Varför inte använda CTC-VP:system som den är tänkt och konstruerat till? För sig är CTC Eco EL som vilken elpanna som helst (15kW), som klarar av att värma 223 l vatten till max 80°C och hålla stor villan med värme och VV! Aldrig förstått vitsen med rekommenderat extra VVB från forumet (blir man sponsrat med extra kWh till VVB och installation?) vid normal VV användning, den finns inbyggt i övre delen med förvärmning från nedre panna(visserligen med kamfläns med överförings förlust)! Så fort man har kopplat till värmepumpen så skall den stå för alt värme och VV!? I stället förr att vara komplement till uppvärmning med sina begränsningar! Inte att undra på, att CTC har så dåligt ryktet, med vad det gäller varmtvatten, med att man försöker få 40°C med VP drift i nedre panna med behov till hög framledning att nå till 50°C i övre panna utan el-patron (hmm-hur går det till?) och förlita sig på 55°C körningar för stunden under lååångtid, och utan att uppnå det,(dåligt effekt på VP,värmebehov, vv-uttag) och utan att behöva ta hänsyn till byggnormen(max.60°C till tappställe som går att begränsa till önskat temp.) och legionella! (självklart: ingen risk för Legionella i CTC och vv-ledningar???, den finns inte, i så fall får man hinka varmtvatten direkt från panna)! Men det är upp till var och en med spar iver!
För min del är det inga problem med plutons dusch (förresten: dem får inte plats i badrummet!) eller fylla upp badkar med varmtvatten! Använder EcoAir och EcoEL som det är tänkt utan att behöva uppfinna hjulet på nytt!
Erp ,lunkUmeå ta det inte som kritik!
Lite off topic: starta nytt tråd, med lämpligt rubrik och samla typiska fallgropar och bästa tips för drift med olika erfarenheter om behov finns?(Ni är duktiga på att skriva med lång erfarenhet och intresset?) Det mesta är redan avhandlat på forumet, om man orkar läsa, annars hade jag inte klarat av allt installation som GDS!
Kanske nåt att bita i: CTC Eco Air107 PE-EcoEl-V3: Huskurva 38°C ,17st ThermoPanel-V2,ettrörsradiatorssystem-konverterat från 70°C(DUT) till låg temp.system, uppdelat i 2+2 slingor med 15mm prisolrör, framledning 33°C (30°C vid 20°C inomhus) vid 0°C ute temp , inomhus 21°C (210m2) , vp in-vp ut diff.7-8°C vid -7°C (inom arbetsområde),alltid gott om varmvatten utan VVB, drift till -20°C till hus uppvärmning (elpatron därefter), allt med korrekt GDS installation med råd av forumet!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47440.0Total elförbrukning:1-året 14 MWh med ECO inställning-VP står för allt: dåligt med VV
2-året 14MWh med högre temp.ut från VP utan elpatron,VV höjning: så där med VV
3-året 14 MWh anpassat VP drift, utan VV höjning, med elpatron för VV: gott om VV
Inte att förglömma, tidigare förbrukning 27,5 MWh, kvarstår dock filter anläggning till fiskdamm med ca 600 kWh/år i förbrukning och bastu 1gång /vecka under några månader som går att räkna bort!
Hus jonas:
Tycker synd om dig ,med dom förbrukningssiffror du har presenterat! Du hade klarat dig bättre utan VP, med LP igång och VP inte i drift är den riktigt energislukare!(element i det fria)
Man blir rätt förvirrad när experterna sätter igång utan att ta hänsyn till ens kunskaper! Vad gäller själva VP, så ser jag inga problem med den, förutom att den är i minsta laget! Presenterade driftsiffror går att förklara utan att det är nåt fel!
Alltid bra med bilder, säger mer en du anar (mer en tusen ord)! Förresten, rätt snyggt installation! Kanske lite mer isolering av rör skulle inte skada? Hoppas det sitter ett filter, avluftningsventil och injusteringventilen (TA-Stad, Mma,…).på VP –in!
