Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 45568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #60 skrivet: 10 november 2015, 21:41:09 »
Precis, är skillnaden mellan däcken för stor så kan man inte skifta fram/bakhjulen på en framhjulsdriven bil.
Men det är idiotiskt att hävda att är det en aning pytteskillnad mellan hjulen så ska man alltid sätta bästa bak och därmed förstärka skillnaden i slitage.

Alla dessa test och filmer bygger på att skillnaden mellan fram och bakhjul är stor, och ju större skillnad ju mer instabil blir bilen. Skiftar man varje år blir inte skillnaden så pass stor att detta händer.
Alltså skifta mellan bak och framhjul så att man får ett jämnt slitage, hur svårt är det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #61 skrivet: 10 november 2015, 22:03:01 »
Och dessutom krockar jag mycket hellre med bakvagnen på en sladdande bil än frontar med en som går rakt fram.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #62 skrivet: 11 november 2015, 06:19:12 »
Notera legobilarna, den som sladdade runt saktade ned så fort att den inte ens nådde slutet på rampen, den med dåliga framdäck ökade farten och åkte rakt fram.

På snöskotern har man KNIVAR under skidorna för att kunna styra dit  man vill, att inte ha grepp i framvagnen på en skoter är förenat med livsfara, på samma sätt som det är att ha dåligt grepp i fram på en personbil.

Det finns äldre skotrar med dåligt grepp på skidorna, och då får man helt enkelt köra saktare.

Gemensamt för alla exempel jag sett på alla filmer ni länkat till är dels att det i samtliga fall är kraftigt överdrivna filmer, det finns inga bevis för att hastigheterna är desamma, man uppmanar föraren att mot sin vilja gasa så hårt att bakänden skall släppa.

Dessutom ser jag inte i något fall att man undviker att komma över på fel körfält, oavsett om man får överstyrning eller understyrning.
OM NÅGOT så tar det längre tid = lägre hastighet för de överstyrda bilarna att komma över i fel körfält.

För den som kör in i en bil som kommer över på fel körfält är det bättre (mjukare) att köra in i en bil som kommer med sidan eller bakvagnen först, den bilen har desutom rimligen en lägre hastighet då alla fyra däcka "omedvetet" har bromsat ned farten på bilen.

Gemensamt för de flesta olyckorna måste anses vara att de beror på förarmisstag, man kör över sin förmåga och väglagets förutsättningar helt enkelt.

Jag är helt övertygad om att vi om 10 år, när allt fler kör med dåliga däck fram, kommer att kunna se att det inte spelar någon större roll vilka däck som är dåliga, de är dödliga oavsett var de sitter.

Mitt enda råd är att göra som jag gör, växla däck mellan fram och bak varje år så att man hela tiden har samma status på alla däck, alla andra råd borde vara felaktiga.

Speciellt i USA där de stämmer för allt borde det vara omöjligt för ett företag att sälja och montera två bra däck tillsammans med två dåliga utan att få skadestånd på miljoner på halsen.
Att de inte stämmer för det kan bara bero på att de är korkade.

Nu snöar det för övrigt här, hoppas man inte möter någon med dåliga däck fram som inte kan trycka undan snön och slasket som ligger på vägen utan istället kommer rakt fram i en kurva, utan möjlighet att bromsa.

Med bra däck fram kan man köra betydligt fortare innan det blir farligt, de bättre däcken fram trycker undan snö och slask så de sämre däcken bak ändå kan greppa.
Men visst, kör man SÅÅÅ fort att det ändå släpper så kan det släppa bak, men då har man passerat många gränser av dåligt omdöme.

1. Man kör med dåliga däck (även om det "bara" är två dåliga.
2. Man anpassar inte farten efter väglaget
3. Man kör så fort att inte ens "hjälpen" av de bättre däcken fram kan undvika en olycka som beror på de dåliga däcken.

Hade de dåliga däcken suttit fram och man kört lika fort hade olyckan hänt avsevärt mycket tidigare om man visat lika dåligt omdöme.
« Senast ändrad: 11 november 2015, 06:28:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #63 skrivet: 11 november 2015, 06:24:43 »
Mönsterdjupet på framdäcken, knappt 1mm mindre på bakdäcken. Nu kör jag med dessa vinterhjul/rostiga plåtfälgar tills det blir ordentlig vinter och lägger på de "fina" vinterhjulen på alufälg senare. Så det är nog inga större skillnader i mönsterdjup vi pratar om irl, tror jag.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #64 skrivet: 11 november 2015, 06:47:14 »
Du har aldrig provat men hävdar bestämt att din modell är bäst trots diverse tester och rekommendationer  Sc:,h

Ja, jag hävdar bestämt att man varje år skall lägga de bättre däcken fram (på en framhjulsdriven bil) för att så länge som möjligt bibehålla bästa möjliga status på alla däck.

