0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I stället för att knäcka kurvan kan du sänka kurvan och samtidigt öka finjusteringen. Resultatet blir en flackare kurva.Här på forumet finns två skolor. 1) Bara knäcka 2) Pilla och åter pilla med kurva och finjustering. Har aldrig förstått om det innebär någon skillnad i praktiken med resp metod!?
Under -5 grader så ändrar du kurvan och vid över +5 grder så ska du använda finjustering. Efter ett par väderomslag med justeringar av dessa parametrar så kommer du att ha rätt kurvlutning och "höjd". Du ska inte justera båda samtidigt (om du inte inte räknar ut påverkan enligt formeln Y=kx+m). När det fungerar bra vid varmt och kallt så får man oftast knäcka kurvan vid 0 grader då människan behöver en relativt högre temperatur än den matematiska kurvan där för att man ska tycka att det är lagom.Citat från: köldmedie skrivet 10 januari 2006, 15:38:31Efter köldknäppen -19-21 grader i 3 dygn fick jag höja till kurva 2.8 och finjustering +1.0, 3kw elpatron gick också in med 17 timmar.Jag tycker det verkar bra dimensionerat.Om jag höjer min kurva till ex 4.0 kortar jag gångtiderna på pumpen då eller är det bättre att köra en låg kurva, tycker att min kurva är låg med tanke på att jag inte har golvärme utan (se signatur nedan)
Efter köldknäppen -19-21 grader i 3 dygn fick jag höja till kurva 2.8 och finjustering +1.0, 3kw elpatron gick också in med 17 timmar.Jag tycker det verkar bra dimensionerat.Om jag höjer min kurva till ex 4.0 kortar jag gångtiderna på pumpen då eller är det bättre att köra en låg kurva, tycker att min kurva är låg med tanke på att jag inte har golvärme utan (se signatur nedan)
[Intressant, finns det någon som kan förklara sambandet mellan Finjustering / sänka höja kurva. Såg någon formel jag inte förstod i en annan tråd.
Det pratas en hel del om innegivare här på forumet, kan man sätta en innegivare utan att aktivera den Alltså den visar innetempen som vanligt och larmar vid fel men den har ingen påverkan på pumpen.Hoppas ni förstod..'Och lubbis kan inte du lägga ut excelarket här så man får titta på det och leka med sina egna värden.
Sänk värmekurvan rejält!Finjusering kan man glömma det kallas rumbör på tex Thermia dom avråder från användning..Hittar du rätt kurva vid svinkyla, sen kan du knäcka vid temperaturer där det behövs tex runt +-0 ute!Jättebra att du har en för hög kurva nu, det bevisar att du kommer att klara ändå värre kyla utan tillskott med rätt kurvaJag säger grattis!!Kolla i diagrammaet har du tex 1 grad för varmt inne vid -15 ute då ska du sänka kurvan så att börvärdet minskar ca 3 grader.Vi hjälper di om du är osäker..
Japp excelarket skulle vara intressant att se.
Citat från: piece skrivet 11 januari 2006, 09:29:07Japp excelarket skulle vara intressant att se.Hemmasnickrat för eget bruk men ni kanske kan lista ut hur det fungerar annars får ni fråga.http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip
Eftersom du hittat knäckningen. Strunta i kurvan och knäck direkt.