0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad gav du dom för underlag då/vad bad dom om för underlag
var den befintliga platsen enda möjligheten?
Räknaden dom ut vilken potential dina radiatorer hade?
Dom kanske redan kalkylerat med att det går?
Om alla rör är dolda så är det väl kanske inte helt enkelt att räkna på det.Jo det går givetvis men är inte helt enkelt på ett vanligt kundbesök om man inte ser rören eller inte finns någon ritning.
Du kan i och för sig ha en mätare på elpatronen och mäta utgående och ingående vatten och räkna av omgivande temp i kåken osv men tvivlar på någon lägger ner den tiden på under besöket.
Att man ställer in ett önskat behöver iofs inte innebära att regleringen stenhårt styr varvtalet på cp för att hålla rätt . I många fall så fungerar regulatorer för att utjämna variationer, men inte nödvändigtvis eliminera variationerna då det obönhörligen innebär att något annat måste variera.Jag vet inte hur regleringen av CP ser ut, men i teorin så skulle den kunna vara ganska förlåtande med flödesförändring så länge inte avviker mer än 2 grader från önskat värde. Det viktigaste är väl att huset får rätt energimängd (flöde*). NOTERA att jag pratar principer då jag inte alls vet hur bvp-tillverkarna försöker optimera pumpar.En sak, av många, jag inte förstår är att flödet ska variera så mycket, är det inte så att om husets effektbehov stiger så produceras varmare vatten och när det sjunker kallare. Det skulle ju i teorin innebära att med samma flödeshastighet på cp så kommer den att skicka mer eller mindre energi till radiatorerna. (Ni har kanske förklarat detta i någon tråd, men det har jag missat)
Jag gav dem så utförligt underlag jag kunde, samma information som jag delgett i denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59502.0Dock har jag senare blivit informerad om att vi har enrörssystem i hela huset, men sådant borde kanske installatörerna själva undersöka och inte lita på en kund som säger att han "tror" att det är si och så, vilket jag gjorde. Och min okunskap är svår att missa. Svar:för att senare ha blivit informerad låter lite som att dom talat om för dig att det är enrörs och då har dom/han väl inte litat på dig utan gjort sitt och jobb?Enligt COCACOLA så är dessutom VP-dimensionering "baskunskap" och installatören har "facit framför sig" när denne är på plats i kundens hem. Rätt eller fel, vet inte jag, men jag kan tycka att det borde vara ungefär så, i alla fall. SVAR: COCACOLA har rätt i att VP-dimensioneringen är baskunskap och facit framför sig stämmer också sen att ha alla rätt på provet är ju lite knöligare hur många i klassen brukar ha det? 1 fel kan fortfarande vara ett A i betyget (om det inte är ett gigantiskt fel förstås )Den enda plats som är realistisk. Placering i garaget (som används som förråd) diskuterades också, men då skulle det bli lång rördragning genom olika rum och ta väldigt lång tid att få varmvatten i kranarna. Och det skulle nog inte gå att borra i närheten, när jag tänker efter. SVAR:då känns det som att dom offererat det som går i deras ögon för något annat får ju inte plats, sen kan man ju tycka att om det behöves en tank så kan man i alla fall informera om den.Nej, det gjorde de inte. Men om detta behövs så ska ju installatören tänka på det, kan jag tycka - jag har först i efterhand lärt mig att det kan vara viktigt, framför allt när de är så gamla och tunna som i vårt fall. En installatör har i efterhand räknat på detta.SVAR:var det samma installatör som sa att du nog behöver byta "ett par radiatorer" så får man väl förmoda att han har lite koll.Du menar att lösningarna de offererat, utan arbetstank, går? Så kan det ju vara, men ska man tro "alla" på detta forum och den installatör som jag pratat mest med (och som verkar kunna sin sak, samma som senare räknat på radiatorernas potential) så behövs en arbetstank i mitt fall. Det stämmer att rören i huvudsak är dolda under golvet, men de sticker upp ett par cm ur golvet innan de går in i radiatorerna, så det går absolut att mäta. Det var ingen som gjorde det, dock... och att det ens var viktigt var inget jag fattade då. Det är sällan det är samma dimensioner som kommer upp ur golvet som går under golvat, har du ett rör i mitten på radiatorn eller har du rör i varje ända av radiatorn eller två rör i ena ändan eller två rör i mitten?Det kan man ju förstå, med tanke på att affären är långt ifrån säker, för installatören. Dock så kan jag tycka att man kan föreslå eller nämna för kunden att sådant kan behövas, om det är avgörande för att kunna dimensionera rätt, då det trots handlar om investeringar för runt 150 000 kr för kunden.
Om du vill koka 1 liter vatten och tillför ex 1kw så kommer dom första 50 °CAtt ta längre tid att värma än dom sista 50 °CJag tänker liknande att med ett lägre effektuttag på berget så hinner det återvärma hålet fortare för det är inte lika kallt längre in i berget som med on/off hålet även fast effektuttaget totalt sett är samma så är tidsspannet ej detsamma vilket borde göra att återvärmningen snabbare.
