Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d Nibe 1255  (läst 40554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbe81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #90 skrivet: 25 oktober 2015, 09:09:39 »
Du har ett effektbehov i snitt pÃ¥ 1,2 kW vid +10°. 

Starterna sker troligtvis på natten, när det inte är någon varmvattenförbrukning. Då är effektbehovet lägre än kompressorns min-effekt.

Ett USB kan visa vad som sker.

Ska se om jag ordna usb i veckan, kan det hjälpa att sänka kurvan till 5? Starterna/dygn känns ju ok men att den går nästan konstant är det bra?
Nybyggd 1-plans villa på 175kvm med Golvvärme. Nibe 1255-6 borrhål 140m samt Systemair air save VTC 300 FTX

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #91 skrivet: 25 oktober 2015, 10:12:12 »
Om det är bra att den går nästan konstant?
Din värmepump ska gå konstant, så länge det finns ett effektbehov som är större än värmepumpens min-effekt.

Ska jag uppfatta dig som att du har ställt upp termostaterna för fullt, samt kör med kurva 6?

Om du har flöde i alla slingor, gissar jag att det ska räcka med kurva 4.

Jag har ju ingen aning om vilken golvbeläggning du har, men är mycket förvånad om du behöver kurva 6.

Har du fler cirkulationspumpar än den som sitter inne i värmepumpen?


Utloggad Tobbe81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #92 skrivet: 25 oktober 2015, 10:23:26 »
I stort sett alla är fullt öppna. Ingen extern cirkpump. Har gjuten platta med parkett på i ca 150kvm och 25kvm med klinker. Har kört på kurva 5 fram till igår men ändra då till 6, tänkte sänka igen till 5 idag och se vad som händer...
Nybyggd 1-plans villa på 175kvm med Golvvärme. Nibe 1255-6 borrhål 140m samt Systemair air save VTC 300 FTX

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #93 skrivet: 25 oktober 2015, 10:34:58 »
Då har du nog inte så bra flöde i golvslingorna d.v.s. i de slingor du har flöde.

Då kan jag förstå att du behöver köra med kurva 6.



Utloggad Tobbe81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #94 skrivet: 26 oktober 2015, 06:09:46 »
Nu har den gått i stort sett konstant senaste dygnet, det som oroar mig lite är ju att nu börjar KB in/ut bli dåliga temperaturer på 1,8 in och -1 ut....
Nybyggd 1-plans villa på 175kvm med Golvvärme. Nibe 1255-6 borrhål 140m samt Systemair air save VTC 300 FTX

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #95 skrivet: 26 oktober 2015, 06:24:48 »
Om värmepumpen reglerar flödet för att få 10 graders deltaT mellan fram/retur så kan det nog behöver högre kurva än normalt.
Deltat blir så hög att bara delar av golven blir varma, och då krävs lite högre kurva än "normalt" för att hålla huset varmt.
Golvvärme är väl annars normalt dimensionerat för 3-4 graders deltaT.

Jag skulle titta på om det går justera ned önskad deltaT i vart fall några grader, kanske från 10 till 7, då borde du kunna köra med kurva 5 i alla fall.

Nu har jag inte läst hela tråden, men för att få vettiga svar när det gäller KB-temp är det bra om vi får veta hur lång kollektor du har, bergvärme eller jordvärme?
Fyll gärna i lite info om din anläggning i din signatur (i profilinställningarna).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #96 skrivet: 26 oktober 2015, 08:25:19 »
Man anger i vp om man har golvvärme eller radiatorer samt dut och är man inte nöjd med standard deltat så tror jag det går att ändra lika som på 1245.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #97 skrivet: 26 oktober 2015, 12:04:10 »
Om värmepumpen reglerar flödet för att få 10 graders deltaT mellan fram/retur

Det är omöjligt för värmepumpen att reglera för deltaT 10° med kurva 6 och +6° utetemperatur. Då är börvärdet +30° som i sin tur skulle kräva +20° i retur. Den avkylningen finns inte i ett betongplatta i en nybyggd villa. Det är knappt det går att få kallare retur än +22° inom vettiga tider.

