0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Anledningen verkar vara att en blandningsventil före cirkulationspumpen är avsedd att begränsa maxtemperaturen ut i systemet
den shunten/blandningsvet. är bara aktiv när jag eldar med ved
Det rör som ansluts till tankens topp (DN50) vars rör är skrivet med "varmvatten fram". Är det framledning från värmepump?
När tanken är 80° och önskad framledning till distributionssystemet är 40°, måste returen återcirkuleras för att upprätthålla flöde/temperatur.
Hur görs blandningsventilen inaktiv?
Enligt installatören, När jag känner för att elda, startar jag ved pannan (inbyggd CP), när vattnet är över 72 grader, shuntar laddomat 21 över varmvatten till tankarna, där han sätter en temp.givare, som berättar för VP att det finns varmvatten att tillgå, varpå den stanna, samt att shunten aktiveras & får ström. När temperaturen blir för låg från vedpannan, startar VPJag köpte han resonemang.... Gör ni??
MEN framledningsröret, av värmen till huset, sitter ihop med värme-returen (ca 25cm) Varför gör man så?? Blandas inte Returen in i utgående vatten?/quote]Jo, returen blandas in där vid vedpannedrift.Vid värmepumpsdrift är shunten helt öppen och blandar inte in något returvatten men när tankarna är varmare än värmepumpens börvärde stänger värmepumpen av och framledningstemperaturen hålls mot temperaturkurvan via shuntens inblandning av returvatten.