Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem vid lödning med tenn/silverlod  (läst 33336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #15 skrivet: 16 april 2015, 17:33:10 »
Purjo!
Det handlar om hållfastheten, med max 2,5 Bar, i verkligheten 1,5 Bar så är det inga problem att man tar det man har tillgång till, inget fel med det, bara man skiljer på mjuk-hårdlödning och vad dem är avsedda till!
Lite teknik med lödningen!
Mvh Jiri


Självklart anpassar man metod efter förutsättningarna. Jag har jobbat som svetsare, så jag har ganska bra koll på vad jag håller på med...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #16 skrivet: 16 april 2015, 18:27:50 »
Tror inte på det Smurfen med 9 Bar! Kopparrör löda med fosforkoppar-hårdlödning!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #17 skrivet: 16 april 2015, 18:30:51 »
Du får tro vad du vill men min säkerhetsventil till vv beredaren är på 9 bar och den släpper igenom vid vv beredning och därmed är trycket i ledningen 9 bar och håller. Vilket tryck har du i dina vv ledningar eftersom du inte tror mig ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #18 skrivet: 16 april 2015, 18:38:32 »
Helt klart ska man ha rätt grejer då går det (nästan) inte att misslyckas med en lödning av koppar rör.

Men vad är dÃ¥ rätt grejor vad gäller flussmedel i det här fallet? Jag tittade pÃ¥ säkerhetsbladet för Pincel Ecogel. Det verkar inte vara nÃ¥gra konstigheter i det, etoxilerade alkoholer C16-C18 < 20 %. Antar att resten är vatten, hade det varit nÃ¥got annat borde det ha angivits. Flussmedlen jag använde skulle ha fungerat. Jag ska göra nÃ¥gra övningslödningar, det kanske bara var det som fattades. Det är ju trots allt lite annorlunda än att löda elektronik. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #19 skrivet: 16 april 2015, 18:46:39 »
Tyvärr vet inte vad man ska ha brukar köpa lod och pasta pÃ¥ samma ställe endera pÃ¥ lokala vvs butiken eller Rinkaby rör och det har alltid funkat bra sÃ¥ länge det är torrt. Är det vatten kvar i ledningen brukar jag hÃ¥rdlöda med Fosforkoppar lod men dÃ¥ krävs det mera värme sÃ¥ dÃ¥ blir det gas svetsen vilket jag tycker är onödigt krÃ¥ngligt att använda annars. Jag tror du hade fel flussmedel det är sÃ¥ pass lätt att fÃ¥ till en lödning med rätt grejer sÃ¥ det bör inte vara ovanan som gjorde det fast jag är ju rätt van vid att svetsa och även om det inte är samma grej sÃ¥ ligger det ju nära varann  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #20 skrivet: 16 april 2015, 19:50:33 »
Smurfen!
Det jag ifrågasatte var ditt påstående om mjuklödning på alla rör med 9 Bar(är du säkert)! För min del, med det utförande, så skulle jag inte sova lugnt om natten!
Du får tro vad du vill men min säkerhetsventil till vv beredaren är på 9 bar och den släpper igenom vid vv beredning och därmed är trycket i ledningen 9 bar och håller. Vilket tryck har du i dina vv ledningar eftersom du inte tror mig ?
Helt i sin ordning med säkerhetsventilen till beredaren och max.tryck på 9 Bar! Samma här,lite skilnad med VP,kammfläns och max.temp på 60°C utan problem med läckande ventilen!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #21 skrivet: 16 april 2015, 20:03:45 »
Jag sover lugnt både med dom skarvarna jag gjorde vid vp installation och dom få skarvarna som är kvar från vvs firman som installerade vedanläggning -98
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #22 skrivet: 16 april 2015, 23:47:04 »
Smurfen!
Du kan inte sprida ut falsk information om du har använd fosforkopparlod i dina lödningar! Då handlar det om hårdlödning med gassvets!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #23 skrivet: 17 april 2015, 06:21:53 »
Läs inläggen en gång till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #24 skrivet: 17 april 2015, 08:20:18 »
Min tappvatteninstallation är också mjuklödd. En del gjorde jag om i samband med VP-installationen, men resten är från runt 1990 och håller tätt än. Dessutom hade vi en 'riktig' röris som gjorde om lite saker i samband med att vi renoverade köket för några år sedan. Han mjuklödde också de skarvar som ligger synligt i diskbänksskåpet.

