0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl rätt naturligt att ingen satsar på ny energiproduktion när elen är så billig att det inte lönar sig att bygga nytt, på så sätt fungerar ju marknaden i övrigt också, om man inte är riktigt långsiktig och säker på att priserna kommer att hämta sig.Man skulle ju kunna tänka sig att ha en typ av elpriser för privatpersoner och en annan för företag, men att straffa företag med höga elpriser där hela förbrukningen ges ett högt kWh-pris skulle slå undan fötterna på stora delar av basindustrin, misstänker att det är därför vi har låga kWh-priser och höga fasta avgifter i Sverige.Tyvärr är det väl bara så att en högre elkonsumtion är det enda som kan driva upp priserna så pass att det lönar sig att ta fram ny produktion, fast vill vi det?Kanske en hög elskatt för privatperoner istället, som gör att vi sparar ännu mer energi, och på sikt kan avveckla kärnkraften till förmån för hållbara arbetsskapande alternativ?Vi skulle kunna bestämma att elpriset skall vara 1.50 (indexuppräknat) och om spotpriset är lägre så är skatteandelen istället högre.När (om) spotpriserna stiger så sjunker skatteandelen...
Vi skulle kunna bestämma att elpriset skall vara 1.50 (indexuppräknat) och om spotpriset är lägre så är skatteandelen istället högre.När (om) spotpriserna stiger så sjunker skatteandelen...
Fast avgift då man betalar installationen som fiber bredband, vatten avlopp eller fjärr värme tycker jag funkar.Men mina exempel klarar av full belastning utan större problem. Alla surfar, spolar eller har full fjärr värme på. Alla kanske inte får så mycket som de vill men det mesta funkar. Om alla använde så mycket el man kan då funkar det inte. Jag bor i Kalifornien (mycket dyr el). Jag har 300 KWh till 16 cent/KWh nästa 100 KWh kostar 18 cent/KWh över det kostar 27 cent/KWh. Inga fasta avgifter och huset värms med gas.Det lönar sig att spara eller att köpa sol paneler.
Såg ett bra exempel på BBC hur man kan klara sig med mindre effekt på kraftverk utan att behöva offra för mycket. ...Med hjälp av en sådan lösning kan man slippa dimensionera elnätet lika kraftigt och man slipper dra på effekten i kraftverken lika mycket.
Det fanns ett system för det förut i Sverige med.Kallades för rundstyrning och elbolagen kunde gå in och stänga av en del förbrukare såsom tex. 1/3 av elradiatorerna med en puls på elnätet. ...
...Dessutom så kan du med 12 timmars varsel veta vad strömmen skall kosta.http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table...
Vem vill inte rädda världen?