0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fick pris på 65 000kr för pumpen och 10 000kr för installationen.är det rimligt??
han lät mycket kunnig. han skulle satsa på att få pumpen att täcka 100% så jag slapp köra elpatron.. vilket är bra tycker jag.hur ligger IVT i pris mot thermia?
Citat från: Fredrik_norrland skrivet 08 januari 2006, 19:19:37han lät mycket kunnig. han skulle satsa på att få pumpen att täcka 100% så jag slapp köra elpatron.. vilket är bra tycker jag.hur ligger IVT i pris mot thermia?Det är inte bra med en för stor pump heller. Det kan bli struligt när man bara behöver lite effekt. Dessutom går den ofta med lägre COP. Det optimala är att komma så nära 100% som det bara går.IVT och Thermia brukar vara ungefär samma pris.
Citat från: Snorkeljohn skrivet 08 januari 2006, 20:52:48Citat från: Fredrik_norrland skrivet 08 januari 2006, 19:19:37han lät mycket kunnig. han skulle satsa på att få pumpen att täcka 100% så jag slapp köra elpatron.. vilket är bra tycker jag.hur ligger IVT i pris mot thermia?Det är inte bra med en för stor pump heller. Det kan bli struligt när man bara behöver lite effekt. Dessutom går den ofta med lägre COP. Det optimala är att komma så nära 100% som det bara går.IVT och Thermia brukar vara ungefär samma pris.Jag håller inte med alls.En pump som är flera storlekar för stor, kommer att ställa till problem, men så länge man har radiatorer som räcker till så kan man lätt dimensionera så pumpen klararsig uten TS & års-COP försämras inte hävdar jag !
i skrivandets stund står valet mellan följande..NIBE =1115, 10kwsepart VVB1215, 10kwinbygd VVB på 160leller varför inte en1230Thermia duo 10eller en IVT 9kw (mer ingående efter besöket i morgon)vad är att föredra hos dom olika tillverkarna då?kanske ska börja så.. så får man välja mellan tillverkarna efter det..
Du har så det räcker på kalla sidan det kan jag lova!!
Jag tycker att ca 65% av ditt maximala effektbehov räcker på värmepumpen, det ger ca 97-98% energitäckningsgrad och din värmepump får en mer ekonomisk gång när den arbetar (högre COP) än om du dimensionerar den för 100% effekttäckning.Totala driftskostnaden blir högre om du sätter in en för stor värmepump än om du sätter in en som är lagom = ca 65% av max effektbehov.Dessutom kostar det dig onödigt mycket initialt att köpa en onödigt stor värmepump.Däremot tycker jag att det är viktigt att du tar till så att det räcker för eventuella framtida utbyggnader och någon eller några grader varmare inne.