0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men ändå anges värmeeffekten vid 75/65 ...... 75 °C framledningstemperatur och 65 °C backledningstemperatur vid 20 °C rumstemperatur. Skulle mer vara interesserad av att vilken effekt man kan få ut vid 40/35 t.ex.
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Miljo-och-klimat/Klimatpaverkan/"Under ett normalår släpper den svenska elproduktionen ut cirka 20 gram" Med 20 gr/kWh och en värmepump med SCOP 4, gör att miljöbelastningen från värmepumpar endast är 5 gr/kWh.Det i sin tur gör att värmepumpen är mer miljövänlig än både pellets och fjärrvärme.
Var anges detta?När man öppnar Lenhovdas excel blad så står det 75/65/20 men det är ju fritt att skriva vilken framledning/returtemp man vill.Och skriver man 55/45/20 (Dt30) så ändrar sig avgiven effekt efter detta.Tittar man på OP's bild så gissar jag att den radiatorn är ca 140cm bred och 74cm högMed 75/65/20 (Dt50) så skulle den ge 1554WattMed 55/45/20 (Dt30) så skulle den ge 787WattMed 40/35/20 (Dt17) som Ewald föreslog så skulle den ge 389Watt
Pellets respektive biomass ligger kring 4 g/kWh CO2 utsläpp.
"och pellets producerar 6 g/kWh CO2"
Nja, Ewald. Du måste lägga på minnet alla dina påståenden. På föregående sida skriver du Jag påstår att en värmepump som har SCOP 4, belastar miljön mindre än pellets och fjärrvärme. SCOP (årsvärmefaktor) är producerad värme delat med förbrukad el sett över ett helt år. Nu kanske 4 är lite lågt räknat, om villan har golvvärme och har en frekvensstyrd bergvärmepump. Energimyndigheten presenterar för dessa en betydligt högre SCOP.
Investeringskostnaderna skiljer sig inte så mycket åt för ska man ha pellets måste man även räkna in dom byggnationer som krävs, en VP får plats på 1 eller 2 m2. En peletsanläggning ska ha en panna, en skorsten, pelletsskruv och ett pelletsföråd samt ett pannrum samt naturligtvis en automatik som ger samma bekvämlighet. Sedan tillkommer kostnad för sotare och pellets (som kostar ca dubbelt så mycket per kWh som för bergvärme)
Anledningen till att jag gick till Lenhovda var ett OrginalPostarens bild på sidan 1 är en Lenhovda MP2 radiator.Man kan inte få reda på hur många watt den radiatorn ger vid en viss temperatur om man går till tex purmo eller till Kermi.Den kermi radiatorn du länkade till ser ut att vara uppbyggd på samma sätt som Purmo/Thermopanel's radiator Ramo och är ett helt annan konstruktion.Nåja här kommer länken till Lenhovda (titta längst ner där finns värmeavgivning)http://lenhovdaradiatorfabrik.se/produkt/mp-r-o-t/#show-files
När jag satte in VP för ett antal år sedan räknade jag rätt noga på vad det skulle kosta med en VP samt vad det då kostade med min vedeldning (jag har egen skog). Jag kom fram till att det inte kostade mig mer med VP, om man räknar in ALLT även eget arbete, utan faktiskt var lönsamt att byta från ved till VP. Men struntar man i att värdera sin tid och maskinkostnader, lager ytor, sotare, uppeldat trä, mm så blir det naturligtvis billigare med ved.