0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är din pump en inverter så anpassar kompressorn hastigheten efter temperaturen på rören i innomhusdelen och vid lägre fläktvarvtal går kompressorn långsammare. Effekten sjunker men det innebär inte att cop-värdet minskar!
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 09 januari 2006, 16:03:57Är din pump en inverter så anpassar kompressorn hastigheten efter temperaturen på rören i innomhusdelen och vid lägre fläktvarvtal går kompressorn långsammare. Effekten sjunker men det innebär inte att cop-värdet minskar!Nu håller jag INTE med. Varvtalsminskningen sker INTE samtidigt på fläkt och kompressor. OK att maskinen skyddar sig från överhettning om den arbetar nära max, men kompressorn kommer att gå snabbare än optimalt för att försöka maximera tempen i batteriet i innedelen för att på så sätt hålla inställd temp. Då går COP ner, helt enkelt.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 09 januari 2006, 17:52:03Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 09 januari 2006, 16:03:57Är din pump en inverter så anpassar kompressorn hastigheten efter temperaturen på rören i innomhusdelen och vid lägre fläktvarvtal går kompressorn långsammare. Effekten sjunker men det innebär inte att cop-värdet minskar!Nu håller jag INTE med. Varvtalsminskningen sker INTE samtidigt på fläkt och kompressor. OK att maskinen skyddar sig från överhettning om den arbetar nära max, men kompressorn kommer att gå snabbare än optimalt för att försöka maximera tempen i batteriet i innedelen för att på så sätt hålla inställd temp. Då går COP ner, helt enkelt.MVH/Ganoäven om du överdriver fläktvarvtalet (luftmängden) så påverkas cop negativt!
Hmmm....-jag läste nånstans på forumet en tråd som handlade om högre slitage på lvp:s kompressor om man kör på lågt ställt fläktläge. Nu hittar jag tyvärr inte tillbaka till den diskussionen, men jag skulle vilja veta vad ni har för synpunkter kring detta. Jag tror ju i min enfald att slitaget är mindre i ju lägre hastighet den måste arbeta, men det kanske är galet, ...eller?HäsningarMicra
Hmm.Nu hängde jag upp mej på en grej igen, ursäkta.Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 09 januari 2006, 19:25:54Citat från: Gano skrivet 09 januari 2006, 17:52:03Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 09 januari 2006, 16:03:57Är din pump en inverter så anpassar kompressorn hastigheten efter temperaturen på rören i innomhusdelen och vid lägre fläktvarvtal går kompressorn långsammare. Effekten sjunker men det innebär inte att cop-värdet minskar!Nu håller jag INTE med. Varvtalsminskningen sker INTE samtidigt på fläkt och kompressor. OK att maskinen skyddar sig från överhettning om den arbetar nära max, men kompressorn kommer att gå snabbare än optimalt för att försöka maximera tempen i batteriet i innedelen för att på så sätt hålla inställd temp. Då går COP ner, helt enkelt.MVH/Ganoäven om du överdriver fläktvarvtalet (luftmängden) så påverkas cop negativt!Fläkten drar ju bara 40 W. Kompressorn drar ju uppemot 1000 W på full sula. Kondensortempen är viktigare än 10W extra på den lille fjuttfläkten i innedelen. Ta en pump som bullrar som f-n och har 700 kubiks genomströmning i timmen, då får man hög COP (Sharp, Toshiba). Gör en tyst pump med låg luftgenomströmning, låg COP (Daikin).I samma andetag som säger allt detta så påstår du indirekt att COP inte ökar vid delbelastning. MVH/Gano
Jag har märkt att min pump avfrostar oftare vid max fläkthastighet.. skumt?
Till ejwbegysv. Igen.Lite tjatig kanske, men hur som helst Jag gick förbi grannen och la märke till att de inte hade någon is alls under sin utedel. Undre min ser det ut som nordpolen, 10-20 cm tjockt istäcke. Det fick senare sin förklaring, grannens värmepump körs på quiet-läget. Den går nog på så låg effekt att det inte bildas någon is alls på batteriet i utedelen... MVH/Gano