Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?  (läst 16795 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2015, 08:24:24 »




Vare sig det nu beror på bättre motoroljor eller lägre svavelhalter i bränslet så är det i alla fall intressant att konstatera att cylinderslitage är något som knappast förekommer på en bilmotor nuförtiden. Om man lyfter av toppen på en motor från sent 80-tal eller senare så är det inget ovanligt att honingsreporna från tillverkningen fortfarande syns i cylinderloppen fastän motorn kanske har gått över 20000 mil.
Jag har noterat samma sak. När jag hade av toppen på min Volvo 240 från 1985 efter 24000 mil (kamaxeldrevet hade släppt) var loppen som nya. Jag hade bytt olja var 1000e mil och helsyntetisk när det kom. En Volvo PV från 1954 hade ovala lopp efter 13000 mil trots oljebyte var 400e mil. Där rasade också vevaxellagren. Det är nog bättre material numera.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2015, 09:17:40 »
Det är mycket viktigt att byta motorolja enligt tillverkarnas rekommendationer.
Många bilägare läser inte dessa och får ibland problem pga bristfälligt underhåll. Detta är som andra skrivit vanligare med dagens sk lågfriktionsmotorer där en större del av förbränningsgaserna går ner i vevhus mm.

Rekommendationerna att byta motorolja & filter är idag ofta 1 år / 3000 mil beroende på vilket som inträffar först. Dessutom finns det ofta ytterligare rekommendationer att byta motoroljan oftare vid tex körning i kallt klimat, korta körningar osv. Detta missar många bilägare!!!

Jag skulle vilja påstå att det är vårt sätt att leva & nyttja bilen som ofta ligger till grund för problem med detta och detta ska absolut inte belasta biltillverkaren tycker jag. Sedan fungerar vårt användande bättre på vissa bilar än andra beroende på många olika omständigheter.

Sedan skulle jag vilja tipsa de som klagar att dessa longlife oljor är så dyra. Va lite om & kring er och lägg klago-energin på att leta reda på rätt olja till rätt pris istället..

PS. Jag köper Opels longlife olja för ungefär 200 kr / 5 liter i Tyskland  tummenupp
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2015, 10:38:23 »
Sedan skulle jag vilja tipsa de som klagar att dessa longlife oljor är så dyra. Va lite om & kring er och lägg klago-energin på att leta reda på rätt olja till rätt pris istället..

PS. Jag köper Opels longlife olja för ungefär 200 kr / 5 liter i Tyskland  tummenupp

Precis, jag hittade Fords longlife olja till rätt billigt pris också. Plus att det var på 5 liters dunk så man slipper köpa 1 dunk + 1 flaska.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2015, 13:02:59 »
Jojo, men en massa tvättmedel som kan hålla skiten svävande utan att sätta igen har även andra nackdelar.
Hellre ett vettigt pris för en OK olja.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2015, 13:15:53 »
Jag använder en lite billigare olja som uppfyller kraven mina motorer kräver, dock byter jag ofta filter+olja istället, så har jag gjort i många år och tycker det har funkat bra.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2015, 15:28:58 »
Kommer köra med Fords egen olja, priset jag hittade var ändå billigare än att gå och köpa olja på Biltema med samma spec.
Men trots att det står Longlife på den och att jag kör lite så kommer jag byta varje år.

Castrols olja har jag dock hört ska vara bra men jag har ingen aning om hur den ligger prismässigt i jämförelse.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 364
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2015, 15:59:41 »
När vi ändå är inne på "Long Life"-oljor: Vad kan det vara som skiljer oljorna, som rekommenderas till olika bilmärken? Kan jag tex ha en "Volvoolja" till min Golf från 2001? Det har blivit svårt att hitta flaskor som det står "rätt" rekommendation på. Eller kan det funka med olja till en nyare Golf, eller skär motorn? Om jag tittar i instruktionsboken överensstämmer specifikationen på Biltemas vanliga helsyntetiska 5-40 olja med den 0-30 longlifeolja som rekommenderades när bilen var ny. Ja förvirringen är total.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #22 skrivet: 12 februari 2015, 16:10:06 »
Longlife-olja innebära att den har mer tvättande och partikelhållande additiv än en icke-longlife.
Till detta kommer att biltillverkarna börjat köra sina långtidstester med vissa tillverkares produkter, mot ett lägre inköpspris till produktionen och de auktoriserade verkstäderna som utgör en viktig inkomstkälla.
Allt för minimera konkurrensen inför slutanvändaren, och men samtidigt åtnjuta de bästa villkoren själv.
Lyckligtvis kan man genom att byta ofta istället använda std-oljor, eftersom tillverkarna måste göra produkter som fungerar även i delar av världen där inte de speciella long-life-oljorna säljs. Därför anges alltid en kvalitetsklassning som minimum för varje motor, och kör man bara med olja som uppfyller den så ska det fungera bra.
Men man måste då byta i "normala intervaller" istället.
Troligen kan man inte ens neka garantiåtanganden om motorn körts på godkänd klassning, men det ha säkert hänt att man försökt hävda att bilen inte servats på auktoriserad verkstad med "rätt" olja.

