Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS för nybörjare  (läst 175079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #435 skrivet: 24 september 2016, 10:50:45 »
Tack för svaret Torbjörn.
Jag får göra om, göra rätt.
Bokar in ett nytt besök till stugan då jag tömmer blindledningarna.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #436 skrivet: 25 september 2016, 18:39:06 »
Parallellt med kallställning av huset som tidigare diskuterats så renoverar jag och sambon lägenheten.

2 Frågor:

A) Vi har ojordat uttag i sovrummet vi nu renoverar. Skulle behöva fler uttag och tänkte därför göra en överkoppling och dra en utanpåliggande (i kabelskena, ovanför golvsockel) installatationskabel till ett utanpåliggande ojordat uttag.

Vilken installationskabel skall användas vid fast installation av ojordat uttag?
Några andra ytterligare regler som gäller och som man måste beakta jämfört med jordat?

B) Kan man sätta ett utanpåliggande eluttag ovanpå en infälld kopplingsdosa (dvs. där man skall göra överkopplingen). Orsaken är att jag har ett utanpåliggande ojordat eluttag hemma.
Om man inte får göra så, köper jag en förhöjningsram samt ett ojordat infällt uttag.


« Senast ändrad: 25 september 2016, 18:43:18 av villvetamer »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #437 skrivet: 25 september 2016, 19:00:09 »
I en kanal och för uttag skulle jag dra EKK Light 3g1,5 eller EXQ Light 3g1,5. Den tredje ledaren (jorden) lämnar man okopplad tills man ev behöver den i framtiden.Man kan sätta uttag utanpå kopplingsdosor MEN kopplingsdosor är så pass stora att vanliga dubbla uttag inte täcker hålet dock så gör 4 vägs uttag det. Men är det apparatdosor så är det inga problem men jag skulle använda förhöjningsramar och uttag OM jag vill ha möjligheten att fortsätta från uttaget med en ledning. Ramar och uttag måste vara av samma fabrikat för att passa.
OCH jag skulle inte låta nått enstaka uttag, som jag redan har, bestämma val av material utan välja ett kvalitetsfabrikat där man garanterat kan få både lättarbetat, hållbart och "grejer" för alla tänkbara kombinationer.
Och då rekommenderar jag ELJO eller ELKO som bägge har mycket bra saker.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #438 skrivet: 25 september 2016, 19:04:00 »
Tack för det snabba och tydliga svaret Kocken.
Då kör jag på Elko samt förhöjningsram.

Gör man något särskilt med Jordkablen eller ligger den löst, oskalad, bakom det ojordade uttag?
(hoppas det går förstå min fråga)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #439 skrivet: 25 september 2016, 19:14:40 »
Du kan lämna den oskalad eller sätta på nått typ Wago, u-båt, Torix om du vill ha både livrem och hängslen. Tråden du lämnar kommer knappast att röra på sig bakom uttaget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #440 skrivet: 25 september 2016, 19:47:39 »
Tack och bock för det svaret! tummenupp

Edit:
Kan bara tillägga att jag skrev fel, ..menade apparatdosa och ej kopplingsdosa som jag skrev.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #441 skrivet: 26 september 2016, 09:52:42 »
Åker på nytt till stugan imorgon för att tömma blindledningar.

En sak som jag grubblat på är att när jag tömde vattenbatteriet i vedpannan så kom det bara ca 10-12 liter. Bifogar en skiss jag fått på den gamla CTC-pannan från 1961.
Finns ingen info om pannan mer än det som står på märkplåten och det är att vattenvolymen i pannan (utgår från att de menar manteln) är modell 261 samt att den rymmer 220 liter.

Jag har skruvat upp bägge anslutningarna till varmvattenbatteriet (ink-kv och utgående vv) samt kört med tryckluft. Prövade även suga ut vatten.
Har lämnat öppningarna öppna i hopp om att minska sprängverkan från fruset vatten.

Bara för att vara på den säkra sidan, är det rimligt att det kommer ut så lite vatten samt är det något ytterligare jag kan/bör göra? Sc:,h

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4039
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVS för nybörjare
« Svar #442 skrivet: 26 september 2016, 10:08:33 »
häll i spolarvätska.....
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #443 skrivet: 26 september 2016, 10:18:09 »
En sak som jag grubblat på är att när jag tömde vattenbatteriet i vedpannan så kom det bara ca 10-12 liter. Bifogar en skiss jag fått på den gamla CTC-pannan från 1961.
Finns ingen info om pannan mer än det som står på märkplåten och det är att vattenvolymen i pannan (utgår från att de menar manteln) är modell 261 samt att den rymmer 220 liter.

Jag har skruvat upp bägge anslutningarna till varmvattenbatteriet (ink-kv och utgående vv) samt kört med tryckluft. Prövade även suga ut vatten.
Har lämnat öppningarna öppna i hopp om att minska sprängverkan från fruset vatten.

