0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har oxå en F750 sedan några månader och jag har nyfiket studerat hur det beter sig i olika lägen.Min slutsats är att det som framförallt begränsar kompressorns frekvens uppåt är förångarens temperatur och hetgasens temperatur.Förångaren tillåts att bli som lägst -17 grader, sen träder en förångarbegränsning in och kompressorns frekvens stegas ner tills förångarens temperatur nått någon form av jämvikt strax under -17 grader.Sen kan även en hetgasbegränsning träda in då hetgasen blir varmare än ca 110 grader. För mig sker det främst under varmvattenproduktion i lyxläget (65 grader).Kruxet med att förångarbegränsningen träder in är att mängden luft och dess värmeinnehåll som passerar förångaren inte räcker till än att "värma upp den" till en viss punkt.När kompressorn jobbar kyls förångaren och det är frånluften från huset som ska värma upp den. D v s vill du få kompressorn att jobba med högre frekvens innan förångningsbegränsningen träder in så behöver du öka luftflödet, värmeinnehåll eller både och. Där gäller det att hitta en jämnvikt. För ju mer du höjer fläkthastigheten ju mer kall luft drar du in i huset, vilket kostar energi att värma upp.Jag hade först fläkthastigheten inställd så jag fick ett flöde på 160 (visat på displayen i pumpen) och då fick jag en max kompressorfrekvens på ca 75 Hz vid värmeproduktion.Höjde fläkthastigheten så flödesvärdet blev 180, och vips så tillåts kompressorn jobba strax över 90 Hz. Men så klart med effekten att jag drar in mer kalluft i huset./Robban
Min beter sig på samma sätt, det indikerar förångningsbegränsning ett tag efter att den inträffat. Gissar att den väntar och "känner sig för" hur lågt eller högt den vågar gå i frekvens för att undvika en ny förångningsbegränsning. Jag har uppdaterat till senaste programvaran (oktober) och har inte noterat någon skillnad i beteende gällande detta.Tror det är ett fullt normalt beteende. Så kontentan är nog att man aldrig får ut full märkeffekt från kompressorn om inte huset är så pass stort att du kan ha ett ventilationsflöde som är så pass högt att du kan värma/föra bort kyla från förångaren att frekvensen når 120 Hz.
Nu har jag bytt ut till nytt filter, och höjt till 55% fläkthastighet. Ligger nu på ett löftflöde på 195, vilket borde ge en skjuts för kompressorn.Vol
EDIT: En helt annan tanke som jag funderat kring - varför drar fläkten inte ner på hastigheten under avfrostningarna? Med minusgrader ute känns det ju lämpligt att den under avfrostningen inte fortsätter att suga in mängder med kall-luft i huset. Finns det någon rimlig förklaring till detta?
Det är väl mängden varmluft som hjälper till att den frostar av, tror jag iaf. Det är iaf så jag har förstått det och då går det fortare att avfrosta om fläkthastigheten inte sjunker. Det GÅR dock att åstadkomma det du beskriver och det kan man göra med en funktion som heter Fläktsynk som finns i Installationsmenyn. Den funktionen gör att fläkthastigheten automatiskt ställer om sig från normal till fläkthastighet 2 så fort kompressorn inte arbetar.
Man skall nog ställa upp lufthastigheten så högt att det uppfyller som max normen för ventilation, ställer du den högre så kan kompressorn jobba i högre frekvenser men du drar in mer kalluft, så det blir nog i bästa fall en plus/minus/noll affär, vill man ha det så billigt som möjligt utan att bry sig om luftkalitet eller fuktighet så skall man nog under vinterhalvåret dra ned lufthastigheten under normen.Lite som att ha ett vindkraftverk på bilen, ger mer effekt ju fortare du kör, men samtidigt så drar bilen mer bränsle.
Ja, kan så vara, men då måste du även räkna ut vad det kostar att värma 30kbm 0 °C luft i timmen till 20 °C och räkna bort det från skillnaden, men det kanske inte krävs så mycket energi för det, men absolut intressant resonemang. Har lagt på senaste mjukvaran från 4/12 nu, har bara haft en känsla av att pumpen "fastnat" i något tokläge med låga gradminuter och tillskott utan att för den delen hämta hem gradminuter trots att värmebehovet inte varit speciellt stort (runt 0 °C).