Om vi tror att deltaT över golvet är optimalt med 4° vid DUT, så kräver den ett flöde på 0,26 l/s.

När värmepumpen levererar värme vid utetemperatur +6° , så suger golvet ut ca: 1,4° vid det flödet d.v.s. deltaT över golvet är 1,4° vid +6°. Det i sin tur gör att värmepumpen inte går med optimalt flöde över kondensorn d.v.s. gliden på 6,5° är överkörd med många grader.

Nominellt flöde för 1255 vid 50 Hz är 0,08 l/s eller deltaT 7,1° vid 2,4 kW. Man kan väl anta att regleringen är inställd för det flödet. Flödet över golvet blir inte optimalt när det är samma pump som ska cirkulera över kondensorn som över golvet.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #98 skrivet: 26 oktober 2015, 12:44:03 »
En gradminutreglering fungerar ju oavsett deltaT, om genomsnittligt värmebehov till plattan (börvärdet) är 24 grader så behövs en kort värmekörning med 32/22 då och då.

Jag är tyvärr för dåligt påläst om hur Nibe styr sina cirkpumpar för att kunna debattera flöden och deltaT i verklig drift, däremot har du rätt i att det nog bör sitta en bypass och en extern cirkpump för att kunna ge värmepump och golvvärme bästa möjliga förutsättningar att fungera så bra som möjligt sett till flöde vid olika uteffekter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #99 skrivet: 26 oktober 2015, 12:44:54 »
:) Lexus har rätt tummenupp
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #100 skrivet: 26 oktober 2015, 12:51:05 »
Alternativet är ju att tillverkarna går över till ett köldmedium med lite eller ingen glide.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #101 skrivet: 26 oktober 2015, 12:53:04 »
:) Lexus har rätt tummenupp
cc

Han har ju inte rätt i att "omöjligt för värmepumpen att reglera för deltaT 10° med kurva 6 och +6° utetemperatur".
Även om vbf/vbr är 40/30 i drift så är deltaT 10°C och man kan uppfylla gradminutregleringens mål om 30 graders snitt-temp.
Däremot har han rätt i att det blir fel flöden i systemet utan bypass eller arbetstank när man har varierande flöden, och troligen varierande deltaT över kondensorn.
Att kurvan måste ställas onödigt högt om man har så stor deltaT på ett golvvärmesystem är naturligt.
Det kostar lite (5-10% på ett ungefär) i förlorad besparing jämför med om man kunde hålla deltaT över golvvärmekretsen lägre.
Att montera bypass och extra cirkpump kostar ocksÃ¥ en slant, bÃ¥de i investering och i dritskostnader (extra cirkpump) sÃ¥ pÃ¥ en 10-Ã¥rskalkyl är det tveksamt om det lönar sig att investera om man  bara ser till kostnaderna.
Om värmepumpen far illa av att arbeta med för lågt deltaT så kan det vara en mycket god affär att investera i bypass och extra cirkpump.
« Senast ändrad: 26 oktober 2015, 12:58:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #102 skrivet: 26 oktober 2015, 12:57:11 »
En gradminutreglering fungerar ju oavsett deltaT

Tobbe beskriver att värmepumpen gått i stort sett hela tiden det sista dygnet. Tittar jag på temperatur.nu, ser jag att utetempen har varit runt +6° på västkusten. Tobbe har angett kurva 6, som i sin tur ger börvärdet 30°.

Har inte värmepumpen producerat onormalt mycket varmvatten, så borde också framledningen legat runt 30° d.v.s. gradminuträknaren har stått still.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #103 skrivet: 26 oktober 2015, 13:04:11 »
OK, du tänker så.
Det stämmer ju det du säger, alltså kan den inte arbeta mot deltaT 10 grader, kanske 6-7 grader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd Nibe 1255
« Svar #104 skrivet: 26 oktober 2015, 13:19:32 »
Om vp är rätt inställd dvs att den går mot golvvärme så tror jag att den jobbar med lägre delta än så när det är så här varmt ute möjligtvis 6-7 grader vid dut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!