0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För att återgå till frågan om låg eller högtempsraddar. Har inte läst hela tråden eftersom den ganska snart förändrades till energi, ved etc.Så med risk för att upprepa .Det finns egentligen inget som heter låg eller högtempsraddar. Varför man anger effekten vid olika temperaturer är helt enkelt det att man tidigare dimensionerade värmesystem och radiatorer efter sk. 80/60 system (DT50) Vid DUT. Mao. 80graders framledningstemp och 60grader i returtemp. Efter SBN 80 (svensk byggnorm -80). Skulle värmesystemen dimensioneras med 55/45 (DT30). DT50 resp DT30 är helt enkelt mellanskillnaden av, medeltemperaturen över radiatorn minus rumstemperaturen. Tex. 80/60=70-20=DT50.
Vad jag ville förklara var att det egentligen inte finns hög eller lågtempraddar. Däremot hög eller lågtempererade värmesystem. Inklusive radiatorer. Vill man sänka temperaturen i ett "högtempsystem" Vilket kallas för 80/60 system till ett "lågtemp" tex (55/45). Så kan man med stor sannolikhet kompensera en del av effektförlusten med en större radiator. Så långt är vi överens. Men eftersom det handlar om hela systemet, så är det inte helt säkert att övriga systemet klarar av att leverera ett flöde som är tillräckligt för att kompensera den lägre temperaturen.Många hus från sent 60 tom tidigt 80tal har ofta j-ävligt klena ledningar. För att inte tala om 1 rör system. Som man kan ställa till ännu mer knas med, om man sätter en för stor radiator i kretsen. Går man och köper en "lågtemp radiator" och sätter in den som nr2 i en ettrörskrets kommer garanterat inte efterföljande raddisar få tillräckligt med varmt vatten. Byter du alla på den kretsen kommer garanterat inte flödet räcka till. Men behovet är ju fortfarande konstant.Vet inte om jag konstrar till det i onödan. Kanske det
Så en konvektor är mao en optimal "lågtempsradiator"?Om det nu är så att det finns "lågtempraddar" och "högtempraddar". Varför har fabrikanterna oftast två avgivningstabeller på Samma radiator? Allt handlar ju om att täcka uppvärmningsbehovet.
Jag har för mig att en låg radiator avger mera värme per yta