Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp, kondens!!!  (läst 41496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2006, 13:40:09 »
Har du en bärande "hjärtvägg". Jag har sanerat hus där "enda" felet varit avsaknad av kattgluggar i hjärtväggen!!  Har man ventiler mÃ¥ste det finnas en möjlighet till ventilation genom grunden tex med ett vindtryck pÃ¥ ena sidan.

Det är samma om du avfuktar ett fack det hjälper ju inte dom andra.
Isåfall behöver du en liten fläkt nånstans så luften snurrar mellan facken.

Har du nån plast på backen??
Den minskar fuktbelastningen väsentligt, jämför med en jordkällare där man måste ha ett "öppet" golv tex tegel.. Lägger man på en plast där har man försört källaren den blir för torr.

Att det kondensera där det gör beror väl på att det är kallare mor yttervägg och på lecan.. längre in i grunden är sannolikt trossbotten varmare. Det kondenserar ju på kallaste stället om det är "gränspuck"

En fast anläggnin med spiro som sprder den torra luften i HELA krypgrunden är nog enda sättet..


Men bor du norrut kan du få torrt genom att stänga av avfuktarn och öppna kattgluggarna... Nu är det kruttorr luft här uppe!! Därmed en respit tills du får till en slutlig lösning! bara du har tillräckligt antal och dom bra spridda. Även genom ev hjärtvägg också!!

Jag skulle snabbt torka bort fritt vatten med en trasa inge kul om det börjar växa saker!!

Hoppas det fixar sig.





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2006, 19:03:04 »
Hej Bertil,

Jag har tre "fack" i krypgrunden. Kattgluggar finns mellan de två större men det finns endast en manglugg 40x80cm2 till den i farstukvisten(där problemet uppstått). Troligen så har luftcirkulationen varit för liten till det facket så väggarna hunnit kylas ned för att orsaka kondens.

Jag har ingen plast på backen eftersom jag också försöker få bort en del av "byggfukten" som ännu ligger i marken.

Bara jag fått ordning på kondensen så skall jag skita i avfuktningen tills jag skaffat en sorptionsavfuktare och öppna gluggarna igen.

Jag var ned och kollade ikväll och det fanns inga synliga vattendroppar mera så inget jobb för trasan.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #17 skrivet: 04 januari 2006, 20:51:50 »
Utan att ha sett beskrivningen på recusorb så tror jag nog att du misstar dig angående övertrycket, även min munters har bara en fläkt, men nog skapar den undertryck alltid.
Ett delflöde leds ut ur krypgrunden (avluften som driver ut fukten ur avfuktaren), resterande del recirkulerar internt i krypgrunden i samma veva som den sköter avfuktningen.

Enligt beskrivningen så skapar den ett övertryck...

http://www.dst-sg.com/swe/03/recusorbDR.asp

/Mosse


Inte för att jag vill verka som en besserwisser, men jag tror de skrivit fel på sin hemsida.
Kan någon annars förklara hur man skall kunna få övertryck i den evfuktade lokalen?

Grönt luftflöde är inkommande luft från det utrymme som man vill avfukta, gul luft är avfuktad luft som man återför till det utrymme man vill avfukta, blå luft är fukttig luft som man blåser ut ur det utrymme man vill avfukta.

Grön - blå = gul och eftersom gul luftmängd är mindre än grön så skapas ett undertryck.

Enda sättet att skapa övertryck är att ta grön luft från ett annat utrymme än det man vill hålla torrt (utifrån) och blåsa in torrare gul luft i ett slutet utrymme, men det går ju inte, det blir svårt att få tillräcklig kapacitet på en sådan installation, speciellt om det regnar eller är dimmigt.

Jag röstar på att de skrivit fel, men jag har blivit överbevisad förr. Vi får väl se vad som är sant i detta fall, jag räknar med kommentarer. :-\ ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #18 skrivet: 04 januari 2006, 23:29:15 »
Med en glugg blir det ingen cirkulation på luften...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2006, 06:53:06 »
Enda sättet att skapa övertryck är att ta grön luft från ett annat utrymme än det man vill hålla torrt (utifrån) och blåsa in torrare gul luft i ett slutet utrymme, men det går ju inte, det blir svårt att få tillräcklig kapacitet på en sådan installation, speciellt om det regnar eller är dimmigt.

Jag röstar på att de skrivit fel, men jag har blivit överbevisad förr. Vi får väl se vad som är sant i detta fall, jag räknar med kommentarer. :-\ ;)

Du har nog rätt. Och de har inte skrivit fel, det är bara hur man tolkar det.
Här hittade jag en intressant link som förklarar situationen:
http://www.humiditycontrol.co.uk/install.html
Man tar processluft utifrån och stryper våtluften för att få 20-30% mer luft in.

Kan någon som har en Recusorb DR-010B komma med kommentarer och erfarenhetsdata hur Er installation ser ut!!

