Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikinerfarenheter  (läst 24933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #45 skrivet: 14 april 2015, 17:12:16 »
Är det svårt att komma åt att byta alla pex-slangarna så borde väl en stor arbetstank+ extern cp kunna hjälpa upp det hela iaf.
Börja leta på blocket efter gamla vvb, modell större om budgeten är skral.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #46 skrivet: 14 april 2015, 20:13:36 »
Hmm du/ni borde nog sträcka upp era ÅF:s lite generellt Daikin_ för inte heller hos mig frågade de ens hur mitt hus radiatorsystem var uppbyggt innan installation. "Jasså har du enrörssystem! Det är ju inte lika bra,,," blev kommentaren när jag undrade över injusteringen av raddarna samtidigt som systemet luftades igång efter pumpinstallationen.

Nu verkar det ju funka bra men som sagt ingen som frågade öht om radiatorkonfigurationen och hade det hypotetiskt inte gått bra hos mig vore det ju inget fel på er produkt här heller.

Det blir långsiktigt jobbigt även för er om det inte projekteras med nån reda.

Ska komplettera gnället med att skriva att JAG är mycket nöjd med utfallet så långt.

När kommer han förbi på en kopp och mjukvara då ;) ;)?

/C
« Senast ändrad: 14 april 2015, 20:16:18 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #47 skrivet: 27 april 2015, 14:25:23 »
En vecka efter Daikin och installatörens besök då man använde den av Conair installerade bypassen för att öka flödet så att man säkerställde elpatronens funktion så stannade pannan. Men denna gång såg jag att det var en fas i gruppcentralen till pannan som löst ut. Daikin tolkade snabbt detta som att det var en gammal säkring som troligen hade gjort sitt. Ny säkring och återstart av pannan och allt fungerar till dagen därpå. Då går pannan in i nöddrift, dvs den förlitar sig helt på elpatronen och följaktligen den bypass som jag låtit installera. Cirkpumpen till brinersystemet hade stannat.
Aha, nu drog man sig till minnet att ett antal kablar till denna har måst bytas ut vilket troligen var anledningen även här.
En vecka senare kom så installatören och bytte den kabeln och under tiden gick pannan på elpatronen tack vare bypassen som jag låtit installera.
Inte ett ord om det reella problemet, lågt flöde kontra strypningar etc och kravet om ansvarstagande för installationen.
Conair fick förfrågan om att åtgärda strypningarna men ger svaret att dom jobbar med hela installationer och ev serviceuppdrag åt Daikin och vad jag förstår naturligtvis inte vill agera städfirma åt andra installatörer. Synd för dom verkar veta vad dom gör.
Vad återstår då att göra? Ringa runt till någon mer lokal rörfirma eller leta efter adressen till Konsumentverket?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #48 skrivet: 27 april 2015, 14:42:55 »
Massa kablar inne i vp som har bytts?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #49 skrivet: 27 april 2015, 15:28:00 »
Ny säkring och återstart av pannan och allt fungerar till dagen därpå. Då går pannan in i nöddrift, dvs den förlitar sig helt på elpatronen och följaktligen den bypass som jag låtit installera. Cirkpumpen till brinersystemet hade stannat.
Aha, nu drog man sig till minnet att ett antal kablar till denna har måst bytas ut vilket troligen var anledningen även här.

Det är dessvärre inte helt enkelt att over telefon felsöka anledningen till ett driftsstopp. Min första tanke till att säkringen till pumpen hade gått var att den kunde vara gammal och behövde bytas ut. Vi följande samtal så påpekade Aviatören att KB flödeslarm hade visat sig på maskinen. Jag informerade om att det kunde vara kabeln till cirk. pumpen som kunde vara orsaken då vi hade ett parti med tillverkningsfel på filtret på sladden (levereras från cirk pumps tillverkaren tillsammans med pumpen)

Det som jag tycker är trÃ¥kigt I sammanhanget är den syrliga tonen som Aviatören gör inlägget med, ungefär som att vi pÃ¥ nÃ¥got sätt skulle vilja mörka anledningen till detta fel.  Texten "Aha, du drog man sig till minnet..." upplever jag som osaklig samt att den Ã¥terspeglar ej vÃ¥r servicenivÃ¥ frÃ¥n Daikin´s sida.

