0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Räcker radiatorn till med golv värme kurvor är det någon från början som gjort en projekterings miss som är så grov att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan är huset byggdes .
Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen , Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma på 30-40 talet kunde räkna på såna här grejer ( åtminstone det jag har referenser ifrån) Den här gången fick du nytta av en ursprunglig feldimensionerad radiator , Men av alla tusentals jag tittat/räknat på har jag aldrig stött på en radiator som går från att fylla sitt behov i ett högtempat system 80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.Injusteringar Dom va nog tidiga med en termostat på den radiatorn ville för fy fan va varmt det skulle bli annars ,cc
38 grader är dimensionerande temp på din golv värme ,
Släpper du upp till 55 grader finns det massor av saker som händer byggnastekniskt
Att flödet i radiatorerna "gått fel väg" tidigare låter skumt, skulle inte förvåna mig om det är felkopplat någonstans.
Kanske behöver du även strypa in flödet på golvvärmeslingorna, de är ju troligen öppnade onödigt mycket, inte minst det faktum att du var tvungen att strypa på trimventilen på tilloppet är en indikation på detta.Om du stryper för mycket på trimventilen på fördelarens tillopp kommer du inte att kunna sänka kurvan så mycket som du skulle behöva, du borde klarar dig med ca kurva 30.MEN, omvänt, vill du ha varmare på vinden kan du strypa "för mycket" på fördelarens trimventil, det som då händer är att du får höja kurvan en aning för att få tillräckligt varmt nere, och du får då också varmare uppe.
Målet med dina kommande justeringar skall vara att ligga på ca 6-7 graders deltaT mellan fram/retur på värmepumpen när den går kontinuerligt,
En logger skulle nog löna sig,
En fundering som säkert finns förklarat nånstans, men i ett hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, är det inte möjligt att få radiatorerna att fungera med så låg framledning att man kör med samma temp i både golvvärmen och radiatorerna och ändå få bra temperatur på vinden? Värmen stiger ju uppåt så värmebehovet uppe måste ju vara mycket lägre än på bottenplan?