Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Kallt i huset. Nibe 310p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Kallt i huset. Nibe 310p (läst 3225 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Bonden_91
Kallt i huset. Nibe 310p
«
skrivet:
07 oktober 2015, 12:00:57 »
Citera
Hej! Jag behöver hjälp med att få högre värme i framledningstemperaturen. Eller att få ut den värmen.. Ligger runt 22 grader och avluftstemp ligger på 20. Det var lite varmt i något element på kvällen men inga andra. Värmepannan ligger på runt 50 och har ett tryck på runt 1bar. Det börjar bli jäkligt kallt nu i huset nu när det är runt nollan. Vi fryser här hemma haha tack för hjälp!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Kallt i huset. Nibe 310p
«
Svar #1 skrivet:
07 oktober 2015, 12:45:31 »
Citera
Är pannan och elementen (radiatorerna) luftade? Luft gör att värmen inte kan cirkulera som det ska i systemet.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #2 skrivet:
07 oktober 2015, 14:05:33 »
Citera
Det vet jag inte (inget jag gjort) men borde inte trycket vara konstigt då?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
07 oktober 2015, 14:26:17 »
Citera
Det kan finnas luftfickor i elementen samtidigt som manometern visar 1 bar. Om man släpper ut luft (och lite vatten på slutet) sjunker däremot trycket och det gäller att fylla på vatten så visare inte går ner till noll under tiden man håller på och luftar. Sedan fyll upp till ca 1 bar när all luft i värmesystemet är borta.
«
Senast ändrad: 07 oktober 2015, 15:25:01 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #4 skrivet:
07 oktober 2015, 15:18:18 »
Citera
Så det blir ingen värme i framledningenstemperatur då heller?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
07 oktober 2015, 15:31:04 »
Citera
Värme i framledningen blir det om värmevattnet kan cirkulera och pannan är rätt inställd. Rören och elementen ska kännas lite varma när det är enstaka plusgrader ute. När det är +10 °C eller mer ute kan det vara svårt att känna något.
Loggat
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #6 skrivet:
07 oktober 2015, 15:42:56 »
Citera
Nu har det ju varit runt nollan på natte/morgonen så tycker det borde kännas lite.. Ibland då och då kan det vara pytte lite värme i vissa radiatorer
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
07 oktober 2015, 15:55:50 »
Citera
Fungerar cirkulationspumpen som den ska? Går att känna med handen om den fungerar. Alt. kan man skruva bort skruvlocket i mitten på pumpen och se att axeln snurrar. Kommer lite vatten så man bör ha trasa under.
Loggat
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #8 skrivet:
07 oktober 2015, 16:04:34 »
Citera
Det är varmt på det övre röret men svalt på det under cirkulationspumpen.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
07 oktober 2015, 16:13:38 »
Citera
Låter ju som pumpen kanske står stilla då. De ska kännas som små vibrationer om man håller handen på cirkulationspumpen. Annars skruva bort det lilla locket och kontrollera att axeln snurrar.
Loggat
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #10 skrivet:
07 oktober 2015, 16:19:24 »
Citera
Kan den vara igång när jag öppnar skruven?
Loggat
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #11 skrivet:
07 oktober 2015, 16:27:59 »
Citera
Kom på att det var en dum fråga så öppnade den.. Tyckte den stod stilla.. Kom lite olje färgat vatten först när jag öppnade också. Så vad är nästa steg nu när jag vet att den står still...
Hur fort ska den snurra i vanloga fall?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
07 oktober 2015, 16:34:50 »
Citera
Ska snurra ganska snabbt när den fungerar. Sätt in en skruvmejsel i spåret och vrid till medurs för att se om den startar. Var beredd på att mejseln kan rycka till. Annars behöver pumpen plockas isär rengöras och renoveras. En orsak kan vara för mycket smuts i värmevattnet. Hela värmesystemet ska fyllas och sköljas ur vid installationen men det slarvas nog det.
Loggat
Bonden_91
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Bonden_91
«
Svar #13 skrivet:
07 oktober 2015, 16:50:25 »
Citera
Tack för hjälpen i alla fal! Det var väl det som var felet :p det finns inget av och på ? Alltså att den är avstängd :p
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #14 skrivet:
07 oktober 2015, 16:58:04 »
Citera
Cirkulationspump Av och På väljs under driftläge på kanal 14. Driftläge 3 (sommarläge) = elpatron och cirkulationspump avslagna.
Om cirkulationspumpen kärvat ihop kan man ofta bara byta själva pumpmotorn med skovel hos närmsta pumpåterförsäljare. Pumphuset kan då sitta kvar och man behöver bara stänga av ventilerna före och efter cirkulationspumpen. Oftast dock lika bra att tappa ur hela systemet så den "svarta sörjan" rinner ut så mycket det går och sedan fylla upp systemet med nytt vatten.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Kallt i huset. Nibe 310p
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1042
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Dymo450
Jisse
alvinpalv
Totning
David_L
SkaneErik
macman
Apelsin
gotis
EvertL
Raecer
Heat?
krambriw
lars
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info