Du har fått en eminent hjälp av gurun och eldsjälar så det finns inte mycket att tillägga (bättre drifttider) förutom som MSK och kullabacken är inne på: av bilden att uppskatta är framledningsgivaren(känselkropp) fel monterat och placerat, med dåligt kontakt mellan kopplingarna ,har du tur så räcker kabeln till om den inte är avklippt, så flytta givaren ca 0.5m efter framledningspumpen. Använder själv kontaktpasta avsedd för datorprocessorer . Fördel om , framl.börvärde och givaren kommer överens! Men så mycket avvikelse har du inte! Systemet styr börvärde efter utegivaren ,innegivaren och huskurvan! Framled.givaren: –shunten, bara det som behövs förr att uppnå börvärde. Temp.givarna för panna:-varifrån shunten verkar + annat!
Men det är inte största problemet med din VP !: helt outnyttjat och driftsbegränsat till 40°C (visserligen följs VPs börvärde av framledningen) förutom var 4-start, som verkar inte räcka till, med avfrostning, framledning och VV-uttag hinner shunten att räkna ner! VP kan bättre än så! Eller så får man ta reda på vad VP kan max prestera vid olika temperaturer! VP-n verkar hamna i ond cirkeln med dom inställningar!
Det finns tre begränsningar i ditt styret som du inte kommer förbi: -15°C max VP drift (ingen risk), 48°C (bryts vid 49°C) VP-in (håll i minnet, LP matar in nedre pannanstemp. vid 2°C och lägre utetemp., till VP när den står still) och 24h drift som inte klarar av uppvärmning, men ha inte så bråttom att spärra av kompresor, det är radiator retur som sätter definitiv stop för VP driften (där har du ditt brytpunkt)!Glöm inte arbetsområde vid olika ute temp.,och shuntfördröjning som går att nyttja, med tanke på start och drift! Men var beredd på temp.variation i framledning till radiatorer!
Även om du har ändrat LP till läge 1, så har du fortfarande för hög flöde på ca 1500 l/h utan injusteringsventil (rek.flöde förEcoAir105-800 l/h) med dåligt diff.,och effekt och onödigt hög hetgas!
Med all tjat från COCACOLA och mig angående flöde: -kondensor klarar inte att värma hur mycket vatten som helst som man har nytta av, den kommer att stagnera, orkar inte (status quo)!
Bara för experimentsyfte, finns det ful trick att begränsa flöde med kulventil under LP (utan nåt precision och brus i systemet som följd)! Det man vill uppnå är 7K(diff.,till exempel 43°C-50°C) inom arbetsområde för din VP!
Egen erfarenhet: driften anpassat efter vinter och sommar bruk!
Så lite test skadar inte! Med klara siffror för vinter test i meny:
Avancerat:-Instälningar: Elpanna °C 52 – höjs till 55 varmtvatten
Elpanna max kW 4,5 ,eller mer upp till 9kW (vinter)
Elppana nedre °C 50 ,vad VP klarar som bäst(själv 52°C)
Elpanna nedre kW 6
Fördr.shunt 180 (själv 30)annan förklaring
Extra VV min 60 (efter behov)
Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella
VV höjning : nej(vinter) - varför plåga kompressor
Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt)
Avancerat:-Service:-Fabriksinst kodad:
Kod : 871 eller 372
Sommardrift °C 18
VP Max °C 55
VP Min °C 45 (tänk på radiator retur, experiment 45-50 med
5 diff ( mycket starter) eller 43-50 med 7 diff)
börvärde: när VP startar, -fritt för experiment
Stopp hetgas: se typskylt i VP
Diff start/stopp 5 (att börja med, själv 10-anars många starter)
Startfördröjning 10(tid i minuter för kompressor olja )
Det som återstår är att offra lite tid med sockerdricka eller bärs i handen och följa med VP drift, och klura ut bästa inställningen!
Mvh Jiri