Så svaret är att det nog är bätte att köra på en universalolja med rätt klassning, än att använda en longlife-olja som testats i Volvo, i en VW.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #23 skrivet: 12 februari 2015, 16:12:25 »
Exakt vad som skiljer kommer nog vi konsumenter aldrig att få veta.

Till nyare Opel krävs tex Dexos 2. Sedan är rekommendationerna för viskositet olika vid olika temperaturer. 5W30 ner till -25 °C. Så det kan vara många olika rekommendationer som inte hänvisar till de äldre standards tex API, ACEA osv.

Jag kör med Opeloljan i min snöslunga, funkar bra än så länge  ;)
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2015, 16:20:12 »
Det som gäller är viskocitets-klass för den temperatur man ska använda bilen i, samt API-klass.
Det okända är exakt vilka och hur mycket av andra tillsatser tillverkaren gjort sina 2,3,4000 mila tester med.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #25 skrivet: 12 februari 2015, 16:31:49 »
Det som gäller är viskocitets-klass för den temperatur man ska använda bilen i, samt API-klass.

Inte när det tex gäller mina bilar, två Opel Astra - en diesel & en bensin/gas.  ;)

Där gäller Dexos 1 eller 2, GM-LL-A-025 eller GM-LL-B-025 samt viskositet. Så här står det:
Om motorolja av rätt kvalitet inte finns tillgänglig kan maximalt 1 liter ACEA A3/B4 eller A3/B3 användas
(endast en gång mellan varje olje‐byte). Viskositeten skall vara av rätt klass.

... och
Användning av motoroljorna ACEA A1/B1 och A5/B5 är uttryckligen förbjudet eftersom dessa kan orsaka varaktiga motorskador under vissa driftförhållanden. Använd endast motoroljeviskositeterna SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30
eller 5W-40.
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #26 skrivet: 12 februari 2015, 16:34:36 »
Inte när det tex gäller mina bilar, två Opel Astra - en diesel & en bensin/gas.  ;)

Där gäller Dexos 1 eller 2, GM-LL-A-025 eller GM-LL-B-025 samt viskositet. Så här står det:
Om motorolja av rätt kvalitet inte finns tillgänglig kan maximalt 1 liter ACEA A3/B4 eller A3/B3 användas
(endast en gång mellan varje olje‐byte). Viskositeten skall vara av rätt klass.

... och
Användning av motoroljorna ACEA A1/B1 och A5/B5 är uttryckligen förbjudet eftersom dessa kan orsaka varaktiga motorskador under vissa driftförhållanden. Använd endast motoroljeviskositeterna SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30
eller 5W-40.

OK, det blev fel, den kvalitetsklass som tillverkaren anger + den viskocitetsklass man anger.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #27 skrivet: 12 februari 2015, 21:36:53 »
Hej
Gällande cylinderslitage så är huvudanledningen till att lite nyare bilar behåller heningsmönstret intakt många mil lambdasonden, förgasarbilar ligger ofta lite fett (under lamda 1) vilket effektivt tvättar bort oljefilmen från cylindern, med slitage som följd, Detta oberoende om de är bra eller dålig olja. lambdasonden svingar 0.98-1,03 (typ) tills avgastempen måste bekämpas med fetgång.
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2670
  • Karma +5/-1
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #28 skrivet: 12 februari 2015, 22:04:31 »
Hej
Gällande cylinderslitage så är huvudanledningen till att lite nyare bilar behåller heningsmönstret intakt många mil lambdasonden, förgasarbilar ligger ofta lite fett (under lamda 1) vilket effektivt tvättar bort oljefilmen från cylindern, med slitage som följd, Detta oberoende om de är bra eller dålig olja. lambdasonden svingar 0.98-1,03 (typ) tills avgastempen måste bekämpas med fetgång.
Mvh
/Svante

