte med slitna däck varken fram eller bak.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #56 skrivet: 10 november 2015, 17:18:54 »
Jag har aldrig upplevt det som ett problem att köra med bäst däck fram, varför byta?
Däremot har jag titt som tätt upplevt det som ett problem att inte kunna stanna tillräckligt fort, trots att jag har bästa däcken fram (för att jag kör för fort).
Jag vill alltså inte ens prova då det skulle öka riskerna för mig och andra markant att ha sämre däck fram på vintern.
Men som jag påstått tidigare så tror jag nog att nyckeln är att ha LIKA slitna däck fram och bak, man skall aldrig sätta sig i situationen med två nya och två dåliga däck på en bil - det blir farligt för en själv och andra oavsett var man sätter de dåliga däcken. Antingen tappar man styrningen och frontalkrockar med någon annan, eller så får man sladd och kan själv bli dödad då man bli påkörd i sidan.

Troligen är det så att när "myndigheterna" talar om bättre och sämre däck så är det markanta skillnader, och i så fall borde det förbjudas att ha markant skillnad på mönsterdjup - om de kan konstatera att det ökar dödsfallen.
Att bara titta på statistik och säga att "det är farligt med dåliga däck bak" då kanske 95% har kör med de bättre däcken fram är ett typiskt exempel på hur man kan använda statistik på ett felaktigt sätt.
Ungefär som när folksam kastar skit på de värmepumpstillverkare som säljer flest värmepumpar - och deras värmepumpar har "Flest kompressorhaverier" - korkat.

Nu har vi ju snö/is på vägarna minst 4 månader/år, det sliter inte mycket på däcken.
Jag kör ca 1500 mil/år, hälften på vinterdäck, alltså runt 750 mil/år = totalt ca 4500 mil på vinterdäcken.

Innan antisladd och antispinn kom så slets däcken mer...
Du har aldrig provat men hävdar bestämt att din modell är bäst trots diverse tester och rekommendationer  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #57 skrivet: 10 november 2015, 18:10:39 »
Troligen är det så att när "myndigheterna" talar om bättre och sämre däck så är det markanta skillnader, och i så fall borde det förbjudas att ha markant skillnad på mönsterdjup - om de kan konstatera att det ökar dödsfallen.
Antagligen ska det vara rätt så markant skillnad för att bli direkt farligt, men det lär ju gälla fabrikat likväl som mönsterdjup, typ Nokian på en axel och sämsta regummering/kinadäck på den andra med samma mönsterdjup lär ju inte vara så bra så ett förbud lär väl vara praktiskt omöjligt.
Själv skulle jag absolut sätta dom sämsta fram om jag var tvungen att välja, annars så försöker jag skifta mellan fram och bak för ett jämnt slitage men vanligen ser jag ingen skillnad så jag vet inte vilken som satt var förra året.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #58 skrivet: 10 november 2015, 18:40:08 »
Undrar lite. Att man anser sig behärska bilen när det är halt innebär inte automatiskt att man som en del tror att man far omkring som någon fartdåre... Varför tänker ni inte istället att vad skönt om flera som man möter ute på vägen kanske har den där känslan för halkan och känner sig trygga bakom ratten?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #59 skrivet: 10 november 2015, 20:09:52 »
Vad är det som diskuteras igentligen?
Jo friktion.

Vad är risken med att sätta "bästa" däcken fram?

Med bra friktion fram så biter hjulen men då har du dålig/ingen friktion bak och bakändan kommer flygande
Det förädiska med framhjulsdrift är att man kan köra hårdare innan det släpper och detta gör att väldigt få har upplevt en ordentlig bakhjuls sladd med en framhjulsdriven bil.
Det är lite som med det första turbobilarna
Händer inget, händer inget,händer inget och sen Pang


och vad är risken med att sätta "bästa" däcken bak
med "bästa" däcken bak och du tappar friktionen fram och när man gör det så går också bilen rakt fram.
Händer inte så mycket mer, det är bara att lätta på gasen tills greppet kommer tillbaka.