JOLI.Cocacola har helt rätt i sitt påstående. Han resonerar dock utifrån ett " hur det borde vara perspektiv " vilket även jag gör.En kollega till mig gick för cirka 3 år sedan en sälj kurs för ett av de populäraste VP fabrikaten.. På den kursen så var det 25 deltagare, god uppslutning med andra ord. När man startar kursen så fick samtliga deltagare presentera sig och berätta om tidigare erfarenheter. Min vän samt en ytterligare deltagare kom från VVS branschen medans resterande kom får så vitt skilda världar som försäkringsbranschen, säljare på Siba, mäklare mmmm. De hade alltså inte en aning om hur värmesystem eller värmepumpar fungerar. Men de fick ett fint sälj diplom i slutet av kursen och vid detta laget har de säkert sålt installationer för en miljard typ.Om man gör som Lacrosse och CC föreslår eller rekommenderar, alltså går igenom för dig vad som kan gå snett och vad som kan krävas i form av tankar o dyl, då är man med 90% borta från affären. Det vet jag eftersom jag gått den vägen och numera stigit av den. Det är nästan omöjligt att sälja installationer som faktiskt fungerar exakt så som de borde pga att Siba gänget är ute och i mina ögon stjäl pengar av kunderna med sin inkompetens. 6000 kr är det som det fördyrar det hela om man stoppar dit en 200l tank med extra CP som styrs hel av VP, 200l är även en volym som ger oss rimliga start/stopp. Man kan även ta en mindre tank på 46l tex och den är då fyrkantig och fin som ett litet elskåp. Den separerar dina flöden men ger dig då inte lika fina start/stopp tider pga mindre volym och du får trixa lite med integral eller liknande för att få till gångtider på det sättet.Om ingen upplyst dig om att ditt enrörs system har lägre flöden och är mindre kompatibelt med VP så beror det på 1 av 2 saker. Inkompetens eller lurendrejeri. Att det är på detta sätt beror på samma sak som i övriga samhället, kunder vill ha det billigaste. Värmepumpsföretagen säljer mer om maskinerna håller kortare tid osv osv allt detta förstår du ju lika bra som jag
Stämmer verkligen det?Jag var visserligen rätt sömnig under mina skolår, men jag tycker mig ana ett svagt minne här...enligt en fysik-frågelåda:"uppvärmningen av 1 liter vatten är linjär under hela uppvärmningen förutsatt att effekten är oförändrad och den omgivande temperaturen är den samma som vattnet under hela uppvärmningscykeln. däremot, i ett verkligt test, ökar värmeförlusterna mot omgivningen ju varmare vattnet blir och uppvärmning tar således längre tid ju varmare vattnet blir"Roland, vad säger du?
Håller med om "fysiklådan".När det gäller Oraklets "fördyring" så talar han om nettokostnader, lägg på "avansen" samt jobbet så ligger extrakostnaden antagligen i runda slängar på 10 000 kr om det är en enkel installation i övrigt. (Dyrare om tanken t.ex. skall ställas i garaget 10 meter bort).Det som eventuellt skulle kunna påskynda uppvärmningen är att volymen ökar med ökad temperatur, så en del av vattnet skulle rinna ut behållaren, och då skulle det rent teoretiskt kunna gå fortare att värma sista hälften av volymen 1 liter.I övrigt låter det väl klart logiskt att det om man bortser från övergångsfaserna är mer eller mindre samma energi som krävs för att värma vattnet en grad oavsett var i skalan man befinner sig.Då vatten har en del märkliga fenomen för sig beroende på temperatur kan det säkert finns små skillnader, men inget som är värt att debattera i just detta fall, om ni frågar mig i alla fall.
Lacrosse jag tror du läste fel,, jag ser att jag förklarat 2 saker iaf Inkompetens eller lurendrejeri. Mitt prisexempel baseras på det billigaste sätt jag vet att få en tank installerad på. Det sättet jag gör. Jag lägger på exakt det jag får betala för sagda tank o CP inte ett öre mer så man kan väl säga att jag förlorar inkopplingsmaterialet och extra arbetstiden ( en timme typ ) men igengäld får kunden en perfekt fungerande maskin och jag kommer tjäna på mindre efterbesök då tex HP larm pga filter försvinner nästan helt. Måste nästan vara helt stopp idet när det bara pumpas 2 m in i en stor tank o tillbaka . Jag får en säkerhet i detta och kunden med. Oftast beror eventuella fel nu på själva maskinen eftersom jag byggt bort dåliga flöden på VB sidan vilket är den enskilt största anledning till fel i std anläggningar Men visst, det finns dyrare sätt att erhålla tanken. Jag redogör för det billigaste