En komponent I en maskin kan alltid gå sönder och då strävar vi efter så snabb service som möjligt.
Tråkigt bara att det framställs på ett så pass oseriöst sätt från kunden.

/D

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #50 skrivet: 27 april 2015, 17:11:53 »
Beklagar om det upplevdes som oseriöst vilket inte var meningen. Jag försöker hålla en lättsam ton trots dom problem som upplevts.
Åtgärden var helt ok, men varför ingen kommentar på hela inlägget d.v.s dom viktiga punkterna?
Visst finns det oseriösa inslag i hela den här händelsekedjan men dom kommer inte från mig och egentligen inte Daikin heller.
Om ni förstår vad jag menar.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #51 skrivet: 27 april 2015, 19:12:57 »
Men det stÃ¥r ju klart nu att de som installerade vp inte kollade upp systemet i huset tillräckligt.  DÃ¥ är det väl självklart vilka du ska gÃ¥ pÃ¥? Vägrar de sÃ¥ gÃ¥ till konsumentverket, de skulle ju börja Ã¥ta sig värmepumpsärenden nu ?
« Senast ändrad: 27 april 2015, 19:14:34 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #52 skrivet: 08 september 2015, 14:27:03 »
Efter fyra månaders tystnad kunde man kanske tro att allt ordnat sig, men tyvärr icke.
Pumpen har nu stannat ca 10 ggr  (varav 3 ggr under aug mÃ¥nad) utan att samtidigt varna för det inträffade.
I mars och juni månad åberopade jag i brev till Varma Hem Enköping och Daikin ansvar enl den produkt- och installationsgaranti som finns samt krav på gjorda utlägg.
Daikin svarade kortfattat via mail att "det inte är något fel på produkten".
Varma Hem svarade överhuvudtaget inte.
Efter ett stopp i juli månad svarade Varma Hem efter en påringning att rörmokare skulle komma i mitten på augusti. Efter augustistoppen svarade Varma Hem att dom skulle höra av sig och vid nästa tillfälle samma svar. Vilka dom var framgick inte.
Jag har i dag samrått med Villaägarnas juridiska avd om fortsättningen. Själva är vi bekymmrade för den kommande kallperioden med behov av tillförlitlig värme och känner behov av en radikal åtgärd. Jag är inte främmande för att helt sonika kasta ut Daikin till förmån för annan produkt.
Vid rådfrågning hos annan leverantör har man har man ställt sig tveksamt till den orsak som Daikin framhåller.
Varma Hem kommer i dag att få ett sista samtal i frågan.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #53 skrivet: 08 september 2015, 15:46:00 »
Hmm du/ni borde nog sträcka upp era ÅF:s lite generellt Daikin_ för inte heller hos mig frågade de ens hur mitt hus radiatorsystem var uppbyggt innan installation. "Jasså har du enrörssystem! Det är ju inte lika bra,,," blev kommentaren när jag undrade över injusteringen av raddarna samtidigt som systemet luftades igång efter pumpinstallationen.

Nu verkar det ju funka bra men som sagt ingen som frågade öht om radiatorkonfigurationen och hade det hypotetiskt inte gått bra hos mig vore det ju inget fel på er produkt här heller.

Det blir långsiktigt jobbigt även för er om det inte projekteras med nån reda.

Ska komplettera gnället med att skriva att JAG är mycket nöjd med utfallet så långt.

När kommer han förbi på en kopp och mjukvara då ;) ;)?

/C

Bara för att bidra till negativiteten kan jag tillägga att jag har ungefär samma erfarenheter av Daikins ÅF. Jag pratade med hela fyra Daikinåterförsäljare när det begav sig och ingen av dem gav ett särskilt gediget intryck. Till deras försvar kanske kan sägas att just Daikins maskin inte kräver samma underlag och kunskap för att dimensionera och offerera jämfört med många andra. Den leverantör jag sen valde var bedrövlig på alla sätt och vis och med tanke på servicenivån redan innan installationen var betald så bävar jag inför den dagen jag behöver hjälp med installationen som jag inte fixar själv.

