0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag beskrev är tumregler många andvänder sig av.Riktvärde på möjlig uttagen energi för ett bergvärmehål[redigera | redigera wikitext]Som riktvärde för ett bergvärmehål med 140 mm (5,5 tum) diameter går det att ta ut maximalt cirka 140 kWh per meter vattenförande borrhål och år. Räknat i effekt (W) handlar det om ett maximalt effektuttag kortvarigt på cirka 50 W per meter vattenförande borrhål, det vill säga inte mycket mer än en 50 W glödlampa.Genom borrhålets vattenförande längd och tiden kan man dock utvinna ansenliga mängder värmeenergi under ett år. Grundvattnet i Sverige ligger i snitt på ett djup av 10 m under marknivå och neråt. Med ett borrhål på 200 m kan man därför räkna med att det aktiva borrhålsdjupet uppgår till cirka 190 m. Möjlig uttagen energi i form av värmeenergi per år för ett borrhål med 140 mm diameter blir då:Borrhålsdiameter = 140 mm (5,5")Maximal uttagen energi per meter hål och år = 140 kWhBorrhålsdjup 200 m. Effektivt vattenförande håldjup = 190 mMöjlig uttagen värmeenergi = 190 m x 140 kWh = 26 600 kWh.Med 2 borrhål på 200 m kan man därför ta ut 53 200 kWh i form av värmeenergi och så vidare. Om man projekterar anläggningen för fler än ett borrhål måste dock avståndet mellan parallella borrhål uppgå till minst 20 m för att inte få för stor genomsnittlig tempertursänkning på grundvattnet i området och avståndet till nästa fastighetstomt ska enligt nuvarande lag uppgå till minst 10 m. Anläggningar där det krävs många bergvärmehål för att få bra bidrag till energiförsörjning kräver därför relativt stora markytor genom avståndskravet på minst 20 m mellan borrhålen. Den el-energi som erfordras för att driva värmepumparna uppgår till cirka 25 % av den energi man får ut i form av värmeenergi vilket reducerar den effektiva energiutvinningen. 1 del inmatad energi i värmepumpens el-motor ger 4 delar utvunnen energi ur grundvattnetAllt för många dåliga installationer har dryga 50 watt i topp last på hålen precis som förslaget med 170 m till en 13 kw vp med en fasighet som har ett behov på dryga 30 000 kwhligger du på 35-40 watt på en villa brukar det bli riktigt bra som en toppeffekts dimensionering ,En noggrann beräkning skall utföras vid en VP installation , Jag tittar på vart brytpunkten för vad värme pumpen blir, det avgör belastningen på borrhålet i effekt räknat Till en vp med märkeffekt 10 kw Brukar det hamna på 220 m aktivt då är brytpunkten vid -5 dryga 45° på Framledningen i radkrets då lastas hålet med 32 watt per m ... så gör jag när jag sitter på kammarn Daikin cc
Tack för alla svar hittills! Mycket intressant! Här är min berggrund enligt SGU:Litologi: Metagråvacka, glimmerskiffer, grafit- och / eller sulfidförande skiffer, paragnejs, migmatit, kvartsit, amfibolit (ca 1,96 - 1,87 miljarder år)tekt_enhet: Sveokokarelska orogenenunderenhet: Paleoproterozoiska bergarter 1,96 - 1,75 miljarder år
Ibland gäller det att få vp-rävarna att drabba samman för att få ut mycket info som möjligt! /C
Att borra 40 m till ger dig en årsbesparing om 200 sek mer.Enligt schablon borde det efter rot innebära ca 7500 sek I merkostnad att borra detta.Skulle det kosta 6500 så har du en återbetalningstid om 32 år om du har ett räntefritt lån./D
Hej Smurfen,Följande steg:1. elpatronens andra steg spärras2. elpatronens första steg spärras3. kompressorns frekvens reduceras4. kompressorn stoppas.Det är ordningsföljden för effektbegränsningen./D