Bara för att vara på den säkra sidan, är det rimligt att det kommer ut så lite vatten samt är det något ytterligare jag kan/bör göra? Sc:,h

Vattenbatteriet/slingan rymmer inte så många liter - Det är ju bara ett 10-15 meter långt rör. Den har ju dessutom ingen kontakt med värmesystemet, så att försöka tömma hela pannan den vägen är helt lönlöst.
Den stora volymen är i manteln och den tycker jag man skulle kunna dränera nånstans på pannan, men det kanske inte tillverkaren tyckte... Annars borde det räcka att köra cirkpumpen ett tag efter att du har fyllt på glykol i systemet så blir pannvattnet glykolblandat. Kolla bara så att det inte sitter nån laddningventil som gör att det inte cirkulerar genom pannan när vattnet är kallt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2715
  • Karma +6/-1
SV: VVS för nybörjare
« Svar #444 skrivet: 26 september 2016, 11:22:14 »
Det bör finnas en avtappningskran nedtill på pannan (troligen en kikkran av mässing, fyrkantig kranspindel som kan vridas med skiftnyckel). Om inte, så finns det säkert en blindfläns för röranslutning någonstans nertill på baksidan, som man kan lätta på för att tömma den. Men nu när det är glykol i hela systemet så ska det som sagt inte behövas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: VVS för nybörjare
« Svar #445 skrivet: 26 september 2016, 11:25:07 »
Min gamla CTC-panna (1973) har avtappningsventilen längst ned på frontsidan.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #446 skrivet: 26 september 2016, 15:52:31 »
Börjar med att tacka för alla svar!
Inser att jag var lite otydlig i formuleringen. Det är alltså endast batteriet för tappvarmvatten frågan gällde. Manteln är som sagt blandad med glykol.

Citera
Vattenbatteriet/slingan rymmer inte så många liter - Det är ju bara ett 10-15 meter långt rör.
Jo, lite så jag tänke. Men har inte så mycket referensramar samt att jag ej hittade någon info om batteriets volym i den enda folder om pannan jag kunnat hitta via CTC.
Men då känner jag mig trygg i att jag fått ut det mesta av tappvattnet från vattenbatteriet dvs. då jag både tappat, kört tryckluft samt sugit ur.




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #447 skrivet: 26 september 2016, 16:10:45 »
Det borde räcka att lossa anslutningarna och blåsa rent med tryckluft. Är du osäker så kanske man kan spola igenom lite glykolvatten med en vattenkanna när man har lossat anslutningarna. Då är det ingen risk att det ligger kvar vatten i nån böj och fryser.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #448 skrivet: 28 september 2016, 08:23:39 »
Purjo: Det var ett bra tips om glykol, dessvärre var jag i stugan hela dagen igår och hann inte läsa ditt inlägg innan vi åkte.  Har iaf lossat ledningarna samt kört med tryckluft. Får hoppas det räcker.

Fråga om Asbest
Var tvungen riva av isolering av två ca 60cm långa blindrör där det ej gick lossa varken proppar eller bussningarna (de två stumpar som syns på bilden). Ringde först min kusin som är rörmockare, innan jag började riva och frågade om asbestrisk. Han sa att det är lugnt att jag river själv bara jag har ansiktsskydd. Hittade på ett billigare ansiktsskydd från classe: http://www.clasohlson.com/se/Andningsskydd/34-902

Har nu i efterhand läst på om asbest och inser att jag underskattat riskerna. Borde ej börjat riva själv utan tagit in proffshälp. Alternativt haft ansiktskydd som skyddar mot finpartiklar. Blev rejält dammigt i rummet.

Nåväl.. gjort är gjort och kommer inte tillbaka. Kanske kan denna tråd ge värdefull info till någon annan innan de börjar riva själv.

1. Tror ni det är asbest på någon av dessa bilder?
Först var det mjuk, vit, isolering runt rören (liknande vitull). Sedan någon form av brun papper. Sedan najtrådar på pappret och därpå någon form av väv. Ovanpå väven var det något som liknade ett tunt lager gips eller lim som gjorde att det blir hård yta på rören. Det yrde vitt dam när jag rev bort det yttersta skiktet.

2. Om det är asbest, vilken typ av sannering måste vi göra i källaren?
Jag damsög rummet lite snabbt efter synligt damm och ingen kommer vistas där på flera månader.
Bör vi hyra in industridamsugare samt köpa finpartikel-ansiktsskydd för att damsuga rent i hela källaren?
« Senast ändrad: 28 september 2016, 10:43:33 av villvetamer »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #449 skrivet: 28 september 2016, 11:11:34 »
Jag vet inte om det är asbest där, men jag tycker att riskerna med asbest är lite överdrivna. Visst skall man skydda sig så gott det går, men i princip alla som har fått sjukdomar relaterade till asbest är rökare och har exponerats för betydligt mer än vad man gör när man river lite i sin egna villa.
Låt dammet lägga sig i rummet, våttorka och vädra.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!