0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerade en Daikin bergvärmepump i dec 2013. Den fick ersatta en IVT med dålig funktion och dito service.I samband med installationen lyckades man riva loss en drossel (?) varför man gjorde en överbryggning i väntan på en ny reservdel. Den hade ändå ingen betydelse för funktionen(!?!).Under 2014 efterlyste jag flera ggr ersättningen till den trasiga delen utan framgång. Under hösten -14 så stannade pannan utan att larma och installatören gjorde ett besök utan att se någon orsak.Två månader senare stannade den igen utan varning.Vid senare besök av installatören konstaterade man ett lågt vattenflöde utan att veta varför. Samtidigt monterades en egenhändigt gjord ersättning till den från början skadade enheten.Kontakt med Daikin lovades även nu för att utreda orsaken till stoppen.Utebliven återkomst om resultaten av dessa kontakter trots påstötningar gjorde att pannan stannade igen under den kalla perioden i januari utan någon varning. Förnyat samtal om problemet med löfte om Daikinkontakt samma dag.Nu har det gått tre veckor till.En del får ha hundvakt om dom åker bort, vi får ha pannvakt.
::)Det skulle kanske säker gått att utnyttja elpatronen för att erhålla värme under den tid som markslingan delvis blev tömt på sitt innehåll.Tyvärr så fanns inte kunskapen hos mig och den förmedlads inte heller av den tekniska supporten.På förmiddagen dök så Gustav upp från den rekommenderade supporter firman. En vad jag förstår mycket kunnig ung man med god insikt i ev värmepumpsproblem.Han kollar alla filter, element, husets enrörssystem funktion och konstaterar att det låga flödet som orsakat stoppen på pannan troligen beror på att cirkulationspumpen som finns i pannan ej orkar med det flöde som behövs. Typiskt för denna typ av nya pumpar.Eftersom inget av normala åtgärder hjälpte till att öka flödet så fick han montera in en bypass mellan utgående och returledningen med avsikt att öka flödet.Nu får vi se hur funktionen blir efter den åtgärden.En kontakt med Daikin tekniska support under dagen stördes totalt av att två personer hos Daikin talade samtidigt bredvid varandra och totalt störde ut mig under samtalet, gör medelbart något åt detta!Skall även bli intressant att se hur man kan tänka sig fördelningen av dessa kostnader.Installatören har pga tidigare ointresse inte varit inblandad.Funktionen har återvänt och värmen åter.Är ni intresserade av fortsättningen?
Det finns nog en tryckvakt på KB-sidan i Daikin.Menom det inte sprutat ut så mycket spritlösning kan man kanske trycksätta med vanligt vatten, man får helt enkelt koppla på med typ trädgårdsslang på påfyllnadskopplet och köra upp trycket igen.
Varför har man tryckvakt det funkar ju bra utan trycksatt kb
Tänker dom ha lägre flöde i radiator kretsen och ett högre flöde genom vp genom att ha bypass.
Det är inte optimalt att ha högre flöde genom vp via en bypass vp kommer att få uppvärmt vatten direkt från returen via bypassen utan att vattnet först har värmt huset men går det inte öka flödet så kanske det är den enda lösningen. Eftersom Daikin har variabel effekt och variabelt flöde bör det vara vid kraftig kyla när vp går på lite högre effekt och behöver högre flöde problemen uppstår antar jag ?