0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är nybörjare vad gäller detta men försöker läsa mig till lösningar.Jag efterfrågar här lite råd och tekniska lösningar vad gäller dimensioner, inkopplingar mm mm!Just nu är huset bara ett skal så jag har alla möjligheter att göra precis som jag vill.Jag började rita på hur jag tänkt, se bifogade ritningar.Tacksam för hjälp om jag tänker rätt..!
Att skippa termostater,styrdon och cirkpumpar låter konstigt mina öron, hur reglerar man då temperaturen i rummen och får flöde i systemet? Om man inte kör med självcirk som kräver STORA rör..?
Mycket kloka svar här, jag ska försöka klargöra mina förutsättningar och ståndpunkter just nu:I dagsläget har jag kommit så långt att jag byggt en källare i ett tillbygge där jag även förlängt huset 5 meter. Däri har jag tänkte att ha tekniktank och acktankar.Det befintliga huset (som är byggt av stående timmer år 1924) kommer tilläggsisoleras utvändigt samt på vinden. Nybygget isoleras med cellulosa i 195mm väggar och 300mm i takbjälklag.Av denna anledning har jag i stort sett ingen aning om det kommande energibehovet!! Totalt blir kåken ca 150m², relativt välisolerad... Jag har även redan köpt en vattenmantlad kamin som jag håller på att mura in i vardagsrummet.Så det är lite missvisande av mig i mitt första inlägg där jag skrev att "huset bara är ett skal".Således vill jag kunna ta tillvara på värmen från min nya kamin, på nått sätt..!?.Jag är dock öppen för förslag på andra värmepumpar. I förra huset jag renoverade (trots att jag bara var hyresgäst) satte vi in markvärme med en Nibe-pump, det vart ett bra system men det kostade även därefter. Bedömt skulle jag behöva gräva ner typ 500m slang för att täcka behovet och det räcker nog inte min tomt till (berg i dager på flera ställen). Alternativet är ju bergvärme, men borrningen är ju rätt dyr.Hur mycket "sämre" är egentligen luft/vatten pumparna?Att skippa termostater,styrdon och cirkpumpar låter konstigt mina öron, hur reglerar man då temperaturen i rummen och får flöde i systemet? Om man inte kör med självcirk som kräver STORA rör..?