Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?  (läst 33112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« skrivet: 22 december 2014, 23:19:37 »
Nu verkar mitt ThermIQ-system ha ordnat upp sig efter att Anders tweakat det lite, så nu är kurvorna väldigt stabila och fina. Ja, fina vet jag ju inte eftersom jag inte vet riktigt hur de bör se ut men de är likformiga över tid i alla fall.



Svärföräldrarna och lite annat folk kommer på besök över jul och framåt nyår så de närmaste dagarna kommer jag bara se till att det är varmt i huset. Sen tänkte jag ge mig på att försöka balansera upp saker och ting lite och fram tills dess skulle det var fint att få lite feedback på om något ser galet ut i mina kurvor och inställningar. Jag har experimenterat lite och fått till glesa kompressorstarter med djupa dalar på integralen. Vi har inte upplevt att temperaturen skiftar i huset men det har inte gått så många dagar.



Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2014, 23:47:54 »
Spontant ser det ok ut i mina ögon. Du borde ha lite större diff på framledningstemp (48) och returledningstemp (43), diffen mellan dom :dt: bör vara 8.
Diffen mellan framledningstemp-är (48) och framledningstemp-bör (40) är hysteres värdet. Du borde kunna sänka din hysteres från 15 ner till 10 eller 11.
Integralgräns A1 (200) känns väldigt hög, varierar innetempen som du har nu?
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2014, 23:56:57 »
Trevligt Tommy, du tyckte ju kurvorna sÃ¥g lite mysko ut tidigare...men det var innan Anders mixtrade lite och jag sjäv experimenterat.  :dt: har jag läst mig till att det kanske ligger lite i underkant men det tänkte jag att jag skulle kunna fÃ¥ till när jag trimmar raddarna efter helgerna.

Jag testar att sänka hysterien till 10 så får vi se vad det ger...vad ska jag kika efter för förändring?

Integralgränsen satte jag till 200 för att testa. Det var maxvärde som systemet ville acceptera och jag tänkte att ju högre värde desto enklare att känna om innetempen varierar. Vi har inte upplevt att den varierar alls...men det kan ju bero på att vi har ganska varmt här i Fjollträsk, varierar från tre-fyra grader plus till tre-fyra grader minus, så det kanske blir ytligare om det blir rejält mycket kallare.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2014, 10:41:32 »
Om tempen inomhus är stabil, så låt integralen ligga på 200, det blir färre starter och längre gångtider. Ett problem som jag märkte med min är att även hysteresen går upp, så jag har sänkt min från 150 (som var standard) till 120, nu fungerar det bra för mig.
Hysteresen kan du nog låta vara kvar på 15, någon annan får förklara varför den inte bör vara så hög - jag vet inte, annat än att jag läst på forumet att den inte bör vara högre än 10-11. Du kan sänka pga du just nu ligger på 8 i slutet av körningen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2014, 11:18:18 »
Hysteresen är ju ett gränsvärde för hur mycket framledningen får avvika från sitt börvärde. Så länge som pumpen inte stoppar eller startar på hysteres så spelar det ingen roll om den står på 11 eller 15. Det som händer när maskinen styr på hysteres är att den stoppar resp startar innan integralen har nått 0 resp startvärdet, vilket innebär kortare och fler körningar. Man ser beteendet lättast på att det blir ett hopp i integralens kurva, när hysteresgränsen nås tvångsställs integralen till 0 resp startvärdet.
Liten vattenvolym och liten radiatoryta ger snabb ökning av framledningen, och har man dessutom ställt upp integralen så blir det stora variationer i framledningstempen, och hysteresen griper in. Det går i och för sig utmärkt att låta systemet reglera på en snålt ställd hysteres, det ger mindre temperaturvariationer på framledningen, men fler starter. Men ännu bättre är det att öka systemvolymen och radiatorytorna.
Lite strypning av flödet kommer att öka ditt delta T.
Ursäkta den sista skrivningen, men något tvärvägrar att använda symbolen.
« Senast ändrad: 23 december 2014, 11:25:11 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2014, 16:27:46 »
Det här är komplicerat alltså... Sc:,h Jag testade att sänka "Hysteresgräns, värm" till 10 C men jag kunde inte se att det gjorde någon skillnad alls på mina kurvor. Kollar jag senaste toppen på kurvorna så ser jag har framledning bör på 47° och framledning på 54°. Det är bara när varmvatten produceras som framledningen ligger rejält över 10° men det har jag förstått är ett "mätfel".
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2014, 16:46:15 »
Framledning vid varmvatten kan du nog ignorera, då går all värme in i vattentanken och den ska ju upp i ca 60C :)
Kolla diffen direkt efter en värmekörning.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #7 skrivet: 25 december 2014, 16:52:32 »
God fortsättning Tommy!  tOOmten