1. Det säkerställer att biltillverkarens setup när det gäller understyrning/överstyrning tillåts vara som de tänkt sig under däckens hela livslängd.
2. Det gör att man får ut flest mil på varje däck med bibehållen säkerhet.
3. Det gör att man aldrig råkar ut för oberäknelighet som beror på att man har stor skillnad i statusen för fram och bakdäck.

Jag har hanterat mina däck på detta sätt i 32 år utan att det inneburit några oväntade överstyrningssituationer, varför prova nåt som man med logik och sunt förnuft med 99% säkerhet kan säga är en sämre strategi?

Skulle jag mot förmodan ha två dåliga däck på min bil vintertid skulle jag trots det köra med de bättre fram, möjligheten att styra och bromsa är trots allt viktigast, men jag skulle anpassa hastigheten efter de dåliga bak, jag skulle dessutom testa var gränsen går för däcken så jag har en känsla för hur stor skillnaden var på greppet.
Det är mycket osäkert om jag skulle låta någon oerfaren bilförare låna min bil oavsett om jag hade dåliga däck fram eller bak.
Hela diskussionen om dåliga däck fram/bak är egentligen idiotisk, man skall inte ha dåliga däck på en bil vintertid - se bara vad som hände igår med minibussen som körde av vägen med 8 flyktingar i.
Troligen en bil från någon storstad med sommardäck, med en förare som var oerfaren att alls köra på vinterväglag, körde över sin förmåga.
Huruvida han hade de sämre däcken fram eller bak saknar alldeles säkert i det stora hela betydelse, grundfelet var för hög hastighet, för dåliga däck, och oerfarenhet i kombination.

En sak är säker, sätter man de dåliga däcken fram på en framhjulsdriven bil så kommer framdäcken dubbelt som fort som annars att bli trafikfarliga - i min värld kan det omöjligt öka trafiksäkerheten, och då får den samlade expertisen säga vad de vill.
Det är liksom två olika saker att visa att dåliga däck bak är farligt, och att ha en strategi för att undvika att alls ha två dåliga däck och två bra.
De råd som ges av experterna är därför i grunden fel, de resulterar helt enkelt i att man dubbelt så fort som annars kommer att ha en bil med dåliga däck.
INGEN skall inbilla mig att de som kör med bästa däcken bak köper nya vinterdäck varje eller vartannat år, och resultatet av detta blir alltså att en massa bilister kommer att köra med urusla däck fram och däck som är i nyskick bak, och det kommer att resultera i en massa olyckor som annars kunde undvikits.

Jag hoppas verkligen att folk i allmänhet har bättre förstånd än att gå på dessa i grunden felaktiga råd.

Men än en gång, skulle jag rekommendera någon "som jag inte kände" = kunde vara helt oerfaren var de skulle lägga sina två dåliga däck så skulle antagligen även jag rekommendera att sätta dem bak (på en framhjulsdriven bil) så att de snabbare skulle känna att de hade dåliga däck.
Min slutsats är dock att man skall växla mellan fram/bak varje säsong, för att undvika att alls ha några dåliga däck - och just detta faktum gör att "rekommendationen" med sämsta däcken fram blir så fel.
Ett riktigt idiotiskt generellt råd alltså.
OM alla följer detta råd kommer vi att få allt fler olyckor i trafiken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #65 skrivet: 11 november 2015, 11:21:55 »
Alla saabar jag kört har varit extremt understyrda i sig själva, tror aldrig att det skulle vara någon säkerhetsmässig nackdel för dig att ha de bättre fram.
Vet man med sig att man har en bil som lätt överstyr blir det en annan sak, än en gång tycker jag att detta generella råd är tveksamt, och i vissa fall, kanske t.o.m i majoriteten av fallen, direkt felaktigt - då det resulterar i sämre däck och stora skillnader om man hela tiden sätter de sämsta däcken fram på en framhjulsdriven bil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #66 skrivet: 11 november 2015, 16:54:41 »
Hur kunde en så van bilförare bli överraskad av att få sladd??? Det brukar väl bara vara dom mer ovana som inte är bredd på att få ställ. Med stor skillnad på däck var det kanske inte så konstigt, men som många tidigare förklarat blir det knappast någon stor skillnad på däcken om man skiftar som man ska. Och dessutom undviker breda lågprofilsdäck på vinterväglag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #67 skrivet: 11 november 2015, 16:57:21 »
@Per Lu: Vad kan hända om det går 20 km/h?
Hade det varit bättre om du förlorat styrförmågan och istället åkt rakt fram? det är sånt jag tänker på.
Jag tror det hade kunnat bli precis lika farligt, om inte just i ditt fall, så i många andra fall.
Många fler än om man har de bättre däcken fram i alla fall, då kan man i alla fall stanna inför en korsning t.ex. där trots allt de flesta olyckorna inträffar.
Att man kör som en idiot är ju inget att skryta över direkt, men om någon skulle varit med om farliga situationer p.g.a. "sämre däck bak" så borde det vara jag, kör rätt ofta på gränsen till vad greppet tillåter eller över, om inte annat för att behålla känslan för hur min bil uppträder om/när man går över gränsen - det är viktigt att inte bli överraskad när det händer.
Kanske känner jag därför i tid om det släpper oavsett om det är bak eller fram  dontknow , det är i alla fall inget jag direkt tänker på.
Jag kan i alla fall inte påminna mig att någon av de bilar jag haft sedan 80-talet varit annat än rätt kraftigt understyrda.

