0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gällande delta u svarar han att deras program räknar ut 0,499 för 400mm Leca .... Sedan har beställaren valt att korrigera ner till 0,375 och säger sig ha ett byggelement med detta U. Jag köper att bjerking bara gör en beräkning enl kundens önskemål. Sedan är det upp till byggföretaget att bygga efter den beräknade konstruktionen. 😩😩😩Nu är det som det är tyvärr.... Tack för felsökningen 👍🏻 Jag tänker såhär. Justera ner kurvan till behaglig Temp nere. Sedan komplettera med värmekälla uppe i rummen.....men vad??? Kommer ju få en del effekt från gv uppe trots allt. 1.el eller Olje radiatorer..... Ser för tråkigt ut 😡2. Vattenburna element....i princip omöjligt att dra snyggt i stenhus...🙄👹3. En luft/luft centralt uppe som AC och stödvärme vinter Pest eller kolera.... Men det blir svårt att göra något åt husets konstruktion i dagsläget....
byt rörmockare. Du skall ha så högre flöde och så låg temp som det bara går. Har du tryckstyrda cirkpumpar så prova att spärra på minflödet så det blir lite högre., Du kan också prova att ta bort styrventilerna, så att slingorna i rummen som är kallare får kontinuerligt flöde. Har du volymtank? Eva
Skulle påstå att han ljuger, det är uppenbart att de "trimmade" fram exakt 0,375 i detta fall. Men de är slipade, vet att byggarn gått i kk, så det kostar ju inget att skylla på dem..Ok, nu vet vi orsaken till problemet iaf.Jag tror faktiskt det billigaste och snyggaste vore att tilläggsisolera väggarna på öv invändigt med pir- eller andra isoleringsblock med gips på insidan.Ev kanske göra detta i enbart de kallaste rummen, eller efterhand, rum för rum.Då löser du problemet vid källan, ökar värdet på huset, och sparar lite till per år med din då överdimensionerade istf för underdimensionerade bvp.
u-värde = lambda / d där d = isolerskiktets tjocklek i meter. Om mineralull har lambda = 0.038 så har 1dm mineralull u-värde = 0.38
Jag ska såklart kolla försäkringen.... Men de kan nog säga nåt i stil med att köp 3 element. Lägre kost än självrisk så det blir inget ärende😩Man kanske allvarligt borde räkna på dessa skivor i alla rum uppe. Det blir trots allt bara mot yttervägg. Bygger de alltså 40mm plus gips?Ett alternativ är ju västkustskuva utvändigt och ny puts på hela huset. Kostar nog inte så mycket med 230m2