Nej. Bilar utan lambdareglering, som är tillverkade i början av 70-talet eller senare, brukar som regel hålla sig litegrann på den magra sidan vid delgas (lambda runt 1,1-1,2). Undantaget från den regeln är en del tidiga avgasreningsförsök på 70-talet där man lät motorn gå på fet bränsleblandning för att hålla ner NOx-utsläppen och istället försåg motorn med luftinblåsning i avgasgrenröret för att bränna upp CO och HC. Exempel på detta är VW Golf och Passat '76-79 , MB 123-serie från '76 och fram tills 102-motorn infördes, de flesta amerikanska 70-talsbilar.

Före 1970-talet brydde man sig inte så mycket om vare sig bränsleförbrukning eller avgasutsläpp, och då var det vanligt att bilmotorer fick gå på bränsleblandning som var lite i fetaste laget. I synnerhet om det var frågan om primitiva förgasare utan accpump eller om motorn saknade luftförvärmning.

Den stora orsaken till cylinderslitage förr i tiden var att svavlet i bränslet oxiderades till SO2 och/eller SO3 vid förbränningen, och tillsammans med det kondensvatten som också uppstår vid förbränningen bildades svavelsyra som dels gav kraftiga frätskador i cylindrarna så länge motorn var så kall att cylinderväggarnas temperatur låg under avgasernas daggpunkt (60-65  °C), och dels sköljdes ner i oljan och förstörde den genom diverse kemiska reaktioner.

Till saken hör också att när motorn är varm så kondenseras aldrig något bränsle på cylinderväggarna och därmed kan inte oljefilmen tvättas bort hur fet blandningen än är.

Man bör också notera att även dieselmotorer hade stort cylinderslitage fram till 80-talet, och dieslar går ju alltid med mycket mager bränsleblandning (lambdavärden mellan 1,8 och 5 beroende på motorbelastning), så det är helt uteslutet att det skulle kunna kondensera någon dieselolja på cylinderväggarna. Sen är det en annan sak att dieselolja som regel har haft högre svavelhalt än vad bensinen hade vid samma tidpunkt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #29 skrivet: 13 februari 2015, 07:28:14 »
Hej Torbjörn

För att inte detta skall bli en långbänk, så är detta mitt sista inlägg här. Jag har  jobbat med motorutveckling på högsta nivå i 30 år dock (otto och diesel)

Kondensering mot cyl väg skett alltid i en ottomotor med homogen förbränning, chargen slocknar nära väggen, och viss del kondenserar samt späder oljefilmen. givetvis är mängden större vid kall motor och fetgång. Dieselträff på väggen sker oxså mycket ofta vid höglast i dieseln, diffusionsförbräningen hinner ej med fullständigt. detta är anledningen till sk Soot i olja, som orsakar motorhaveri vid ca 5%, och är största annledningen till att man inte kan fuska med oljebytet på dieslar.

Visst innan katalysatorerna kom gick en del bilar magert för bränslebesparing, men långt i från alla, dessutom var detta på chokens tid, och perioderna med ordentligt fett var många och därmed slitaget pg cylindertvättning.
Svavelsyra påverkar slitaget genom rostpartiklar som är mycket aggressiva mot cylindern, men för att de skall slå hårt behövs EGR, så för dessa motorer är de sant att förbättringen i slitaget påverkats av de bättre bränslena, men med vanliga EGR (måttligt kyld) nivåer accelererar detta vid ca300- 500 ppm svavel, vilket var länge sedan vi hade i Sverige.
Så jag hävdar bestämt att för otto-bilmotorer (de var ju i princip bara ottomotorer i Sverige när lambdsonden kom) så är de lambdaregleringan som gjorde att cylinderslitaget drastiskt minskade.
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!