0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller med om det mesta, men oljepriset.... där är jag lite tveksam eftersom utvecklingen av alternativ går i en rasande takt, man hittar nya fyndigheter, och ny teknik utvecklas som gör att man kan öppna gamla källor, jag tror oljepriset kommer ligga lågt länge. Och människor blir också allt mer medvetna om att det omöjligt kan vara en bra idé att under en kort tid bränna upp en ändlig resurs som kan användas på långt bättre sätt. Plaster är ett material som mänskligheten alltid kommer att behöva.
Många oljeproducenter behöver över 80 USD för att det skall vara lönsamt att hålla på, man har nu skurit i all ny prospektering och lagt större infrastrukturprojekt på is, det kommer inom en framtid att innebära att oljan minskar, och att priset stiger.Om IS skulle gå in i Saudiarabien (vilket jag tror de gör inom 2 år) så kan oljepriset stiga som en raket på bara några veckor.
En annan sak som inget tycks ta hänsyn till är den teknikutveckling vi har och kommer att ha även i framtiden. Se hundra år tillbaka och jämför med dagen nivå och ta med i "beräkningen" att hastigheten på utvecklingen ökar så kommer troligen energifrågan i framtiden knappast vara nått problem. För hundra år sedan var el en lyxvara som få behövde för att deras dagliga liv skulle fungera. Utvecklingen gäller naturligtvis både förbrukning och producering. För ingen tror väl att vi nått väg ände när det gäller utveckling.
Ökad drivmedelsskatt och ytterligare subventioner på vindkraft låter ju verkligen som stureplan flum-miljöpolitik där man skiter helt i folk som inte bor där det finns lokaltrafik ...Vad än sverige i sin extrema litenhet hittar på i form av miljöåtstramningar på företag och befolkning är fullständigt irrelevant i det stora hela då en faktisk storstad ensamt släpper ut mer än sverige.Säger nu inte att vi ska skita i miljön, tvärtom. Men vi kan fan inte skatta ihjäl landet eller subventionera saker som inte har någon bärighet...Modernisera vattenkraften är så mycket vettigare än att bygga alla dessa vindsnurror..