0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vad tycker ni om styren till pumparna idag igentligen? själv så gillar jag inte alls den.har själv en nibe 2025 med elpanna. jag skulle vilja att dom utvecklar styren mer. tex att temperaturen får falla ner till framledningstemperaturen dagtid och börja jobba upp den mot 50 grader igen framåt kvällen när man kommer ifrån jobb. synpunkter? vi förutsätter att man aldrig kommer hem på dagarna.tekniker värme
Sedan jag monterade vattenmantlad kamin så eldar jag varje dag under värmesäsongen, jag sänkte min innetemperatur från 22gr till 18 och sedan när jag kommer hem så eldar jag en brasa och får upp innetempen och kanske om det är kallt ute så gör jag ett illägg eller två till på kvällen.Jag kan ju enkelt kostarera att det definitivt INTE blivit någon dyrare uppvärmning precis , snarare halverad..Visst om man räknar timme för timme med vedhanteringen osv. Så blir besparingen kanske inte så stor, men å andra sidan spar jag några sköna tusenlappar på gymkort så de går nog jämnt upp
Vad är det som gör driften dyrare med system tank det enda jag kan tänka mig är en extra cp som ofta behövs ändå.
Personligen är jag allergisk mot push...
Nu har jag inte satt mig in helt i hur exotanken styrs, men troligen ungefär som CTC styr sina värmepumpar med fullkondensering var 3:e start.
Nu har jag inte satt mig in helt i hur exotanken styrs, men troligen ungefär som CTC styr sina värmepumpar med fullkondensering var 3:e start.Att fullkondensera en 500 liters acktank vid var 3:e start kommer att ge långa gångtider vid just denna typ av körning, och dessutom kommer stora delar av tanken att värmas till en temperatur som ligger över den temperatur som skulle krävts vid flytande kondensering, vilket i sin tur ger sämre COP.Lägg till detta den låga maximala framledningstemp som de flesta luft/vatten-värmepumpar har när det blir 10-30 grader kallt ut (om de ens går) så förstår man att det kommer att krävas en hel del tillskott för att den övre delen av tanken skall kunna hållas så varm att ett tjänligt tappvarmvatten kan tas ut från tanken.Min uppskattning om 2000-5000 kWh dyrare drift/år är naturligvis en grov uppskattning, det kan aldrig bli mindre än 2000 kWh, men kanske högre än 5000 kWh.Med tanke på att trådstartaren har en bakgrund inom styr och regler så kanse den risken inte är så stor, men om det vore en gängse installerad anläggning där installatören driftsätter och sedan åker därifrån skulle det kunna bli hur dyrt som helst att köra med en så komplicerad anläggning.Om jag nödvändigt skulle ha en biobränslelösning i detta fall skulle jag nog ha satsat på en vattenmantlad pelletskamin som fått stå för all värme under årets kallare perioder, och eventuellt låtit en mindre luft/vatten sköta jobbet när temperaturen låg över 0 grader.Man skulle även kunna tänka sig en pelletspanna istället för luft/vattenvärmepumpen, då kan trådstartaren använda sina gamla? eller nya enklare tankar för att skapa tappvarmvatten och systemtanktänket.En luft/vatten som primär värmekälla i ett system som inte bygger på fullt flytande kondensering anser jag inte vara en bra lösning, det blir helt enkelt för stor andel produktion av högvärdig energi (hög temp) för att det skall bli effektivt.Om någon har en bra systemskiss som bygger på systemtank, vattenmantlad kamin och värmepump där värmepumpen tillåts arbeta med fullt flytande kondensering så vore det bra om den kom fram, kanske finns det lösningar som jag inte tänkt på.
hur det ska behöva kosta 2000 kwh extra per år fattar inte jag
men alla har ju olika förutsättningar att klara av uppgifter
Nu blev jag nyfiken vad drog minst 2000 kwh extra i din anläggning ?
Om någon har en bra systemskiss som bygger på systemtank, vattenmantlad kamin och värmepump där värmepumpen tillåts arbeta med fullt flytande kondensering så vore det bra om den kom fram, kanske finns det lösningar som jag inte tänkt på.
Var det pga att din anläggning var feljusterad den drog minst 2000 kwh extra ?
System skiss finns hos Nibe där undre delen av tanken jobbar flytande och övre delen fast kondenserar till vv men en av nackdelarna blir att man använder dubbla växelventiler vilka ofta verkar vara en orsak till strul. Man kan i princip ta en vanlig vp med inbyggd beredare och göra en arbetstanks inkoppling mot tanken med backventil sen kompletterar man med en shunt styrning som reglerar efter innetempen. Med den inkopplingen kan man koppla sol eller kamin eller vad man vill mot tanken och hur det ska behöva kosta 2000 kwh extra per år fattar inte jag Jag kör en liknande inkoppling och har i stort sett 100% effekt täckning har få starter och vp går max 5 grader över börvärde och jag förvärmer vv till radiator cop det enda som drar extra är 1 st cp till rad kretsen (Alpha2) och den drar väl som en logger 2020 Sen om det är ekonomiskt motiverat att bygga en liknande anläggning det kan ju diskuteras men det är inga problem i alla fall. På forumet finns en aktiv tråd om en installation som pågår just nu enligt Nibes inkoppling och med en Nibe 1255 men kommer inte ihåg vad tråden heter.
Fast kondensering och att shunta ut är gammal teknik som kostar även när den är helt rätt installerad och justerad. En sådan anläggning kan aldrig bli bättre än en anläggning byggd på flytande kondensering, bara sämre.