Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?  (läst 15965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34962
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #90 skrivet: 07 oktober 2015, 13:35:35 »
Men du skrev att en vara kostar vad man är villig att betala, och det stämmer inte.
Den kostar vad marknaden är villig att betala och vad säljaren behöver för att kunna överleva och göra vinst.

Du får det att låta som att man alltid kan hitta en vara eller tjänst till ett pris som man är villig att betala, och så är det ju absolut inte, även om man i vissa fall kan komma mycket närmare det pris man är villig att betala om man söker och jämför priser.
Ibland kan man t.o.m hitta varan eller tjänsten till det pris man är villig att betala.

Men det innebär absolut inte att det är omöjligt att sälja den för ett högre pris än DU är villig att betala, och därför stämmer alltså inte ditt resonemang.

Vore du ensam konsument i världen, ja - dÃ¥ hade du haft rätt, men nu är du ju inte det.  nono

Konsensus bör vara att det är rimligt att betala 6000-7000 kr för en luftvärmepumpinstallation.
« Senast ändrad: 07 oktober 2015, 13:37:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #91 skrivet: 07 oktober 2015, 14:05:34 »
Du får mer än gärna citera där jag skrivit att det är jag som person som sätter priset på en vara, jag hittar inte ett sådant inlägg från mig. Om jag fick välja priset på allt jag köper, så hade saker och ting varit mycket billigare.
Jag pratar om kunden och säljaren. Det är inte nödvändigtvis du och jag som är i dessa roller - även om det kan vara det.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34962
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #92 skrivet: 07 oktober 2015, 14:36:54 »
Det var BigGit som pÃ¥stod det, sorry om jag blandat ihop er.  SkämspÃ¥dig
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #93 skrivet: 07 oktober 2015, 15:20:29 »
Det var BigGit som pÃ¥stod det, sorry om jag blandat ihop er.  SkämspÃ¥dig

Jag ger mig. 😉 Alla fÃ¥r vi ha egna Ã¥sikter.


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfrågan
« Senast ändrad: 07 oktober 2015, 15:23:52 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #94 skrivet: 26 oktober 2015, 16:07:21 »
Jag tänkte inte ta upp detta igen, men kan inte låta bli. Sorry.

PÃ¥ tal om rimlig arbetskostnad.
Jag köpte 4st fönster från Kronfönster, dessa monteras med karmskruvar (det känns som om jag skrivit detta redan, men då får de bli en repetition). Jag bad en lokalfirma om en offert att byta dessa fyra fönster. Priset han gav var 15.000kr efter ROT (dvs totalt 30.000kr), eller 50 timmar.
Nu tyckte jag att det var väl så många timmar, 12,5 timmar per fönster kan väl inte ha någon förankring i verkligheten - men det var en van snickare som gav offerten så. Nå i vilket fall så bestämde vi oss för att vi gör jobbet själva, trots att vi aldrig har bytt varken fönster eller dörrar förr.

Första fönstret tog såklart en hel del tid, då vi inte hade en aning om vad vi skulle göra utan fick klura ut varje delmoment eftersom.
Men från fönster 2, så tog jag tid.
Vi tog isär det nya fönstret så vi fick fönster och karm i två delar.
Vi bar upp de två delarna.
Vi skruvade ur det gamla fönstret.
Skruvade i den nya karmen och justerade in den.
Monterade tillbaks glaset.
Tidsåtgång ca 35 minuter (4 *35 min = 2h 20 min).
Detta var vi två som gjorde, så säg 5 timmar totalt.

När fönstrena var på plats så fick jag fortsätta ensam.
Tidsåtgång för drevning, montera fönsterblek, spaltventil, persienner, salning och listning ca 2 timmar per fönster = 8 timmar för alla.

Total arbetstid = 5 timmar + 8 timmar = 13 timmar.
Utöver det så har jag varit på brädgårn och köpt virke och skruvar, tog kanske 1 timme.

Vi är som sagt helt nybörjare på detta, så vi jobbade antagligen rätt ineffektivt, ex sprang jag många gånger mellan fönster och garage för att såga salning och lister. Ett proffs hade antagligen varit snabbare.

Undrans var snickarn skulle göra under de 36 timmar som vi nybörjare inte använde? Lite raster och lite bilkörning såklart, nu ska det sägas att i den här stan så åker man överallt inom 10-15 minuter.

Jag tycker att det känns som om någon försökte sig på en blåsning.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Rimlig inkopplingskostnad LLVP?
« Svar #95 skrivet: 26 oktober 2015, 23:46:06 »
En bekant som jobbar uteslutande med att byta fönster säger att om man på två man inte byter ett fönster på drygt 30 min så tjänar man inga pengar. Men han lämnar ju å andra sidan inga sådanadär 50k offertar på några få fönster..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 471
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!