0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är intressant diskussion.Har själv funderat på vad som är optimal fläkthastighet. I mitt fall så styr jag tempen enbart på utegivaren (golvvärme).Jag höjde min fläkthastighet och fick på så vis kompressorn att jobba med högre frekvens. Detta med bibehållen innetemperatur. Låg på stadiga 21 grader precis som innan jag höjde utan att behöva ändra värmekurvan. Om jag inte tänker fel så borde jag teoretiskt kunna höja fläkthastigheten ända tills jag märker att innetemperaturen sjunker utan att den extra kalla luften påverkar energiåtgången?(Omvänt skulle man iof kunna resonera att jag skulle kunna sänka fläkthastigheten till en nivå tills jag märker att det blir blir varmare inne och jag kan justera värmekurvan åt andra hållet).Hur går era tankar kring detta?
Ja, kan så vara, men då måste du även räkna ut vad det kostar att värma 30kbm 0 °C luft i timmen till 20 °C
adde78, har du provat senaste mjukvaran från 4/12, har bara kört ett par dygn men har inte hittills sett att pumpen larvat sig i timme efter timme med gradminuter kring -800 och visst eltillskott utan att återhämta sig, hittills vad jag sett så har pumpen vid ca 0 °C legat på gradminuter mellan några få till som sämst -350.Gällande sista uppdateringen så var det första gången vad jag känner till som Nibe aktivt gick ut och rekommenderade uppdatering, de som jag misstänker varit knas med är de som kommit från maj och framåt i år.Jag är inte helt övertygad om att ifall nibe skulle märka att de gjort någon tabbe i mjukvaran som är till nackdel för oss, att de skulle informera om det, de släpper numera changelog, men där står ofta "general bug fixes".Jag tror inte att man skall ha någon övertro på att en F750 är en gratismaskin, för då skulle det inte behövt sitta en elpatron med 6,5kw effekt i den, utan man skall nog mer se den som att den är bra på att ta tillvara på energi ur luft som man ändå är tvungen att ventilera ut, men såklart vill man att den skall jobba så mycket som möjligt med kompressor utan elpatron.
har ca 150-160 i luftflöde (hus på 134kvm) och elpatron kickar in vid -800 gm och ökar ett steg (0,5 kw) varje ytterligare -50gm. Kompressorn brukar maxa runt 80 för mig.