0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Vare sig det nu beror på bättre motoroljor eller lägre svavelhalter i bränslet så är det i alla fall intressant att konstatera att cylinderslitage är något som knappast förekommer på en bilmotor nuförtiden. Om man lyfter av toppen på en motor från sent 80-tal eller senare så är det inget ovanligt att honingsreporna från tillverkningen fortfarande syns i cylinderloppen fastän motorn kanske har gått över 20000 mil.
Sedan skulle jag vilja tipsa de som klagar att dessa longlife oljor är så dyra. Va lite om & kring er och lägg klago-energin på att leta reda på rätt olja till rätt pris istället..PS. Jag köper Opels longlife olja för ungefär 200 kr / 5 liter i Tyskland
Det som gäller är viskocitets-klass för den temperatur man ska använda bilen i, samt API-klass.
Inte när det tex gäller mina bilar, två Opel Astra - en diesel & en bensin/gas. Där gäller Dexos 1 eller 2, GM-LL-A-025 eller GM-LL-B-025 samt viskositet. Så här står det:Om motorolja av rätt kvalitet inte finns tillgänglig kan maximalt 1 liter ACEA A3/B4 eller A3/B3 användas(endast en gång mellan varje olje‐byte). Viskositeten skall vara av rätt klass.... ochAnvändning av motoroljorna ACEA A1/B1 och A5/B5 är uttryckligen förbjudet eftersom dessa kan orsaka varaktiga motorskador under vissa driftförhållanden. Använd endast motoroljeviskositeterna SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30eller 5W-40.
HejGällande cylinderslitage så är huvudanledningen till att lite nyare bilar behåller heningsmönstret intakt många mil lambdasonden, förgasarbilar ligger ofta lite fett (under lamda 1) vilket effektivt tvättar bort oljefilmen från cylindern, med slitage som följd, Detta oberoende om de är bra eller dålig olja. lambdasonden svingar 0.98-1,03 (typ) tills avgastempen måste bekämpas med fetgång.Mvh/Svante