Bertil,

När jag har gluggarna i ytterväggarna stängda så finns det bara "manöppningen" inåt. Men normalt med gluggarna öppna så blir det nog cirkulation.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2006, 07:48:10 »
Enda sättet att skapa övertryck är att ta grön luft från ett annat utrymme än det man vill hålla torrt (utifrån) och blåsa in torrare gul luft i ett slutet utrymme, men det går ju inte, det blir svårt att få tillräcklig kapacitet på en sådan installation, speciellt om det regnar eller är dimmigt.

Jag röstar på att de skrivit fel, men jag har blivit överbevisad förr. Vi får väl se vad som är sant i detta fall, jag räknar med kommentarer. :-\ ;)

Du har nog rätt. Och de har inte skrivit fel, det är bara hur man tolkar det.
Här hittade jag en intressant link som förklarar situationen:
http://www.humiditycontrol.co.uk/install.html
Man tar processluft utifrån och stryper våtluften för att få 20-30% mer luft in.

Kan någon som har en Recusorb DR-010B komma med kommentarer och erfarenhetsdata hur Er installation ser ut!!

Bertil,

När jag har gluggarna i ytterväggarna stängda så finns det bara "manöppningen" inåt. Men normalt med gluggarna öppna så blir det nog cirkulation.

/Mosse

OK, maskinen ser inte ut som principskissen ger sken av på den svenska hemsidan, den har separata processluftintag, ett för rumsluften och ett för regenereringsluften. Då förstår jag hur det går få övertryck med bibehållet låg luftfuktighet.
Nyttan av det har jag lite svårt att se, men visst - vill man ha övertryck så kan det vara en god ide, i en krypgrund eftersträvas dock undertryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2006, 19:00:57 »
Citera
När jag har gluggarna i ytterväggarna stängda så finns det bara "manöppningen" inåt. Men normalt med gluggarna öppna så blir det nog cirkulation.

Men har du avfuktarn i ett fack är det nog bra med en pyttefläkt i en glugg som skottar runt lite luft....

Luftväxlingen i slutna utrymmen kommer inte spontant, just gärna....

Men du köper väl en annan maskin sen.. o då ska du se till att betjäna alla utrymmen med torr luft!!

Apropå övertryck... jag avråder bestämt ifrån övertryck i en krypgrund... det kan finnas mycke smått o gott som man absolut inte vill ha in i rumsluften..
mögelukt av div slag, men även Radon kan finnas i mycket skadliga mängder
« Senast ändrad: 06 januari 2006, 19:03:40 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kenneth.E

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare pÃ¥ luftvärmepump
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2006, 20:02:24 »


Alla gluggar är fastpluggade och en kondensavfuktare går kontinuerligt. 

Vad kan då problemet vara??  Sc:,h

/Mosse
Hej!
Så här tror jag:
Så länge du inte har någon plast på marken behöver du inte bry dig om att ha på kondensavfuktaren, den hinner ändå inte avfukta i samma takt som markfukten stiger.
Alltså: ut med åldersbeständig plast, se till så att du har cirkulation på luften i alla utrymmena (spirorör och fläktar) och givetvis måste alla gluggar vara tätade när man har igång avfuktaren. Om detta inte hjälper så är det nog sorptionsavfuktare som gäller (om man inte kan få upp temperaturen i gunden på något sätt)
Köpt begagnad Fujitsu AWY14 i Oktober 2006.
1,5-plans villa i Halland, 170kvm öppen planlösning, direktverkande el, dåligt isolerat, 25000 kwh/år

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2006, 07:14:50 »
Apropå övertryck... jag avråder bestämt ifrån övertryck i en krypgrund... det kan finnas mycke smått o gott som man absolut inte vill ha in i rumsluften..
mögelukt av div slag, men även Radon kan finnas i mycket skadliga mängder

Appropå övertryck / undertryck. Jag talade med en installatör häromdagen som sade att det här med undertryck i krypgrunden har visat sig vara skadligt, speciellt i äldre hus och där man har diffusionstät plast på marken. Har man ett undertryck i krypgrunden så tvingar man in "ersättningsluft" någonstansifrån. Oftast kommer den luften in mellan grundsulan och väggbandet där det på lite äldre hus inte är 100% tätt. Detta orsakar kondens som sedan utvecklas till mögel. Han menade att man skall ta regenereringsluften utifrån och försöka få 0 tryckdifferens.  Sc:,h Kommentarer?

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2006, 10:10:29 »
Den var ny har aldrig hört talas om det. Kan inta avfärda det heller det kan ha viss bäring.

Men i ett gammalt hus är det nog luftläkage på hundratals ställen till så jag undrar...

Dessutom bygger resonemanget på att området blir kallare än uteluften, om det ska kondensera..
Jag är nöjd bara ni inte har övertryck i krypgrunden, tex tillsammans med ventilation med tilluft via springventiler så har man samtidigt ett rejält undertryck i huset.

