0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
B. Det går bra med el eller vattenburet eller både och. Själv har jag lagt vattenburet och sedan satt min radiatortemp på 25gr, då upplevs golven inte varma men heller inte obehagligt kalla.Vilken lösning som är bäst för dig beror lite på vilket system du har
C. ja, du kan dra en golvvärmeslinga till övervåningen. du behöver inte montera någon extra avluftning, det är bara att spola slingan ordentlig så får du ur luften.Du kan också använda dig av en radiatorslinga och förlägga slangen i ett snäckskalsmönster (så har jag gjort) då får du värmen från radretsen direkt o inte från den kallare golvvärmekretsen
...värmepumpsdrift om man inte har en arbetstank, vilket är ovanligt i nyproduktion.
Börjar med att tacka för alla svar. Riktigt bra inputs!Cougar:Det är bergvärme som gäller! Vilken rörtyp brukar man använda i villor idag?Brukar det vara koppar eller tunna stålrör (Mapress) för radiatorkretsen eller kör man PEX hela vägen till radiatorkopplet?Tänker att man kanske skulle kunna köra PEX i dolda delar i huset (i bjälklaget/väggar) men sedan göra en koppling från PEX till koppar/stålrör precis när rören blir synliga eftersom det är snyggare (fast det kanske man inte kan pga säker vatten? ). Att då även köra klinkergolvet på radkretsen låter ju smidigt.Hur kommer det sig att man ej behöver lufta slingan? ...tänker att det finns risk att det smyger sig in luft och att det då lägger sig i högpunkten, men det är alltså ej någon risk.
"Slitsar"?
Tack för tips Bopakoster.Tack även Cougar för den förklaringen! A) Säg att husleverantören ställer upp ett klimatskal (väggar, tak, golv) och att man tar in hantverkare eller själv drar VVS:en (delad entreprenad): Jag gissar att husleverantören då lämnar spånskivor/gips lösa dvs. ej fastspikade i innerväggarna, både för elektrikerna samt så man kan dra ex. en PEX-slang från bottenplan till våning 1 inbäddad i isoleringen i väggen? Eller måste man göra nån form av rör-schakt för en pex-slang som ska upp till övervåningen? B) Samt hur fungerar det på bottenplan om man ex. väljer flytande golvvärme som ligger ovanpå cellplastskivor ovanpå plattan; I det fallet ligger redan pex-slangar på golvet i fördelningsplåtar.Kan man då förlägga en pex-slang som behöver korsa bottenplanet för att försörja radiatorkretsen på ovanvåningen mellan/i cellplastskivorna och jämte övriga pex-slangar (kanske skära ut ett litet spår)?
Flikar in med en fråga.Styrdon till GV. Hur fungerar det med t.ex. 3 slingor i ett rum? Har man 3 don då? Och tre rums-termostater på det?Finns det några fördelar med styrdon till GV i ett VP-system med arbetstank?