Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur viktigt är det att byta motoroljan pÃ¥ bilen?  (läst 15952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« skrivet: 11 februari 2015, 15:13:27 »
Ibland kör jag lite över de intervallen som biltillverkaren rekommenderar.

Men hur viktigt är det att byta motoroljan och filtern på bilen? Ngn som är mekaniker här :-)?

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2015, 16:36:38 »
Man ska byta olja ofta och inte köra längre än vad som rekommenderas.

Däremot är jag osäker på hur det blir om man kör lite.. säg att man kör 800mil per år och oljan ska bytas efter 1500 mil, kan man då köra c:a 2 år på samma olja, alltså, är det bra? dontknow

Lite mer info här:
https://absolutman.wordpress.com/2011/11/16/myter-om-olja/
« Senast ändrad: 11 februari 2015, 16:42:28 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2015, 16:44:59 »
Nej det är inte bra.
Man brukade rekommendera till äldre bilar att man gjorde minst två oljebyten per år oavsett körsträcka och den rekommedationen följer åtminstone jag.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2015, 16:50:55 »
Jag har sist bytt motoroljan för ett halvt år sedan. Ska strax byta igen. Jag kör ganska mycket, det är problemet. Annars skulle det enligt tillverkaren räcka att byta motoroljan en gång om året.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2015, 16:58:06 »
Jag skulle nog vilja säga att om det är en någotsånär modern bil (mindre än 10 år gammal) så ska man aldrig gå över biltillverkarens rekommenderade bytesintervall. En del extremt långa bytesintervall har visat sig kunna ställa till med problem i praktiken, så jag tycker nog att man inte bör överskrida 2000 mil under några förhållanden. Kortare intervall än så kan behövas om bilen går under svåra förhållanden (t ex många korta körningar så att motorn aldrig blir genomvarm, mycket bränslerester och kondensvatten från kallstarter anrikas i oljan, motorn går sällan så länge i sträck med varm olja att dess sotlösande egenskaper kommer till sin rätt). På dieselmotorer som sotar ner oljan kraftigt kan det också behövas kortare intervall, likaså om det är en motortyp som är ökänd för någon slags oljeproblem (t ex onormalt litet oljetråg i förhållande till motorns storlek, mindre bra vevhusventilation etc).

När det gäller äldre bensinbilar som går under bra förhållanden så kan man nästan alltid gå upp till 1000-1500 mil bytesintervall med moderna oljor, även om tillverkaren en gång i tiden specade ett kortare intervall med hänsyn till de sämre oljor som fanns på marknaden då bilen var ny. En annan faktor som förkortade oljans livslängd förr i tiden var svavlet som fanns i både bensin och diesel, men åtminstone de bränslen som säljs i Sverige nuförtiden är praktiskt taget svavelfria.

För oljefiltret bör man dock inte överskrida rekommenderat bytesintervall.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad dykkille

  • Bor i Hudiksvalls omrÃ¥det
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • In hoc signo vinces
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2015, 17:51:51 »
Att följa biltillverkarens rekommendationer är väl bra, men det handlar också om hur man kör och vad man tycker det är värt själv att byta hyfsat regelbundet.

Jag långpendlar varje vecka och jag bytte tidigare var 1000 mil, ungefär var 3 månad. Biltillverkaren rekommenderar var 2000 mil eller varje år vad som nu först uppkommer.

Nu har jag ändrat till c:a 1500 mil och jag byter olja och oljefilter. Bytesintervall på luftfilter är lite längre.

Bilen är en diesel och jag tycker det fungerar för mig. Skulle jag behöva lämna in för service sÃ¥ hade jag nog hÃ¥llit mig till den rekommenderade intervallen.  :)

/A

Villa efter Hälsingekusten. 92 kvadrat boyta med oinredd övervåning samt källare och vidhängande garage.
Pelletseldning för uppvärmning i dagsläget. Flyttade in 140523.
201406 Tog bort vägg mellan kök och vardagsrum. För att kunna installera kamin.
201410 Dränering klar. Jackon skivor på källarvägg. Dräneringsrören sänkt 30 cm och pumpbrunn installerad.
201410 Installerat en Zibro sc3325 (Mest som värmebackup vinter och kyla sommartid)
201411 Installerade en duschkabin modell större :-)
201411 Bytt pelletsbrännare från Viking bio till janfire flex, behöver mer plats i pannrummet.
201411 Hortlax Crown Plåtkamin 12kw installerad i vardagsrum.
201707 Installerat solceller. 9,28 kw totalt (Räknade om)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2015, 19:33:52 »
Hellre billig olja från Lidl eller Biltema bytt var 1000e mil än dessa svindyra special oljor för 100+kr litern och byte efter 2-3000 mil.
Det är det viktiga här.
Sedan hjälper det bra att köra på etanol istf bensin eller i värsta fall diesel...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 758
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2015, 20:31:05 »
Bilfabrikerna konkurrerar med varandra om att ha låga "teoretiska" milkostnader. Förstås blir då serviceintervallerna hellre längre än kortare än vad de borde vara.
Detta i kombination med att vi bilägare sedan länge lärt oss att "man inte behöver göra nÃ¥gonting mellan servicarna" kan innebära trÃ¥kigheter om oförutsedda händelser inträffar. Tex att motorn börjar dra mer olja än den gjort förut. 