Diffen direkt efter värmekörning ligger på 7° så det är ju några grader ifrån gränsen på 10. Jag gissar att det är anledningen till att jag inte sett någon skillnad efter att jag ställde ned värdet från 15 till 10.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #8 skrivet: 25 december 2014, 17:03:28 »
Klart som korvspad att det är så. Nu måste du ställa hysteresen till mindre än 7 om du ska se någon påverkan. Det är dock inget som du vill ha, egentligen. Mindre variation i framledningen, till priset av fler och kortare körningar.

Framledningen vid varmvattenproduktion påverkar inte hysteresen, eftersom hysteresen arbetar genom att tvångsställa integralen, och integralen har inget med varmvattnet att göra.
« Senast ändrad: 25 december 2014, 17:06:59 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2014, 17:05:38 »
Tack det samma Paxman.
Min gissning är att du inte kommer ha problem med hysteresen mer i år, men håll ett öga på den när det blir varmare igen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2015, 12:46:14 »
Tänkte att jag skulle uppdatera den här tråden lite nu när det förflutit lite tid.

 :dt: framledning/retur har legat pÃ¥ sitt lÃ¥ga värde (5°) hela tiden och nu har jag haft en representant här frÃ¥n Thermia som är expert pÃ¥ radiatorer. Han bekräftade att det troligen beror pÃ¥ att jag lite för smÃ¥ raddar och därmed sämre värmeavgÃ¥ng i systemet. Vi har dock bara problem med lÃ¥g temperatur i tvÃ¥ källarrum sÃ¥ där har vi tänkt oss byta till större raddar vilket borde öka  :dt: Ã¥tminstone lite. Jag testade igÃ¥r att ställa ned cirkulationspumpen frÃ¥n läge II till I och nu har  :dt: ökat till i snitt 7°, nÃ¥gon gÃ¥n 8°. Kanske aningen lÃ¥gt fortfarande men bättre än 5° i alla fall...att dubbla volymen pÃ¥ tvÃ¥ raddar kanske kan fÃ¥ upp den till 8°...vem vet? ::)

Finns det någon nackdel med att köra cirk.pumpen på läge I jämfört med II eller III?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2015, 15:23:24 »
Expert...
DeltaT är ju ett resultat av värmepumpens uteffekt, radiatorernas värmeavgivning (vid den specifika temperaturen) och flödet.
Du kan inte påverka värmepump eller radiatorer, men däremot flödet.
Du hade för högt flöde, men efter justeringen ligger det rätt.
Att sträva efter 8 graders deltaT tror jag är onödigt, det är ett värde som tillverkarna använder sig av i sina effekt och COP-tester för att det ger bra prestanda på pappret.
I verkliga livet är det svårt att få så pass hög deltaT om man vill att radiatorerna skall avge värme på ett effektivt sätt (Blir annorlunda i labbtester).
Resultatet av större deltaT kommer att bli att du måste öka kurvan för att inte få kallt i huset, en högre kurva ger sämre COP - enkelt förklarat.
Enligt olika medlemmar i forumet som loggat och utvärderat sina värmepumpar så verkar alla eniga om att "praktisk" COP och uteffekt ökar om man har ett lägre deltaT än rekommenderat.
Hur mycket lägre man kan gå innan värmepumpens drift blir ogynnsam för livslängden (Risk för felaktig överhettning och risk för vätskeslag skulle teoretiskt kunna förekomma) vet jag inte, men jag har aldrig hört talas om att en värmepump havererat p.g.a. det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2015, 15:49:13 »
Hehe...ja, expert var mitt ord, inte hans. Han sa att han jobbat med radiatorsystem hela sitt yrkesverksamma liv innan han började hos Thermia för några år sedan. Förövrigt är ju just "expert" ingen officiell titel utan det kan vem som helst kalla sig...sen behöver ingen hålla med, men det är en annan tråd.

