Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vill sänka värmen, hur gör jag:)  (läst 28689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #60 skrivet: 29 maj 2015, 14:26:06 »
Du menar att trådskaparen inte ska få hjälp med sin övertemp, genom att det är en Nibe som matar på med värmen.

Ska vi inte tala om bristerna i TS värmepump, som orsakar behovet att det måste vridas på ratten?

Eller vad menar du? dontknow

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #61 skrivet: 29 maj 2015, 14:39:21 »
Tror inte ts är så intresserad av att läsa flera sidor där det pratas om brister i regleringen tror ts är mera intresserad av en lösning på sitt problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #62 skrivet: 29 maj 2015, 16:17:38 »
Om ts följer rådet från Lexus som
Är påläst på riktigt om hur olika regleringar
Beter sig så har TS dom enkla åtgärder
Som behövs .  Att ställa om den mellan VV och
Auto värme dom timmar per Ã¥r  det berör kan inte vara
En så stor sak . Det hinner inte bli - grader inomhus

Så TS. Följ Lexus anvisning/ råd.
Mig veterligt har inget han skrivit tidigare
Vart fel .
Mvh
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #63 skrivet: 31 maj 2015, 17:47:32 »
Tack CocaCola   :)

Trevligt omdöme du ger om mig, och extra trevligt är det genom att jag vet du har kunskaper som kan urskilja om/att det är rätt och riktigt det jag skriver.  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #64 skrivet: 31 maj 2015, 19:00:18 »
Mitt inlägg var inte alls menat som att Lexus inte vad vad han håller på med det vet jag att han har och det var nog egentligen ett inlägg jag borde låtit bli att posta men även solen har sina fläckar "Sorry"
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #65 skrivet: 01 juni 2015, 07:34:40 »
Värt att ha i åtanke är att det fiktiva underskott som rumsgivaren ger när det är kallare än önskat inne i normalfallet kompenseras av att den räknar bort det underskottet så snart rumstempen ligger över börvärdet, i normalfallet skall alltså rumsgivaren göra komforten inne bättre, inte sämre som vissa kanske tolkade Lexus inlägg.
Rumsgivaren snabbar helt enkelt upp regleringen "åt båda håll" och eftersom en tids undertemperatur delvis kylt ut husets stomme så kan det behöva vara lite "för" varmt någon timme för att man sedan skall få en stabil rumstemperatur i närheten av den önskade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #66 skrivet: 01 juni 2015, 22:13:41 »
Jag loggar rums tempen vi vp inbyggda loggnings funktion och det skiljer inte mycket under ett dygn några gånger innetempen varit för hög har jag kollat i loggen och då har vp stått still och enbart solen gjort så tempen blivit för hög. Min vp hamnar aldrig på Gm -1200 eftersom jag blockerat eltillskott och har Gm för start av elpatron vid -400 Gm så räknar den aldrig lägre än så oavsett hur mycket efter den skulle vara.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #67 skrivet: 02 juni 2015, 03:44:00 »
OK, det var en nyhet för mig.
Har dom gjort så för att man skall kunna elda med ved som spets utan att gradminuterna blir "hur många som helst"?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #68 skrivet: 02 juni 2015, 05:34:21 »
Vad vill du antyda med att ställa den frågan?

Problemet är inte att starttvärdet är -1300 eller att ärvärdet är -1200.
Problemet är att i de -1200 GM finns ett fiktivt värde, som inte har med villans värmebalans att göra.
Men dom -1200 gradminuterna är tillkommer ju när du ställer upp tillskottet till -1200 redan från början??Även om du skulle ställa upp maxtiden(60min) så ska maskinen hinna med balansräkningen eftersom TS maskin räknar lika mycket tid den ligger på underskott som överskott så ska den räkna ut vilken medeltemperatur den ska ha annars är det fel på maskinen.Självklart så kommer den ju upp i-1200 om du spärrar tillskotten och du har ett värmebehov men att äta kakan och ha kvar den samtidigt tror jag inte på.Om du inte spärrar eller ställer upp tillskottet så ser inte jag varför det ska bli hinna bli ett fiktivt värde som inte balansräkningen räknar med.

PS:En fråga vet du varför rego 5000 använder integralberäkning när den räknar tillskottstiden ???

Ber naturligtvis om ursäkt om jag har kränkt dig men trodde det var lite högt i tak med tanke på den andra tråden vi har lite olika uppfattningar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #69 skrivet: 02 juni 2015, 11:22:55 »
Men varför svarar du inte på min fråga. "Vad vill du antyda med att ställa den frågan?" d.v.s. frågan du ställde "Är du politiker eller?"
Jag känner mig på inget sätt kränkt med att bli jämförd med en politiker. Tvärt om är det en yrkesgrupp med stora kunskaper och med stor makt. Ibland har de dock svårt att svara på frågor................

Naturligtvis ska ribban ligga högt, när vi skämtar med varandra. Men vi ska aldrig förringa eller nedvärdera. För mig är det väldigt stor skillnad på tillåten höjd mellan dessa.

Att du hänger upp dig på -1200, tolkar jag som ett sätt att gömma det ursprungliga problemet d.v.s. problemet med att kompressorn måste jobba med fiktiva värden. Jag kan istället påstå att alla 600 gradminuter är fiktiva, om du vill att startvärdet ska ligga kvar på fabriksvärdet.

Det är inte bara IVT:s fastighetspump som jobbar med PID-reglering. Även villapumparna har PID för tillskott och shunt.
Varför tar du upp det? Får TS mindre övertemp då?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #70 skrivet: 03 juni 2015, 03:14:19 »
När du skriver "kan" ge övertemp och inte "att" det ger övertemp lÃ¥ter mer som du inte är riktigt säker  därav frÃ¥gan om du är politiker.

Om det har skapats "fiktiva" gradminuter som du säger så förstår jag inte att när den efter varmvattenkörningen och gör en ny balansräkning inte skulle räkna med dina "fiktiva" gradminuter.

Du gnäller rätt mycket på Thermia/nibe när det handlar om gradminutsreglering som inte fungerar och Ts har ju en nibe så när ivt använder gradminutsreglering på tillskott och med variabel kopplingsdifferens så är det inte långt kvar till samma reglering som nibe/thermia använder :)högt i tak

PS:När ska du svara i den andra tråden?
« Senast ändrad: 03 juni 2015, 03:17:22 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #71 skrivet: 03 juni 2015, 08:52:15 »
600 fiktiva gradminuter är ganska mycket. Det är 2° över börvärdet i 5 timmar.

Intressant att du nämner varmvattenladdningarna. Då stannar beräkningen av gradminuter helt upp, och fortsätter att räkna som om inget har hänt med samma tal som när varmvattenladdningen började.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #72 skrivet: 03 juni 2015, 08:57:11 »
På äldre Nibe kanske Gm beräkningen funkar så på 1245 är det lite annorlunda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #73 skrivet: 03 juni 2015, 09:12:01 »
Menar du att TS kan byta sin värmepump mot en 1245, och få den att räkna GM även under varmvattenladdningarna?

Är det inte så att TS också måste köpa en extern framledningsgivare, en cirkulationspump samt bypass alternativt arbetstank, för att få det att fungera?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #74 skrivet: 03 juni 2015, 09:44:28 »
Uppfattade det som att diskusionen rörde Gm styrning allmänt ? Har ingen koll på vad som behövs till Ts vp för att den ska räkna gm under vv laddning kan inte den styren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!