Ja när man läser det du skriver så får man uppfattningen att du ogillar låga elpriser.
Anledningen till den uppfattningen är att du vill minska utbudet och om man minskar utbudet så ökar automatiskt priserna.
Men eftersom du nu säger att du gillar låga elpriser så måste du då samtidigt gilla all utbyggnad av produktionskapacitet oavsett vad det är.
Rätt eller Fel?
Det var ett krasst konstaterande att vi har låga elpriser p.g.a. den stora utbyggnaden av vindkraft. Har jag rätt eller fel i detta?
Du vet väl om att man under 2003-2012 uppgraderade ett antal vattenkraftverk som innan levererade ca 1,9TWh
Effektökningen var ca 4,7%
Det blir ca 47000MWh (0,047TWh) vilket i dina ögon var helt onödigt då?
Det är lika mycket som nästan 9 vindkraftverk producerar per år.
Tänk då att man kanske kan få ytterligare ca 3TWh om man uppgraderar alla stor vattenkraftverk i Sverige men det behöver vi alltså inte , företagen kastar alltså pengarna i sjön för vi behöver ju inte mer el, eller?
Utan subventioner så hade ingen vindkraft byggts i landet. Rätt eller fel?
FEL
Vindkraften hade blivit utbyggt men takten hade varit bra mycket lägre än den varit de senaste 10åren.
(från 1970talet till 2005 gick det från 0 till ca 1Twh vindel och från 2005 till 2015 gick det tillfrån 1TWh till över 10TWh vindel i systemet).
Din fråga är om vi ska lägga ner bioeldade kraftverk och vattenkraft, mitt svar är: Nej, varför det? Vi lägger ju inte ner vindkraften utan kärnkraften. Både vindkraften och kärnkraften går back.
Skall vi vända på frågan?
Eftersom nu både vindkraften och kärnkraften enligt dig är olönsam skall vi då inte lägga ner vattenkraften eller bioeldade kraftverk i stället då blir ju både vind och kärnkraft lönsamma?
Och om vi lägger ner vattenkraften så blir även älvräddarna jätteglada när vi kan återställa tex, stora sjöfallet.
Vattenkraften används och ska användas som reglering mot vindkraften har man sagt.
Det innebär att vattenkraften ska reglera både mot förbrukningen och en slumpmässig vindkraft. Vattenmagasinen hoppar upp och ner och hela älvar öppnas och stängs flera gånger per dag. Dammluckor går upp för att det blåser och för att vattenmagasinen är fulla.
Du menar att det blåser i hela landet samtidigt eller är vindstilla i hela landet samtidigt?
ON/OFF
Du vet att det i stort sett kan blåsa storm på västkusten samtidigt som det nästan är vindstilla på östkusten.
Du tror att man måste reglera varje vattenkraftverk i hela Sverige mellan 0 och 100% i stort sett varje minut beroende på hur mycket det blåser?
Då tror du fel
Vet du hur mycket vatten som finns i alla våra magasin?
både denna och förra perioden (vi pratar lite mer än 2 år) hade vi ca 75% fyllnadsgrad i magasinen (100% = ca 34TWh uppgifter kommer från Svensk Energi).
Och om det skulle bli 100% i magasinen och man väntar mer regn så kan jag garantera dig att man kommer att köra in styrstavarna i de kvarvarande kärnkraftverken eller stänga av andra kraftverk som gaskondens och köra så mycket det går på vattenkraften detta då uran och gas är en kostnad för kraftbolagen och kraftbolag hatar kostnader.
Dessutom kommer man att exportera el då vi idag inte bara har elmarknad i Sverig utan hela Europa och kraftbolagen är verksamma i hela EU och kan då stänga tex. något gaskraftverk i Tyskland eller Holland och tjäna ännu mer pengar.
Man kommer nog även att stoppa eldningen i värmekraftverk och koka vatten med billig el istället för att bränna dyrt bränsle.
Elproduktionen i landet bör vara stabil och stå på en fast grund.
Elproduktionen i landet står på en stabil grund
Tittad lite i dokumentet "MYT OCH VERKLIGHET OM VINDKRAFT"
de hade en del konstiga uträkningar
bla att ett vindkraftverk bara håller i 20 år (samma som vindkrafts bolagen säger) men ett kärnkraftverk håller i 80år.
När man byggde kärnkraftverken så projekterades de för 50år och har förlängts till kanske 60år
Jag kan säga att jag hoppas verkligen inte att vi kommer att ha 80år gamla kärnkraftverk i Sverige
Jag hoppas för säkerheten att de byts ut tidigare och senast när de varit verksamma i 50år vilket betyder att Oskarshamn 1 skulle stängas senast 2022 och det sista som är Forsmark2 år 2035.
Vidare så påstås det alltid att kärnkraften är så billig i jämförelse med vindkraft men enligt en organisition som heter "world neclear association" så kostar elen från land baserad vindkraft i EU 4,7-14,4 UScent/kWh medans Kärnkraften kostar 5,4-7,4 UScent/kWh så till och med kärnkrafts förespråkarns egen organisation medger att vindkraft är billigare beroende på placering.(observera att det är genomsnitts siffror för hela EU och det är bara att titta på skillnaden i elpriset mellan Sverige och Tyskland så förstår man att priserna kan sprida).
Om bolag som Vattenfall och Eon bygger vindkraft så måste det finnas ekonomi i det (även om elcertifikat systemt försvinner) då det är vinstdrivande företag och de har nog vänt och vridit på alla argument samt lyft på alla stenar innan de investerar i ett nytt kraftverk oavsett vad det drivs av.
Dagens kärnkraft är bara en parantes i historien och så är det även med vindkraften och tyvärr vattenkraften
Om 30-50 år finns det andra kraftkällor som överglänser det vi har idag med hästlängder men tills dess så anser jag att kärnkraften är det sämsta alternativet.
Och som jag skrev i min förra post
"Att diskutera kärnkraft är som att diskutera
religionBåde förespråkare och motståndare låser sig fullständigt och ingen kan medge att man har fel
Vad ingen verkar förstå är att vi behöver en
mix av alla kraftkällorDet är först då vi kan få ett stabilt nät med låga priser."
AMEN