0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur många kvadrat har ni? 40% låter lite lågt. "Normalt" kör pumpen 45-60 min och avfrostar sedan 15 min, detta gäller främst när GM står vid eller lägre än -700. Vid högre GM kan pumpen gå längre utan avfrostning, då givetvis med lägre frekvens.Posta en logg, det finns alltid någon vänlig själ här på forumet som kan hjälpa till.
Nibe 750 kräver minst 110( referens, lufthastighetssensor). 83.2 är för lite för att komma i MAX COP ! För 750 är den 3. Så lite kan du ha bara om ingen bor där och ingen extra värme (från el förbrukare) kan utvinnas.
Ju högre hastighet, dessto färre och snabbare avfrostningar. Och mycket högre elkostnader men friskare hus/luft. Jag har 200kvm och kör med 40% fläkt.
Vissa ventilerar inte enligt normen vilken är viktig att följa med en F750... Innan övervåningen är inredd och klar beräknas ventilationsflödet enbart för nedervåningen där frånluft faktiskt tas. Fläkten beräknas då stå på ett ganska lågt värde men ändå oftast över av Nibe angivna minsta rekommenderade luftflöde. En nedervåning uppåt 100 kvm ger ca 33-35 l/s (kring 120kbm/tim) så man klarar då rekommendationen på minst 110 kbm/tim. F750 går mer effektivt dessto högre luftflöde den får arbeta med (upp till ett högt flöde på kanske 250 kbm/tim).
Från Nibe handbok:Lägsta ventilationsflöde är enligt gällande norm 0,35 l/s per m² golva-rea. För att värmepumpen ska arbeta på bästa sätt bör ventilationsflödet inte understiga 31 l/s (110 m³/h).0,35 (l/s) x 95(kvm) x 3600(antal sek/timme) /1000(delar på tusen för att ändra från liter till kbm)Då får jag det till 119,7 m³/h så uppfyller du både norm och Nibes miniminivå för bra funktion.har sätt bra räkneexempel här på forumet tidigare men hittar inte på det nu, har för mig att du bara tar dina kvm x 1.25 så får du de m³/h du skall ha på din Nibe 750, blir nästan detsamma.
Nu förvirrar du mig Du sa precis att 750an krävde 110 som referens på luftsensorn vilket man uppnår först vid 50% fläkthastighet. Hur kan du då köra med 40% fläkt på dubbel så stor yta som jag? Eller har du ingen F750 kanske?