En sak är jag dock helt klar över och det är att jag aldrig mer skall köpa däck från Kina, de är absolut livsfarliga.
Gick knappt få stopp på bilen om asfalten var lite blöt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #68 skrivet: 11 november 2015, 22:01:01 »
Det där med att några anser sig köra bil medans andra åker bil, förstår verkligen inte det eller har vi proffsförare här?  Svärsonen är rallyförare/crossförare har lastbilskort och sämre bilförare än han finns inte när det gäller personbilsåkning.  Rider häst och åker häst på hästryggen förstår jag, den som åker häst kan inte rida!

Skulle tro att man är bäst som bilförare runt 30-35 sen går det utför, vissa vill inte erkänna det.
Dom som har förmågan att inse att man inte är lika bra som förr kan bibehålla sin säkra bilkörning många år till.

Framhjulen sliter på däcken pga styrningen och drivningen sliter, har man framhjulsdrivet blir det naturligt att sätta det bästa däcket fram eftersom det ganska snart är sämre än bakhjulen, POFF! så har ni bästa däcket bak fast ni inte tänkte på det *roflmao*
 

« Senast ändrad: 11 november 2015, 22:04:51 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #69 skrivet: 11 november 2015, 22:28:24 »
Tar man inte fullt ansvar ( och i det ingår att ha koll på tex väglaget) tycker jag att man inte ska köra bil. Och om någon annan förlorar fästet och kommer rakt emot mig, vill jag alla gånger att det är bakändan eller sidan som kommer och inte fronten. Lika självklart som att jag hellre ser att min sida kolliderar med min medtrafikant om jag har brustit i min körning, även om det ev skulle skada mig mer än min "oskyldiga" medtrafikant. Jag tycker att den som vållar olyckan själv ska ta den "stora" smällen.
Och dubbdäck skulle vara lagstadgat, för dom är totalt överlägsna då det är som halast.
Som tur är lever jag i ett område där det aldrig saltas på vägarna så här vet vi att det är halt om det är runt noll grader och vi har inga problem med avsaknaden av salt, men det är en annan historia.
Den här veckan har jag åkt ca 40 mil på mycket hala vägar i en temperatur mellan -2 och +2 grader med frost och underkylt regn. Inte ett släpp eller ingrepp av ABS. Inga bilar i diken förutom en tragisk halkolycka där en tvååring omkom, dom som färdades i den med sommardäck utrustade bilen var nyanlända flyktingar som troligtvis inte upplevt halka tidigare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #70 skrivet: 12 november 2015, 06:14:34 »
Om det är så halt att det inte går att gå på vägen så kan det nog lika gärna släppa både bak och fram, vilket troligen bevisades av att ytterligare 4 fordon råkade ut för samma sak, jag tror absolut inte att allihop hade dåliga däck på bilen.
Det går alltid hitta exempel på när olika saker händer och använda det som skäl för att agera på ett visst sätt, jag är dock trygg i den strategi jag har för att ha bästa möjliga däck på samtliga positioner på de bilar jag förfogar över.

