Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stoppar pÃ¥ integral (fel; menar "hysteres")  (läst 21115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #60 skrivet: 02 november 2015, 19:07:07 »
Ja Zyberdude dom blir Gigantiska.
Ett äldre hus med ett 80-60 system  där nÃ¥gon räknat pÃ¥ radiatorerna  och vill ha 500 watt i ett litet rum
dÃ¥ sitter det en enkel panelare  40cm hög och 120 cm bred . tex
vid 38-30 lämnar den  96 watt  ::)

tar vi en 40cm hög 120 cm bred 33,,,  nÃ¥r vi bara 367 watt med den  . är 40 bygg höjden blir den 180 cm lÃ¥ng ..
med andra ord det behövs 3 gÃ¥nger sÃ¥ stor yta med konvektionsplÃ¥tar pÃ¥  för att nÃ¥ 500watt i ett litet sovrum pÃ¥ 7-8 M2.
då går man utanför fönsterbredden också , ,
finns nog inte en inredande hemmafru som gÃ¥r med pÃ¥ en sÃ¥n klump pÃ¥ väggen ,  och vilka kottlingar man mÃ¥ste ha i väggen bara för att fÃ¥ dom att sitta kvar .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #61 skrivet: 02 november 2015, 20:08:56 »
Hänger inte med riktigt nu du Cocacola verkar rädd för att det ska gÃ¥ för varmt vatten i golvet installerar du shunt och max begränsare även i ett rent golvvärme system utan radiatorer  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #62 skrivet: 02 november 2015, 20:38:41 »
Nej ,,,det gör jag inte , det är bara vid blandade system ,
i det exemplet jag gav där jag bytte Wirsbo shunten  hade nÃ¥gon (bland det sämsta jobb jag sett)  kopplat en pizzeria en sushi restaurang och en LGH pÃ¥ samma fördelare ,  Ett 80-60 system  med en oljepanna som matar allt
redan vid ca 10+ ute gick det knappt att vara i LGH eller pizzeria /sushi restaurang , 
manuella ventiler till alla slingor help   
Nu är det dryga 21 ° och Hyresvärden som är min beställare är nöjd .

Har man bara golv värme behövs inga shuntgrupper , dÃ¥ är det kurvan i DUC som är begränsande , Den fyller samma funktion som en begränsande shunt gör i en undergrupp.  ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #63 skrivet: 02 november 2015, 20:43:20 »
Så i Ts fall om det nu räcker med samma temp till golven som till raddarna är det inga problem utan max begränsare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #64 skrivet: 02 november 2015, 20:49:54 »
nej dÃ¥ är det inga problem . men risken att nÃ¥gon monterat en radiator som är 300-400% för stor  ytmässigt är i princip
obefintlig ,  och i det läget dom gjort behövs ingen shunt , dÃ¥ skall den demonteras .
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35025
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #65 skrivet: 03 november 2015, 08:12:23 »
Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.
ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.
Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #66 skrivet: 03 november 2015, 09:48:12 »
Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.
ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.
Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Japp, har precis detta i ett rum på övervåningen, har en 15*130cm(29 sektioner) i ett numera litet rum, en tredjedel har blivit badrum sen vvsinstallationen. Sedan nya fönster och tilläggsisolerat. Där kör jag typ rumstemp i retur för att det inte ska bli för varmt, runt 40-22 vid -20. Enda rummet som faktiskt behöver termostat.
Övriga rum uppe är mer rimligt dimensionerade, runt 40-33 vid -20, samma som golvvärmen i träbjälklag nere.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #67 skrivet: 03 november 2015, 21:48:31 »
Räcker radiatorn till med golv värme kurvor  är det nÃ¥gon frÃ¥n början som gjort en projekterings miss som är sÃ¥ grov
att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan
när huset byggdes .