Det tillsammans garanterar nästan att man får in unken och ev sjukdomsbildande luft i huset!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2006, 10:15:29 »
Apropå övertryck... jag avråder bestämt ifrån övertryck i en krypgrund... det kan finnas mycke smått o gott som man absolut inte vill ha in i rumsluften..
mögelukt av div slag, men även Radon kan finnas i mycket skadliga mängder

AppropÃ¥ övertryck / undertryck. Jag talade med en installatör häromdagen som sade att det här med undertryck i krypgrunden har visat sig vara skadligt, speciellt i äldre hus och där man har diffusionstät plast pÃ¥ marken. Har man ett undertryck i krypgrunden sÃ¥ tvingar man in "ersättningsluft" nÃ¥gonstansifrÃ¥n. Oftast kommer den luften in mellan grundsulan och väggbandet där det pÃ¥ lite äldre hus inte är 100% tätt. Detta orsakar kondens som sedan utvecklas till mögel. Han menade att man skall ta regenereringsluften utifrÃ¥n och försöka fÃ¥ 0 tryckdifferens.  Sc:,h Kommentarer?

/Mosse

Håller med bertil, det krävs i så fall att huset stomme skall vara kallare än den uteluft som kommer in genom otätheterna, jag kan egentligen inte se hur det skulle vara möjligt, annat än i undantagsfall, och under kortare perioder, däremot kan det finnas en risk med det om man inte kör fläktarna kontinuerligt, utan bara låter dem gå när avfuktningsbehov finns. Jag tycker man skall köra dem kontinuerligt, då borde det inte finnas någon större risk med kondens, fast med fukt vet man aldrig... Någonstans kommer en köldbrygga alltid att finnas...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2006, 10:59:04 »
Jag antar att han baserar sina påståenden på egen erfarenhet inom området  :,v(, annars skulle det inte finnas någon orsak till att rekommendera att inte köra med undertryck. Det heter ju på vardagsspråk att man skall undvika att trycka in fukten i väggarna.

I dessa breddgrader vi lever i kan ju utetemperaturen växla med upp till +/-15° på en dag. Om man då antar att man har haft rätt kallt ute och den kalla luften läcker in mellan stenfoten och huset. Om det följande dag blir töväder (eller annars rätt mycket varmare) så kommer den varma luften att läcka in på samma ställe(som blivit en del nedkylt) och troligtvis så uppstår kondens. Skulle det vara möjligt? Svårt det här med fukt...   Sc:,h :)

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2006, 11:15:15 »
Jag antar att han baserar sina pÃ¥stÃ¥enden pÃ¥ egen erfarenhet inom omrÃ¥det  :,v(, annars skulle det inte finnas nÃ¥gon orsak till att rekommendera att inte köra med undertryck. Det heter ju pÃ¥ vardagssprÃ¥k att man skall undvika att trycka in fukten i väggarna.

I dessa breddgrader vi lever i kan ju utetemperaturen växla med upp till +/-15° pÃ¥ en dag. Om man dÃ¥ antar att man har haft rätt kallt ute och den kalla luften läcker in mellan stenfoten och huset. Om det följande dag blir töväder (eller annars rätt mycket varmare) sÃ¥ kommer den varma luften att läcka in pÃ¥ samma ställe(som blivit en del nedkylt) och troligtvis sÃ¥ uppstÃ¥r kondens. Skulle det vara möjligt? SvÃ¥rt det här med fukt...   Sc:,h :)

/Mosse

Det är naturligtvis möjligt, men samtidigt får du ju samma fenomen med HELA krypgrunden om du inte avfuktar, om det är bättre eller sämre att fuktbelasta hela krypgrunden eller bara en liten bit av sockeln vet jag inte, men jag vet vad jag väljer i alla fall.

PS. Personligen har jag tätat springan mellan betongsockeln och huset med våtrumscilikon, så hos mig drar det i alla fall inte just i skarven mellan sockel och huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2006, 16:51:01 »
Det är naturligtvis möjligt, men samtidigt får du ju samma fenomen med HELA krypgrunden om du inte avfuktar, om det är bättre eller sämre att fuktbelasta hela krypgrunden eller bara en liten bit av sockeln vet jag inte, men jag vet vad jag väljer i alla fall.

Nu var det ju inte frågan om att avfukta eller ej, utan det var fråga om över- eller undertryck vid avfuktning.

Jag har redan via dåliga erfarenheter valt alternativet att installera avfuktare för att få bukt med fuktbelastningen....

 
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, kondens!!!
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2006, 09:15:41 »
Undertrycket ser till att eventuellt dålig lukt inte kommer upp i bostadsutrymmet. Svamp/mögelsporer och bakterier kan göra både folk och fä sjuka.

Framtiden lär utvisa vilket som är bättre, undertryck eller inte. Själv har jag ständigt igång mina fläktar, men lyckas inte få ett mätbart undertryck trots stora insatser för att täta så ordentligt som möjligt.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!