0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Acktank kopplad som arbetstank så kommer vedelning och solfångare inte att värma tappvarmvatten, om man inte har slingor för förvärmning i acktanken.Ingen människa skall försöka få mig att tro att:SkorstenVattenmantal kaminVärmepumpAcktank med slingberedareBlir billigare eller sparar mer än en helt normal bergvärmeinstallation.Visst, man får en större flexibilitet, och den skulle kunna behövas i en framtid om elen blir oerhört dyr, men som läget är nu så måste ju veden bli avsevärt mycket billigare för att det skall löna sig att elda med ved.Solfångarmarknaden är väl mer eller mindre död för tillfället.Både din princip och den som cougar bifogar fungerar nog bra om de justeras in rätt, i cougars fall blir det ännu lite dyrare då det behövs båda acktank och vvb och tre cirkpumpar, men annars borde det kunna fungera rätt effektivt om man bortser från värmeförlusterna som det relativt skrymmande systemet kommer att resultera i.När man tittar på bergvärmetesterna ser man hur oerhört stor påverkan höga energiförluster ger på COP, så bara där gissar jag att man tappar rätt mycket i systemverkningsgrad om man kör med en eller två acktankar som skall hållas varma.Men än en gång, det är ju inga jättepengar vi talar om, men det är naturligtvis tråkigt att en "superduperanläggning" som planerats länge förmodligen inte ger lägre uppvärmningskostnader än en helt normal bergvärmeinstallation.Och precis som sanntos säger så är risken större att anläggningen blir feljusterad ju mer man hänger på.
klart man ska ha slingor i tanken den ger vv vid eldning och förvärmer vid vp drift. De ev förluster som sker från mina acktankar värmer källaren så det är inga förluster så länge tankarna står i uppvärmt utrymme. Jag har aldrig påstått att det är ekonomiskt motiverat att bygga en kombi anläggning däremot ställer jag mig emot att det ska behöva kosta minst 2000 kwh extra att driva en sån anläggning.
Nej, att det skulle kosta sådana summor att driva en kombianläggning är ju taget helt ur luften. De extra pumparna drar inga stora strömmar och de är ju bara i drift när de producerar gratisenergi. Jag tror inte heller att det är ekonomiskt försvarbart att bygga ett kombisystem men gör man det så blir drift billigare, inte dyrare, även om pay-off tiden troligen blir längre.
2000-5000 kWh dyrare skrev jag, jag skrev även att det var en grov uppskattning.Jag vidhåller att det bör bli minst 2000 kWh om man räknar in energiförluster (6 månader/år), extra driveffekt till cirkpump(ar) och svårigheter att trimma in systemet optimalt.Minns cougars "ställ upp vedsystemets styrning lite högre så shunten står öppen" vilket kan innebära att man kör ut onödigt varmt vatten och låter termostater strypa bort flöde.Jag påstår inte att ett perfekt injusterat kombisystem behöver förbruka 2000 kWh mer energi/år, men jag hävdar bestämt att det är det normala sett till vad man kan förvänta sig av gängse brukare.Ofta blir driftkostnaden ännu högre.Det beror ju på vilka cirkpumpar man har...Inte alla lägger ut 5000 kr på en Alpha 2 när man kan köpa en cirkpump för under tusenlappen.En 70 W cirkpump som går året runt (som sker i många kombisystem) drar 613 kWh/år.Har man två extra cirkpumpar blir det över 1200 kWh/år...Plus värmeförluster och den ökade risken för att man värmer onödigt varmt och låter termostater strypa bort flöde.Men som sagt, jag hävdar än en gång att det kan gå köra ett kombisystem på ett effektivt sätt, något mindre effektivt än en standard bergvärmelösning, men dock.Det här är i princip samma typ av diskussion som jag hade med cocacola för ett par år sedan när det gällde termostater, och jag vidhåller fortfarande att termostater som tillåts strypa flöde är den enskilt största anledningen till dåligt (oekonomiskt) driftade värmepumpsanläggningar.Inte för att man inte kan trimma in systemet (nära) optimalt med termostaterna aktiva, utan för att det ytterst sällan sker i praktiken.Att hävda att det är billigare att elda med ved när veden kostar/är värd ca 400 kr/m3 stjälpt mått tycker jag inte är riktigt seriöst med dagens elpriser.1 m3 ved innehåller ca 1500 kWh (Torr björkved) och energin kostar således ca 25 öre/kWh.COP på en modern värmepump är 4.0, så elen kan få kosta 1 kr/kWh innan det alls lönar sig att elda.Och då har jag inte räknat med investeringskostnader för skorsten, sotning, lagerutrymme, arbete, maskiner eller nedskräpning.Eller den ojämna värme (sämre komfort) som vedeldning ofta innebär, och då speciellt om man eldar i någon form av kamin.I bästa fall kan man väl säga att det är träning/hobby som inte kostar just något.För de som köper tall eller blandved och har en dåligt intrimmad anläggning är det rena förlusten.
Jag ritade om lite, ni får gärna slå en kik på det! Se bifogade ritningar! Se även funktionsbeskrivning...! Kom gärna med fler tips, eller uppmärksamma mig på saker jag kan ha missat!