Om ni läste exemplet jag räkna fram  sÃ¥ lämnar en  radiatorn som skulle ha monterats i det rummet pÃ¥ 500 watts effekt behov  96 watt.  vänder vi pÃ¥ ekvationen  och tittat pÃ¥ vad radiatorn lämnar i det 80-60 system som alla gamla hus har.
3039watt   lämnar den radiatorn i mitt räkne exempel   .. i ett termiskt utrymme som behöver 500watt
Jag måste skriva det ,,, Är det någon som monterar en radiator som är 600% förstor ! Har man ingen aning om
vad man hÃ¥ller pÃ¥ med  help..  Dom exemplen har jag aldrig träffat pÃ¥ nÃ¥gonstans i mitt yrkesverksamma liv här nere i Sthlm ,
Vi har samma mattematik att räkna efter , 
skrämmande
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35025
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #68 skrivet: 04 november 2015, 03:31:33 »
Skrämmande eller ej, trådstartaren skriver ju att det bara varit ett par grader för kallt uppe, med en anläggning som varit totalt fri från injustering, det borde inte kunna bli sämre om krej får kläm på flödena.
Om det sedan visar sig att han skulle kunna få 10 grader lägre framledning i snitt med en tank installerad så kan man ju räkna på vad det skulle kunna betyda ekonomiskt och fatta ett initierat beslut rörande huruvida det lönar sig att montera in en arbetstank.
Att förutsätta att det inte kommer att fungera innan man provat justera in flöden, kurvlutning och shuntning tycker jag att ha allt för förutfattade meningar.
Sen måste det ju naturligtvis finnas plats för en tank om det alls skall vara intressant att diskutera i det enskilda fallet, det vet vi inte heller.
Att väldigt många VVS-installationer är mycket dåligt dimensionerade behöver vi knappast diskutera, tror det finns en stor konsensus i forumet om att så är fallet, det om något är väl i princip det enda man kan förutsätta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #69 skrivet: 04 november 2015, 07:41:07 »
Räcker radiatorn till med golv värme kurvor  är det nÃ¥gon frÃ¥n början som gjort en projekterings miss som är sÃ¥ grov
att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan
är huset byggdes .
I mitt fall var det troligen en bonde som byggde huset tidigt 1900-tal och troligen en målare som installerade radiatorerna på -50talet, träffade sonen som sa att hans pappa målaren gjorde allt när han var liten och huset byggdes om.
Men hursom helst är det ju numera ett helt annat hus med annan planlösning, något utbyggt samt nya fönster och tilläggsisolerad fasad och vind så den ev projektering som gjordes för 65 år sen är ju inte helt relevant idag.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #70 skrivet: 04 november 2015, 22:50:43 »
Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen ,


Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma pÃ¥ 30-40 talet kunde räkna pÃ¥ sÃ¥na här grejer ( Ã¥tminstone det jag har referenser ifrÃ¥n)   Den här gÃ¥ngen fick du nytta tummenupp  av en ursprunglig feldimensionerad radiator ,
Men av alla tusentals jag tittat/räknat pÃ¥ har jag aldrig stött pÃ¥ en radiator som gÃ¥r frÃ¥n att fylla sitt behov i ett högtempat system  80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.

Injusteringar  :) Dom va nog tidiga med en termostat pÃ¥ den radiatorn  ville ;) för fy fan va varmt det skulle bli annars ,

cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #71 skrivet: 05 november 2015, 07:25:01 »
Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen ,


Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma pÃ¥ 30-40 talet kunde räkna pÃ¥ sÃ¥na här grejer ( Ã¥tminstone det jag har referenser ifrÃ¥n)   Den här gÃ¥ngen fick du nytta tummenupp  av en ursprunglig feldimensionerad radiator ,
Men av alla tusentals jag tittat/räknat pÃ¥ har jag aldrig stött pÃ¥ en radiator som gÃ¥r frÃ¥n att fylla sitt behov i ett högtempat system  80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.