Jag känner mig ganska nöjd med mitt  :dt: just nu. Det som kvarstÃ¥r att fÃ¥ ordning pÃ¥ är: att fÃ¥ upp temperaturen i de tvÃ¥ källarrummen och, om möjligt, fÃ¥ ned framledningen lite. Jag ligger nu pÃ¥ ca "ute är"+40° (+/-1°) vilket för mig känns lite högt. Vid -20° ute hamnar framledningen dÃ¥ pÃ¥ 60° (i teorin, vi har inte haft sÃ¥ kallt ännu). Jag inser nu att ekvationen är helt fel...men ni kanske förstÃ¥r vad jag menar ändÃ¥...alltsÃ¥ om det är 0° ute ger det FL pÃ¥ 40°, -10° ute= 50° FL osv... ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2015, 07:20:58 »
Man brukar räkna med att huset behöver värme från ca +17 graders utetemp, och sedan är kurvan rätt linjär nedåt.
vbf stiger ju med 7 grader så snart kompressorn startar, vid +17 grader ute kommer vbf att vara 27 grader strax efter kompressorstart om vbr är 20 grader = samma som rumstempen.
Börvärdet för vbf blir mitt emellan vbf och vbr, d.v.s. ca 23.5 grader.
Om du behöver 40 grader vid 0 grader ute så har du alltså 40 - 23,5 grader = 16,5 grader varmare beräknad vbf än vid +17 grader ute.
Vid -17 grader bör du då ha ytterligare ca 16.5 grader högre börvärde, eller ca 56.5 grader.

Visst, du bör försöka få ut mer kräm från dina radiatorer, vilket du kanske kan göra genom att balansera flödet bättre, öka radiatorstorlek på de två som inte värmer tillräckligt (Men kolla först så du har bra (låg) deltaT över dessa, ennars kanske det bara är ett flödesproblem.
Försök också säkerställa att flödet går rätt väg genom alla radiatorer, det är vanligare än man tror att enstaka radiatorer kan vara felkopplade, vilket gör att de bara värmer en liten del av vad de skulle kunna göra om de är rätt kopplade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Hur ser de här kurvorna ut, tycker ni?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2015, 18:56:03 »
Tack för förklaringen Rickard! Det gjorde saken lite klarare för mig.

Hur kan jag kolla att flödet gÃ¥r rätt väg genom en radiator...? Jag mÃ¥ste ocksÃ¥ kolla upp vad som är lagom  :dt: pÃ¥ raddarna...jag är säker pÃ¥ att jag sett det nÃ¥gonstans pÃ¥ forumet. Det ska bli en lite kallare period i Stockholm nu sÃ¥ det kan ju vara idé försöka göra lite mätningar. Svarta tejpbitar sitter redan pÃ¥ plats pÃ¥ alla raddar!  tummenupp Jag är lite nojig att skruva upp raddarna för att kolla att de inte är strypta...jag gjorde det i raden i badrummet och den fick jag inte tät direkt efter utan fick Ã¥ka iväg till en rörfirma för att fÃ¥ ett nytt lock och en ny fiberpackning (som inte passade riktigt ändÃ¥). Det gick ju bra i ett badrum med golvbrunn men det är ju inte sÃ¥ kul i andra rum... ???

Förövrigt kan jag meddela att Thermia-killen var imponerad av att vår pump gått så lite på patronen, endast 8h och då bara på 6 kW-steget. Detta antar jag är legionellakörningar, samt att den i början (augusti i fjol) jobbade för att brinekretsen inte kopplades in samtidigt som pumpen sattes i bruk.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!