Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i vattembrunnen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Luft i vattembrunnen (läst 13680 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zac
Expert på värmepump
Stad/land: Kungälv
Antal inlägg: 201
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
Luft i vattembrunnen
«
skrivet:
07 januari 2006, 18:40:59 »
Citera
Jag har ett kostigt fel på en vattenbrunn som jag just installerat. vet inte om det hör hemma på denna sidan egentligen man jag provar.
Har en vattenbrunn där pumpen hänger på 100m djup och grundvattennivån står på ca 20m. På morgonen kommer det massa luft i kranarna och när man spolat ordentligt så blir det bätte och bättre och på kvällen när man tappat mycket under dagen är det helt bra men på morgonen bara det spottar och fräser i kranarna igen.
Har en tryckpump av märket EMTEK, det sitter en backventil på inkommande ledning och om jag stänger allt så sjunker inte trycket (inte så det syns på manometern i alla fall)
Borraren har aldrigt varit med om detta förut.
Loggat
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
SV: Luft i vattembrunnen
«
Svar #1 skrivet:
07 januari 2006, 18:48:52 »
Citera
har du en gammaldags hydrofor eller en "hydropress" (en med gummiblåsa)
Vad nu det skulle spela för roll.
Det enda är att när trycket blir för lågt i en hydrofor då kan vattenytan nå ned till utloppet då kommer det luft! Har du fullt tryck på morronen?
Om pumpen pumpar hålet torrt kanske det skulle komma luft men det har jag inte hört talas om. logiskt sätt borde det bli på kvällen isåfall sen man sänkt vattemnpelaren.
Kanske du kommit på nån åder med kolsyrat källvatten
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #2 skrivet:
07 januari 2006, 18:53:10 »
Citera
det sitter en hydropress med gummiblåsa på 50liter, om det inte framgått så är anläggningen helt ny och har aldrig fungerat funderar på om det kan vara någon gas typ mangan men det skulle väl luktat i så fall ?
Eftersom jag installerat själv har jag ju ingen att skylla på heller
Loggat
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #3 skrivet:
07 januari 2006, 19:52:48 »
Citera
"vanlig" gas kan man nästan känna utanför huset så det har diu inte. Jag har aldrig hört att det ska skapa såna här problem heller.
Gav brunnen bra kapacitet när han blåste/provpumpade den?
Min brunn ger så lite så att den går lätt att tömma om man tex vattnar men den har aldrig sugit in luft som du beskriver.
Jag har en gammaldags hydrofor.
Fattar nog inte vad det kan va!
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #4 skrivet:
07 januari 2006, 20:07:32 »
Citera
Brunnen ger ganska dåligt 50l / tim men om det handlade om att jag tömmer brunnen skulle det ju inte bli bättre ju mer jag tappar.
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #5 skrivet:
07 januari 2006, 20:12:41 »
Citera
Det finns en klurig kille på ett annat forum prova honom.
Nelson på brunnsforum (GEOTEC)
http://www.geotec.se/sida_iframe_forum.html
Hoppas det fixar sig!
Loggat
reiner
Kan värmepumpar
Stad/land: Land
Antal inlägg: 92
Karma +0/-0
Kön:
reiner
«
Svar #6 skrivet:
07 januari 2006, 21:01:42 »
Citera
Det låter för mig som om pumpens backventil släpper tillbaka vattnet ner till 20 m så att när du startar så får du en luftkudde på 20 m som skall ut innan du får vattnet som pumpen trycker upp. Det tyder ju förhållandet att när du använt vattnet ett tag så är luften borta. Jag kan ha fel men med tanke på den låga grundvattennivån så blir det ju ett stort "häng" från hydropressen ner till grundvattenytan..
Om pumpen har suttit länge kan det vara hål på slangen. Den vrider ju sig lite vid varje start. Ligger slangen mot borrans vägg så slits det hål så måningom därigenom "släppet" trots att din backventil fungerar.
Loggat
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.
reiner
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
reiner
«
Svar #7 skrivet:
07 januari 2006, 21:06:06 »
Citera
Glöm det sista jag skrev eftersom jag inte såg att pumpen var nyinstallerad.
Om pumpen sitter på etthundra meter så har du i allafall c:a 800 l vattenmagasin om det är en 110 mm borra. Om du inte har en dygnsförbrukning över 1200 l så har du god marginal.
«
Senast ändrad: 07 januari 2006, 21:21:21 av reiner
»
Loggat
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.
tracker
Expert på värmepump
Antal inlägg: 613
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #8 skrivet:
07 januari 2006, 21:10:10 »
Citera
Hej !
Har du en extra backventil inne i huset så kan syret "släppa" från vattnet om du har 20 meter till gvn, om backventilen på pumpen skulle läcka ngt.
i dom översta metrarna närmast backventilen har du luft som du måste spola bort och det tar tid.
använd endast pumpens backventil !!!!
«
Senast ändrad: 07 januari 2006, 21:12:42 av tracker
»
Loggat
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #9 skrivet:
07 januari 2006, 21:41:47 »
Citera
Sitter det alltid en backventil i pumpen ? jag fick med hydropress, kopplingar och kulventiler men ingen backventil och jag har inte monterat någon backventil vid pumpen skulle jag gjort det ??
jag förstår inte varför syret skulle "släppa" bara för att jag har en backventil i huset, om alla ventiler är stängda borde väl samma sak inträffa i så fall.
Loggat
reiner
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
reiner
«
Svar #10 skrivet:
07 januari 2006, 22:08:09 »
Citera
Om inte jag minns fel så är backventilen inbyggd i pumpen. Har mest monterat ejektorpumpar och där sitter backventilen i ejectorn.
Loggat
tracker
Expert på värmepump
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #11 skrivet:
07 januari 2006, 22:21:30 »
Citera
hej !
I en sänkpump sitter det normalt en backventil
när pumpen har stannat vid maxtryck så har du detta tryck ända ner till pumpens backventil som sitter långt under vattennivån och skulle den läcka ngt så fyller det ju bara på från hydropressen hela tiden.
har du en en backventil uppe vid hydropressen eller för den skull en avstängningsventil så hänger vattnet i ledningen (om pumpens backventil läcker) ca 20 m och då frigörs syret från vattnet.
det är av samma orsak som du ej kan använda en jetpump ner till max 8-9 meter
fyll en vattenslang full med vatten och dra upp den i ett träd får du se att vattenytan kommer att sjunka, det blir en vaccumficka längst upp.
Loggat
zac
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
zac
«
Svar #12 skrivet:
07 januari 2006, 22:55:41 »
Citera
Sitter backventilen inne i sänkpumpen eller är den monterad utanpå, det finns garanterat ingen backventil synlig på denna pumpen utan det var en invändig gänga på toppen av pumpen där jag satte en utvändigt gängad PRK-koppling.
Loggat
reiner
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
reiner
«
Svar #13 skrivet:
07 januari 2006, 23:31:24 »
Citera
Är det en grundfosspump liknande den som finns på länken nedan så är backventilen inbyggd.
http://www.ahlsell.se/Download/Knowledge/268/Flik09_pumpstationer.pdf
Jag tror inte det finns någon djupbrunnspump utan backventil för då skulle den inte kunna fungera mot hydrofor/hydropress.
Loggat
tracker
Expert på värmepump
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #14 skrivet:
08 januari 2006, 09:31:20 »
Citera
kolla här på emtekpumpen
http://www.pumpsystem.com/
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Luft i vattembrunnen
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 935
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Josth
slutsteg
TS Comfort AB
Peter12345
Ewald
AÖd
ErikB
Rickard
rocas
teddyh
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info