Personligen byter jag olja var 1000e mil på min SAAB från 2000. Jag gjorde likadant med den BMW från 1972 som jag sålde 2012. Den hade då gått 75.000 mil och vevaxeln var så bra att jag hade kunnat sätta den i nästa motor och kört vidare.

Jag undrar just hur den hade sett ut om jag följt fabrikens oljebytesintervall eller slarvat med oljebytena.

Per L

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2015, 20:43:31 »
Jag byter olja i motorn 2g per år , låda och bakaxel en gång per år i min service buss.
det blir ca 2000 mil om Ã¥ret ..  :) 
Det har man igen hur många gånger som helst, o det kan undvika ett ras i låda eller motor bakaxel,,
en ny låda kostar över 50tkr tex , då är den värd ett oljebyte ibland,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2015, 22:55:04 »
Om man har en bil med hydrauliska ventillyftare brukar de vara snabba på att skvallra om när det är dags för oljebyte, genom att det hörs ventilslammer de första sekunderna efter kallstart.

På en del oljor av mindre bra kvalitet (i synnerhet mineraloljor) kan det hända att oljan blir alldeles för tunnflytande i varmt tillstånd när den är gammal, det kan man märka på att motorn plötsligt börjar dra mer olja när man har kört en viss sträcka efter oljebyte. På 90-talet hade mina föräldrar en MB 123-serie som drog en del olja pga dåliga ventiltätningar, till den användes en Elf 10W-40 -olja som jag på den tiden kunde köpa billigt i 20-litersdunkar. Där märktes det tydligt att oljeförbrukningen steg när man hade kört 800 mil efter ett oljebyte.

Vare sig det nu beror på bättre motoroljor eller lägre svavelhalter i bränslet så är det i alla fall intressant att konstatera att cylinderslitage är något som knappast förekommer på en bilmotor nuförtiden. Om man lyfter av toppen på en motor från sent 80-tal eller senare så är det inget ovanligt att honingsreporna från tillverkningen fortfarande syns i cylinderloppen fastän motorn kanske har gått över 20000 mil.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns bilmärken där intervallet mellan service är 3000 mil med en specialolja (dyr och tunnflytande)
Många av dessa ägare har råkat ut för motorhaverier så....
Verkstäderna är stenhÃ¥rda pÃ¥ miltalet sÃ¥ har mätaren tickat 50 mil över  :(
Byt minst 1 ggr/Ã¥r eller 1500 mil
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2975
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2015, 05:58:54 »
Finns bilmärken där intervallet mellan service är 3000 mil med en specialolja (dyr och tunnflytande)
Många av dessa ägare har råkat ut för motorhaverier så....
Verkstäderna är stenhÃ¥rda pÃ¥ miltalet sÃ¥ har mätaren tickat 50 mil över  :(
Byt minst 1 ggr/Ã¥r eller 1500 mil
Kör med sÃ¥n, 30tkm mellan oljebyten eller ett Ã¥r. Hade just in bilen pga oljeläckage och enligt 30tkm intervallet ska den inte bytas ännu förrän om  ytterligare 10tkm fastän det gÃ¥tt närmare ett Ã¥r. FrÃ¥gade av dem om de byter olja pÃ¥ samma gÃ¥ng (det var en garantiservice), men "det var nog inte alls nödvändigt". SÃ¥ de tog ur den gamla oljan, bygg felet och tappade in gamla oljan igen  >:(
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2015, 06:19:35 »
Vår och sen höst byter jag olja+filter i båda bilarna, ibland har det knappt gått 5-600mil mellan bytena.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2015, 07:33:40 »
En av mina första bilar (en Corolla) bytte jag aldrig olja på, den rullade ca 6000 mil innan motorn havererade.
Orsaken var nog främst att bilens kylsystem läckte som ett sÃ¥ll sÃ¥ motorn vart överhettad.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2015, 07:53:17 »
Man ska byta! De s.k. long life oljor som man ibland kan byta var 3000 mil kan ställa till stora problem. Det är inte bara smörjningen den tar hand om. Även överföringen av värmen och föroreningar. Byter man så sällan som tillverkaren av bilen vill (3000m) kan systemet sota igen!
Min son fick förra året betala över 7000 för rengöring av motor och (EGR täptes till) systemet /AUDI A4.
Nu byter han var 1500m. Jag med.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!