Jag har faktiskt snurrat en gång på vägen också, i min Opel Rekord -72 (ung och körde över min förmåga och rådande väglag), om jag inte missminner mig så hade jag ganska nya Nokia Hakkapelitta, så det var inga problem med däcken, bara riktigt halt i en kurva där långtradare med varma däck "smält" snön på vägen till en blankis.
En avfart från E4, svag högersväng.
Bilen snurrade och stannade på vägen (På samma sätt som vi såg i alla filmer som visade överstyrning).
Om jag tappat greppet i framvagnen istället hade jag åkt nedför en 7 meter hög slänt vid sidan av vägen, hur det hade slutat vet nog ingen.
Jag är i alla fall mycket skeptisk till rekommendationen att ha de bästa däcken bak, och jag tror de flesta som kör mycket på vinterväg håller med mig, tycker mig se det i de svar som ges i forumet också.

Det skulle i så fall styrka min syn på saken, att det kan vara bra om oerfarna personer tidigt känner att det är halt och saktar ned, så det kan nog vara en fördel för vissa att ha de sämre däcken fram.
Dock inte för mötande trafik, där håller jag med Svenske Kocken.

Lite konstigt att vi inte sett några vinterfilmer som visar på vad som händer?
Kan det vara för att de som får överstyrd sladdar runt men stannar på vägen, och de som får understyrt kör in i snödrivan?

När jag kör snöskoter vill jag ha bra grepp på styret, därför finns styrstål i hårdmetall under skidorna, när jag cyklar på vintern så vill jag ha bästa däcken fram för att inte ramla pladask i marken om ett hjul tappar greppet, när jag kör bil vill jag ha chansen att rädda en situation där däcken tappar greppet, och jag väljer därför att ha bästa greppet fram.
Då 70% av bromsverkan ligger på framhjulen är det också viktigt för att i mesta möjliga mån undvika att inte köra på någon bakifrån, eller att inte hinna stanna innan en korsning.

Visst finns det säkert situationer då det är bättre att ha bästa däcken bak, men de är så ytterst få att det är försumbart.

Det här liknar Vägverkets och Kommunernas önskan om att alla skall köra på friktionsdäck - alla vet att dubbdäck är mycket bättre om det är halt, men de försöker indoktrinera folk med att friktionsdäck är lika bra eller bättre.
Många är det dessutom som gått på det.
« Senast ändrad: 12 november 2015, 07:15:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #71 skrivet: 12 november 2015, 08:26:36 »
Du har knappast 70% av broms verkan fram när du bromsar på is när det är halt får du ingen förskjutning av vikten framåt och bromsverkan bör vara ganska jämn runt om så länge du trampar pedalen i botten och låter abs fördela bromsverkan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #72 skrivet: 12 november 2015, 08:40:02 »
När ABS träder in har man bromsat för hårt man ska ligga precis på gränsen till att den griper in och "räddar" föraren från "felmanövern". Och du har fortfarande betydligt högre tryck på framhjulen än bakhjulen och  i nästan alla bilar pga viktfördelningen, dom allra flesta har ju en tung motor fram. Det gör ju även att "sidokraften" är betydligt större fram än bak när en bil svänger och det behövs större friktion för att förflytta framvagnen i sidled. Men som sagt, vill man inte ha den möjligheten att aktivt påverka bilen?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13355
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #73 skrivet: 12 november 2015, 08:42:50 »
Det är skillnad på att aktivt påverka bilen under normal körning och att undvika en farlig situation när det händer något oförutsägbart. Problemet är att alla som förespråkar bäst hjul fram verkar tro att bara för att man har lekt och hävt en bakhjulssladd så kommer man att reagera blixtsnabbt och häva en sladd om den uppstår plötsligt och oväntat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #74 skrivet: 12 november 2015, 09:01:05 »
Och jag anser att dom som lutar sig bakåt och överlämnar "körningen" till säkerhetssystemen inte tar fullt ansvar. I alla fall jag låter säkerhetssystemen  öka på marginalerna och kör som om det inte fans något som skulle hjälpa till, när ABS eller antispinn griper in har man misslyckats i sin körning. Och att dom som tränat på att hantera fordon som tex sladdar har ett stort körtekniskt övertag på dom som inte övat. Övar man nog mycket kommer man helt reflexmässigt att göra rätt i stället för att göra som många gör dvs panikbromsar vilket nästan alltid leder till olyckor eller i varje fall till tillbud. Det är ju faktiskt så att det man övar på blir man även bättre på att göra. Att man sedan använder färdigheterna till att öka marginalerna anser jag vara självklart och INTE till att som någon tidigare skrev sladda runt i kurvorna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!