Injusteringar  :) Dom va nog tidiga med en termostat pÃ¥ den radiatorn  ville ;) för fy fan va varmt det skulle bli annars ,

cc
Jag tror faktiskt mitt system var rätt välbalanserat när det installerades och det var nog aldrig dimensionerat för 80-60, snarare 60-40 eller nåt liknande, men sen VVSinstallationen har effektbehovet sjunkit rejält pga fönster och isolering, allra mest för denna största radiatorn eftersom rummet den sitter i är mycket mindre nu.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #72 skrivet: 19 november 2015, 19:04:00 »
Sorry för dröjsmÃ¥let - har varit utan internet i tvÃ¥ veckor pÃ¥ grund av nötterna pÃ¥ BBB.  >:(

38 grader är dimensionerande temp på din golv värme ,
Visst, 38 grader i genomsnitt på tilloppet vid DUT, det köper jag. Men, med tanke på värmepumpens till/frånslag så måste ju temperaturen få gå högre än så under delar av en kompressorcykel.

Citera
Släpper du upp till 55 grader finns det massor av saker som händer byggnastekniskt
Vad händer? Jag har betongplatta och klinkers.


Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #73 skrivet: 19 november 2015, 19:16:58 »
Att flödet i radiatorerna "gått fel väg" tidigare låter skumt, skulle inte förvåna mig om det är felkopplat någonstans.

Nä, inte så konstigt. Innan jag rensade filtren så fick värmepumpens cirkulationspump knappt igenom något vatten och då har golvvärmens cirkulationspump tryckt upp returvattnet från golvet bakvägen genom radiatorerna. Efter rensningen så går det rätt väg igen.

Citera
Kanske behöver du även strypa in flödet på golvvärmeslingorna, de är ju troligen öppnade onödigt mycket, inte minst det faktum att du var tvungen att strypa på trimventilen på tilloppet är en indikation på detta.
Om du stryper för mycket på trimventilen på fördelarens tillopp kommer du inte att kunna sänka kurvan så mycket som du skulle behöva, du borde klarar dig med ca kurva 30.
MEN, omvänt, vill du ha varmare på vinden kan du strypa "för mycket" på fördelarens trimventil, det som då händer är att du får höja kurvan en aning för att få tillräckligt varmt nere, och du får då också varmare uppe.

Just det; jag håller (långsamt) på och justerar in golvslingorna för jämn temperatur i huset. Jag ställde ju strypventilen på känn tidigare och nu har jag runt 20 grader uppe, med radiatorerna på fullt öppet. Det räcker för oss så jag kommer inte att jobba mer med detta.

Citera
Målet med dina kommande justeringar skall vara att ligga på ca 6-7 graders deltaT mellan fram/retur på värmepumpen när den går kontinuerligt,

Nu ligger jag på 5-6 grader skillnad, med värmepumpens och golvets cirkulationspumpar på läge II. Jag tror inte jag vill gå ner till läge I, för att inte få för ojämn värme i golvet.

Citera
En logger skulle nog löna sig,
Jupp. RÃ¥kade viss köpa en Raspberry pi och Thermiq.  a:gl Fast den tar jag jag pÃ¥ "skojkontot".
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #74 skrivet: 19 november 2015, 19:21:05 »
En fundering som säkert finns förklarat nånstans, men i ett hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, är det inte möjligt att få radiatorerna att fungera med så låg framledning att man kör med samma temp i både golvvärmen och radiatorerna och ändå få bra temperatur på vinden? Värmen stiger ju uppåt så värmebehovet uppe måste ju vara mycket lägre än på bottenplan?

Jag kan bara utgå från vad jag har sett i vårt hus, där radiatorerna på ovanvåningen uppenbarligen har bytts ut till effektivare. Sannolikt vid stora renoveringen år 2000. Nu sitter där dubbla eller tredubbla element med så'n där korrugerad plåt mellan. Verkar räcka hos oss.
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!