Så ni som har bästa däcken fram
Hoppas jag slipper möta er på vägarna i vinter när ni plöjer fram sidledes med eran bil över flera filer
eller att ni kommer glidandes mot mig med bagagen först.

om man jämför med en snöskoter så måste jag fråga om ni har spikar i skidorna och blanka drivmattor?
Ni vill ju ha det bästa greppet fram och dålig bak.
Naturligtvis har ni inte det och det är samma med en bil och nej det har inte bara med drivning att göra utan även stabilitet.

Här kommer ett litet citat från en rapport gjord av VTI (Väg och transportforsknings institutet) 2003 som handlar om dubbdäck och det är dubbutsticket som avses och mer dubbutstick på is = högre friktion.

Citera
Drivhjul har högre gummislitage än icke drivna vilket resulterar i större utstick
på drivna hjul än på icke drivna. För framhjulsdrivna bilar betyder det risk för
bakhjulssladd på is dvs. instabilitet på grund av sämre friktion bak.

Michelin har en film som ni kan titta på
observera att man rekomenderar att ha bästa däcken bak.


Vägverket säger samma sak, bästa däcken bak.

Här kommer en text från en studie om dödsolyckor
Citera
En utländsk nordiskregistrerad personbil med fem personer är på väg hem från fjällen. Får sladd som resulterar i att en mötande svensk personbil kör rätt in i sidan. Ingen av förarna bröt mot rådande hastighetsbestämmelse. Den utländska bilen framfördes med högre hastighet än som var lämpligt, det var nerförsbacke och sladden uppstod förmodligen därför att föraren försökte få ner farten genom bromsning.
Däcken på den utländska bilen uppfyllde lagkraven. Sämsta däcken satt dock bak (vänster fram 6 mm; höger fram 6 mm; vänster bak 4 mm; höger bak 3,5 mm). Renault Scenic årsmodell 2001; Yukohama Winter F310 (185/65 R 88T). Två bilder i materialet på dubbfria däck. Kontinental eller nordisk typ framgår inte av analysen. "Alla däcken var vid undersökningen oskadda och hade normala lufttryck. Systemet i övrigt beträffande hjulupphängningen var i stort intakt förutom viss deformation på höger fjäderben fram som uppstått i samband med olyckan." I sammanfattningen skriver Polisen: "Vid undersökningen noterades inget som tyder på att något tekniskt fel hos fordonet skulle ha orsakat eller bidragit till olyckan. Det kan dock påpekas att då fordonet hade mer slitna däck på bakhjulen än fram och eventuellt utrustat med en lastad takbox kan ha fått förändrade köregenskaper i halt väglag." I den tekniska undersökningen av den mötande svenska bilen skriver Polisen: "Alla hjul var vid undersökningen lufttomma. Bak har de tömts efter olyckan av räddningstjänsten som klippt av luftventilerna. Fram har däcken punkterats i samband med olyckan p.g.a. skärskador och deformerade fälgar, dock uppvisar inget av däcken några tecken på att det skulle ha rullat lufttomt. Systemet i övrigt beträffande hjulupphängningarna var i stort intakta, på framhjulsupphängningarna har deformation uppstått men inga separationer eller bristningar kunde noteras"
Brister och åtgärdsförslag: olämplig inbördes däcksplacering; för hög hastighet i förhållande till fordonsutrustning och väglag. Enligt Polisens informationsunderlag rådde mycket halt väglag. Mittseparering 2+1 föreslås.

Just det godkända däck, rak väg, och inte för fort.
Det enda som föraren gjorde var att bromsa lite och någon fick sätta livet till för att bilen fick sladd.


Nu skall ni få se på två löjliga filmer jag hittade på tuben men trots att demobilen i filmen är av lego så är det samma fysikaliska principer för era vanliga bilar.
för att minska friktionen överdriver man lite genom att tejpa ett par av däcken
Dessa tejpade däck placeras sedan fram eller bak.



se vad som händer.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!