0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Klart som korvspad att det är köparen som bestämmer högsta pris. Om en mäklare säljer ett hus med utgångspris 1000.000kr och högsta bud blir 750.000kr så är det 750.000kr som gäller. Säljaren kan då välja att 1. sälja 2. behålla. Men säljaren kommer inte få 1000.000kr.Om samma mäklare säljer ett annat hus med utgångspris 1000.000kr och budgivningen stannar på 2000.000kr så kommer säljaren att få 2000.000, även här får säljaren välja 1. sälj 2. behåll, men nu står det 2000.000kr på prislappen.Om en hantverkare tar 50.000kr för att renovera ett badrum och ingen betalar det, så kommer hantverkaren få välja 1. Sänk priset till ett pris som kunderna vill betala 2. Stäng firman.Sen är det givetvis så att som snål köpare så kanske man aldrig får köpa något och alla firmor runt omkring dig stänger pga för dålig lönsamhet, men det är ett val som köparna gör.
450 kr/timme om man kan ta betalt för restid och ställtid är säkert helt OK, kan säkert finnas olika sätt att debitera, så att stirra sig blind på timlönen kanske ibland kan slå fel.Säg att den som ska göra ett eljobb hos mig börjar dagen 07.00 med att åka till ahlsell för att köpa materialet, han får stå i kö ett slag för det är många andra där, han lämnar ahlsell 07.15.Åker så de två milen till mig, i rusningstrafik, framme 07.50.Kopplar in det uttag han skall göra, vilket tar 15 minuter, färdig 08.15.Då jag varit hemma för att kolla upp honom (han är ju så dyr) så blir det att vi snackar i 5 minuter också - installatören nekar det kaffe jag erbjuder honom - jag blir sur.Han åker 08.20.08.50 är han tillbaks på jobbet, avrapporterar, och sedan är klockan 09.00 och han tar fikarast.Debiteringen från detta företag bör vara 900 kr + moms för att all tid skall kunna debiteras.Frågan är om man som kund är nöjd med det, eller om man hellre betalat någon 1000 kr/timme om man bara betalat de 20 minuter han var på plats och gjorde jobbet... 333 kr + moms alltså...Dessutom har jag hört, vet inte om det stämmer, men på ett företag med skapligt många anställda brukar man räkna med att varje faktura i snitt kostar företaget ca 235 kr (var några år sedan jag hörde detta).Då är väl administrativ personal, bokföring, bokslut, revisiorn, rörliga kostnader och kanske även kundförluster inräknade, vad vet jag...
Vem skulle ge 10mille? En idiot? Ingen. Därför fick de anpassa priset till en lämplig nivå.Om de hade dykt upp ett annat företag typ 30% billigare, bra renome, hade du sagt nej till?
Husets värde är för tillfället 0kr då budet slutligen drogs tillbaks, nu finns det ingen intressent alls.