0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det där med elpatron beror på förutsättningarna, hur stort och välisolerat huset är?Men elpatron kan också triggas av den ryckighet som uppstår om golvvärmetermostaterna öppnar/stänger hela tiden.Så jag anser att man bör trimma in grejerna så pass bra att golvvärmetermostaterna jobbar så lite som möjligt och att flödet i systemet blir så jämnt som möjligt.Jag skulle börja med att trimma in kurvan och se vad det ger.
Det kan vara rätt välisolerat, kanske kurva 2 är för högt?Men det är bra strategi att vänta ett dygn mellan ändringarna så ser man bättre hur det blir.
Men fininställningen ska höjas när det är varmt ute? Och värmekurvan när det är kallt?
Måste bara fråga TS: Stämmer framledningsgivaren, när du har 31C fram, stämmer det med temp på gv-fördelaren om du lägger handen på ett rör? Fungerar shunten? Låter konstigt att du har 24C och måste bryta uppvärmningen med termostater med kurva 2. Kurva 2 räcker ju knappt för golvvärme, om du inte bor i ett lågenergihus...)
Ställ ned kurvan till minimum och kolla om den stänger, dvs går över till blått. Eller handkör genom menyn.Eller tryck in den fysiskt och vrid fram och tillbaka, knäpp sedan ut den så att den kör automatiskt.Kan du gå in och blockera tillskott och se om elpatronen kopplar ur?. Om den inte stänger efter det så kanske något relä bränt fast.
Nu har jag vridit shunten i manuellt läge fram och åter. Ställt tillbaka den i automat läge. Öppnade då flera termostater igen men nu vill inte pumpen starta. Den står i viloläge har bara låtit den stå så ett tag så. Tänkte se vad som händer nu. Men tempraturen på framledingsvärmen ändras om jag vrider shuntande i manuellt läge. Har gjort en fabriksåterställning. Efter jag rörde den. Står i orginal inställning nu. Några tips?Nu går den bara på kompressor drift. Den starta precis nu.
Kompressorn och elpatron styrs av temperaturerna på GT3:2 och GT3:3, vad visar dessa givare?Jämför även med GT3:1 samtidigt.