Det har hänt mig ett antal gånger att när pumpen borde ha gått över till elpatrondrift så har den inte gjort det, tex när den detekterade något fel med köldbäraren. Däremot så är det inte konsekvent så, jag testade tex att trigga ett larm genom att stänga av köldbärarslingan och då gick den faktiskt igång.

En annan gång blåste vi en av huvudsäkringarna en morgon, jag satte in en ny och åkte till jobbet och tänkte inte mer på det, förrän frun ringde på eftermiddagen och sa att det var kallt i huset. Efter att jag startade om pumpen så började den producera värme igen. Jag vet inte om det här är relaterat till tråden öht, men jag har alltså också haft problem med att den inte producerar värme.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #54 skrivet: 08 september 2015, 16:14:09 »
Det som jag tycker är trÃ¥kigt I sammanhanget är den syrliga tonen som Aviatören gör inlägget med, ungefär som att vi pÃ¥ nÃ¥got sätt skulle vilja mörka anledningen till detta fel.  Texten "Aha, du drog man sig till minnet..." upplever jag som osaklig samt att den Ã¥terspeglar ej vÃ¥r servicenivÃ¥ frÃ¥n Daikin´s sida.

En komponent I en maskin kan alltid gå sönder och då strävar vi efter så snabb service som möjligt.
Tråkigt bara att det framställs på ett så pass oseriöst sätt från kunden.

/D

Sluta klaga på kunden och se till att han får hjälp istället.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #55 skrivet: 08 september 2015, 17:03:46 »
En annan gång blåste vi en av huvudsäkringarna en morgon, jag satte in en ny och åkte till jobbet och tänkte inte mer på det, förrän frun ringde på eftermiddagen och sa att det var kallt i huset. Efter att jag startade om pumpen så började den producera värme igen. Jag vet inte om det här är relaterat till tråden öht, men jag har alltså också haft problem med att den inte producerar värme.

Vid ett fasbortfall så kräver alla maskiner en omstart. De flesta tillverkare har mekaniska motorskydd som måste återställas för omstart. På Daikins maskin räcker det att bryta strömmen för att den skall återstarta.

/D

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #56 skrivet: 08 september 2015, 17:09:45 »
Sluta klaga på kunden och se till att han får hjälp istället.

Det är ingen som har klagat på kunden.
Jag vill bara att om det görs inlägg I publika forum så skall de hållas sakliga.

Jag tycker det är tråkigt att kunden inte har fått detta avhjälpt men det är en sak mellan ÅF och slutkund att lösa.
TS radiatorsystem ger ett absolut för litet flöde och orsaken är att på den 1-rörskretsen som kunden har så är det en fläktkonvektor installerad på sedan tidigare som stryper ner hela flödet.
Konvektorn är placerad bakom en hörnsoffa och ej synlig vid ett första ögonkast.
TS informerade inte heller ÅF om att det var en konvektor monterad där för att kunden hade problem med höga returtemperaturer sedan tidigare.

Personligen vet jag inte om någon värmepump kommer att klara av att värma huset på ett bra sätt då flödena ligger kring 8 liter/minut.

Men självklart vill vi att det skall fungera och vi stöter på ÅF igen I ärendet.

Häls
Daikin

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #57 skrivet: 08 september 2015, 17:17:42 »
Helt klart ett ÅF problem och ingenting som skall skyllas på Daikin detta.

Förmodligen är det helt och hållet TS eget fel då det verkar vara som vanligt här att billigast offert monteras.

Om ngn tex offererat  en flödesutjämning här sÃ¥ skulle denna säkerligen valts bort pga priset.

Ber om ursäkt i förväg då jag mer generaliserar filosofiskt nu och inte är trådspecifik.

Daikin har 0 ansvar i mina ögon i detta fall eftersom de säljer till Ã…F   som sedan gör en affär med slutkund

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #58 skrivet: 08 september 2015, 18:24:29 »
Även om kunden väljer den billigaste offerten tycker jag att funktionen ska vara ok men det är ju en sak mellan kund och installatör även om det säkert är bra om Daikin trycker på lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #59 skrivet: 08 september 2015, 19:23:43 »
Ja här i ligger problematiken som vi dryftat nÃ¥gon tidigare ;)   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!