@Roland, jag tror du hade fel temperatur. Det gäller att varken ha för varmt eller för kallt. Det är lätt att göra misstaget att värma mer när det inte flyter ut som man vill...
« Senast ändrad: 17 april 2015, 08:22:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #25 skrivet: 17 april 2015, 08:31:03 »
Häromdagen plockade jag bort den externa värmebärarpumpen, som efter min ombyggnad av pumpen inte fyllde någon funktion, och ersatte den med en bit 22 mm kopparrör. Pumpen var monterad mellan två kapillärlödningsvinklar så jag värmde loss rörstumparna till unionskopplingarna och tänkte ersätta mellanrummet med kopparröret. Oväntat fick jag problem när jag skulle löda fast röret. Tennlodet med 3 % silver ville inte rinna ut och väta kopparn trots att jag provade både med salmiaklösning och lödpasta som flussmedel. När jag gav upp och provade med ett tenn/blylod som jag använder för elektroniklödning fungerade det hur bra som helst.

Är det nÃ¥got speciellt med att löda med tenn/silverlod? Jag trodde det skulle fungera lika bra som med tenn/bly. Vad är det man  ska använda som flussmedel för att dÃ¥ det att fungera bra?
Hej! Men är det inte vanlig koppar du ska löda?Testa silver-fosforkoppar2% och då ska du inte ha flussmedel utan bara se till att det är rent.Flyter ut kanon och det är lätt att få det bra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #26 skrivet: 17 april 2015, 09:46:10 »
Problemet med det är att man måste värma mer. Har man bara en gasolbrännare, eller liknande, så funkar det inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #27 skrivet: 17 april 2015, 14:04:42 »
Smurfen!
Ber om ursäkt för mina ordval och mina tvivel! Jag vet mycket väl vad det handlar om!
Det verkar råda rent kaos vad man kallar olika metoder för!

Det finns ingen anledning att behöva kladda ner kopparrör vid sammanfogning med flussmedel, när det finns fosforkopparlod! Då är det hårdlödning!
Vid sammanfogning av olika metaller sÃ¥ använder man silverlod och flus, sen vilken metod och lod? Helt beroende pÃ¥ sammanhanget  -för det mesta hÃ¥rdlödning! DÃ¥ är det gassvets som gäller!
Mjuklödning-för det mesta använd i elektronik branschen! DÃ¥ klarar man sig med lödkolv,salmiakpasta  och tenn!
Det här är inte avsett som pik för dig, du kan bättre än så!
Mvh Jiri

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #28 skrivet: 17 april 2015, 15:44:03 »
Hej! Men är det inte vanlig koppar du ska löda?Testa silver-fosforkoppar2% och då ska du inte ha flussmedel utan bara se till att det är rent.Flyter ut kanon och det är lätt att få det bra.

I det här fallet hade det inte fungerat med fosforkoppar. Bilden visar hur det ser ut, cirkulationspumpen satt där maskeringstejprullen är upphängd. Allt runtomkring är tennlött. Fosforkopparlod hade krävt sÃ¥ mycket värme att alla lödningar runt omkring hade blivit för varma. Jag har dessutom ingen brännare av den kaliber som krävs för fosforkopparlod. Det är ocksÃ¥ nära taket, jag klistrade fast en wellpappskiva med nÃ¥gra lager alufolie pÃ¥ mot taket för att skydda det under arbetet. 

Det var först nu när jag såg bilden som jag reagerade över att det är två 45-gradersböjar till höger i stället för en 90-graders. Undrar varför man gjorde så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid lödning med tenn/silverlod
« Svar #29 skrivet: 17 april 2015, 16:41:42 »
Smurfen!
Ber om ursäkt för mina ordval och mina tvivel! Jag vet mycket väl vad det handlar om!
Det verkar råda rent kaos vad man kallar olika metoder för!

Det finns ingen anledning att behöva kladda ner kopparrör vid sammanfogning med flussmedel, när det finns fosforkopparlod! Då är det hårdlödning!
Vid sammanfogning av olika metaller sÃ¥ använder man silverlod och flus, sen vilken metod och lod? Helt beroende pÃ¥ sammanhanget  -för det mesta hÃ¥rdlödning! DÃ¥ är det gassvets som gäller!
Mjuklödning-för det mesta använd i elektronik branschen! DÃ¥ klarar man sig med lödkolv,salmiakpasta  och tenn!
Det här är inte avsett som pik för dig, du kan bättre än så!
Mvh Jiri
Jag vet vad som skiljer och jag har mjuklödda skarvar till 99% endast om det inte går att få 100% torrt brukar jag hårdlöda det är inte falsk information.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!