0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funkar avfuktaren, vad har du för typ?Står den i samma utrymme som fukten visar sig?Kan det vara ett läckage eller någon annat, vad är ovan detta hörn?Är det bara fukt i hörnet?
Är detta verkligen nytt?Det ser ut som den varma uteluften kondenserat mot trossbotten, för det har väl varit ett hål där nu frigoliten sitter? Hur lägne har den suttit?Efter lite studerande av bilden så är nog detta kanske troligast Flera bilder....?
Jo, funkar avfuktarn? avfuktar den i huvudtaget? liter / dygn?På den publicerade bilden så tilltar befuktingen/svamparna eller det vita på trossbotten ju närmare kattgluggen du tittar, eller ser jag fel?
Om din luft i andra delar av grunden är varmare än under farstun vilket är troligt då kommer den varma luften ut till det kalla farstugolvet och kondenserar på samma sätt som med spegeln.Din avfuktare borde kanske stå i den kallare delen där den relativa luftfuktigheten är störst.Hur blir du av med vattnet ur avfuktaren?Och du skall nog ha lite ventilation.
Hej Rickard! Jep, vi har diskuterat detta förr. Jag hade för avsikt att skaffa och installera en sorbtionsavfuktare i sommar, men problem dök upp lite i förväg så att säga . Jag flyttade avfuktaren(+ värmaren) närmare problemstället inatt och imorse var det redan bättre. Men avfuktaren som jag har och testar med för tillfället är en kondensavfuktare som tydligen bara avfuktar på en kosmetisk nivå. Det skulle kräva flera kondensavfuktare för att hålla ned fukten överallt i krypgrunden. Jag har kollat en del på sorbtionsavfuktare men inte fått på klart vad som skulle vara ett lämpligt val. Jag undrar om man borde öppna en ny tråd för att diskutera olika avfuktare och dess skillnader. T.ex. Recusorb DR-010B sorbtionsavfuktare som är avsedd för krypgrunder har bara en fläkt för både torr- och våtluftflödet vilket gör att man får övertryck i krypgrunden(vilket jag har förstått att man absolut inte skall ha). Den har dock värmeåtervinning vilket är bra för driftskostnaderna.../Mosse
Utan att ha sett beskrivningen på recusorb så tror jag nog att du misstar dig angående övertrycket, även min munters har bara en fläkt, men nog skapar den undertryck alltid.Ett delflöde leds ut ur krypgrunden (avluften som driver ut fukten ur avfuktaren), resterande del recirkulerar internt i krypgrunden i samma veva som den sköter avfuktningen.