0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När inte kompressorn står ska retur och framledning vara lika och det spelar ingen roll om du ändrar cp hastigheten den ska stå på ett läge där värmen går runt ok i huset. Tror inte du ska sänka mera än gm -150 men svårt att säga utan att ha mer info. Brukar rekommendera att köra en usb logg och bifoga så ser man hur vp går och logga 1 gång per minut så blir loggarna lätt läst. Antar att du har ganska litet effekt behov efter som borran är ganska grund men tror ändå inte antalet starter sett över hela året bör bli så stort eftersom den går ner ganska lågt i effekt.
Kollade lite i loggen och du har kanske lite onödigt mycket starter och det ser ut som du kan sänka gm för start av kompressorn ytterligare utan att vp värmer onödigt högt över börvärde den går ca 6 grader över nu så prova gm -180 kanske men du kan höja gm för eltillskott också så det inte går in i onödan och du lär nog inte behöva elpatron heller. Jag brukar kolla i loggen med open office calc BT2 samt 3 är framledning resp retur BT10 och 11 är kbin samt kbut Calc supply är framledningens börvärde. Även om du har lite för mycket starter nu så tror jag det är som sämst just nu för så brukar det bli när vp går ca 50% av tiden och det gör din vp nu. Det behöver bli rätt kallt innan den kommer gå hela tiden tänker du bygga ut eller varför så kraftig vp ?
Calc är den framledning som vp strävar efter att hålla när den går konstant men eftersom den inte kan gå ner till hur lågt i effekt som helst så arbetar den ibland över när den går och under när den står men medelvärdet blir lika som calc. Man vill inte att framledningen (BT2) i slutet av en körning ska gå hur mycket som helst över calc men 6 grader som du har är bra och nån grad till är nog också ok. Bt10 och bt11 är mest kul att ha koll på dom sköter sig själv annars. Max 1 start per timme ska behövas men blir det tillfälligt mera så ok.
En fråga till Smurfen.Hur skall jag tänka kring innegivare kontra utegivare. Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med de olika.Skulle jag få ett bättre/jämnare inomhusklimat om jag kör på innegivare?Skulle det också innebära färre eller fler kompressorstarter, eller är det hugget som stucket?/Haasz
Hur många kvm värmer du alltså upp nu? I samma stund som ditt hus kräver mer än cirka 4 kW så kommer pumpen att gå kontinuerligt, och bara stanna när utegivaren registrerar höjd temperatur, tex mitt på dagen. Om du vill att pumpen ska överbrygga de stoppen så sänk gradmin. Anledningen till de många stoppen är troligen att ditt hus är litet och/eller välisolerat
Jag tycker innegivaren är ett måste. Man ska först justera in kurvan så man har ok temp inne vid lite olika utetemperaturer först sen kan man låta innegivaren hjälpa till för den används ihop med utegivaren och man kan med rumsgivarfaktor välja hur mycket innegivaren tillåts påverka börvärde (calc) Du kan montera innegivaren nu och ställa rumsgivarfaktor på 0 då styr inte givaren utan visar endast innetempen i logg och vp meny.
Minskar man Gm för start av kompressorn så kommer vp stå längre och jobba längre men när den väl går kommer den jobba högre över framledningens börvärde