0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vattentrycket skall vara samma oavsett hastighet på cirkulationspump.Vilken hastighet som räcker får man prova sig fram till, då du i dagsläget inte har så många kvm o värma så kan du ju testa lägsta hastighet, dock så vet du inte om det "räcker" tills det varit typ -15 °C eller kallare under minst ett dygn då uppvärmningssystemet sätts på prov och man får facit på sin uppsättning.
Det jag har konstaterat är att man kan "lura" pumpen att den behöver avfrosta genom att luftflödet sänks 10% eller mer, som i mitt fall tex genom att jag slår på köksfläkten på medel eller hög hastighet.Kan det vara något som har hänt i ditt hus som skulle kunna ha påverkat lufthastigheten tex genom att på andra sätt påverka undertrycket i huset.
Ok, bra tips! Det innebär med andra ord att även fläktsync funktionen kan trigga extra avfrostningar? Förresten, är mängden luft som passerar genom 750n exakt densamma som mängden avluft? Dvs. om man t.ex. har en fläkthastighet som ger 120 kbm/h är det då också 120kbm/h som lämnar huset? Kanske en dum fråga då det borde vara så men ändå...
När jag kom hem idag med ca 2 °C ute så stod pumpen och avfrostade, stod på runt 1500sek när jag kollade så det var en lång avfrostning, noterade sedan att den brummade på igen med dryga 80 i frekvens, men nån stund senare (inom en timme) så stod den och avfrostade igen, jag får väl kika på logg när jag får tid och se om det var en engångsgrej eller om det blivit "sämre" med senaste mjukvaran från 10 Oktober.Adde78, lägg gärna upp en färsk logg här så kan jag kika lite på den med vid tillfälle ifall man skulle se något uppenbart konstigt.
egentligen är det väl inget fel på att vpn avfrostar, så länge du slipper för många långa avfrostningar. Huvudsaken är att gradminuterna hålls i schack och du kan bibehålla den önskade temperaturen. Men detta kan bli tufft om man har för många långa avfrostningar och det blir kallt ute (har det själv, ska prova nya mjukvaran om den hjälper) Tänkte kolla på din logg men du har valt utdata var 5:e sekund så det blir tungt att plotta. Välj gärna lite längre tider så kan jag kolla
Ok. Vad är mer lagom då? Vart 30:e eller vart 60:e sekund?