0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerade innegivare direkt och kopplade även in en effektvakt, kör max påverkan via innegivaren (10 fabrik=5)
Fortsätter pilla på min pump nu när vi äntligen har kyla KB in är +2gr och KB ut är -1,5gr Är det bra?Jag har även sänkt farten på cirkpumpen på VB sidan ifrån läge 3 till 2nu tycks jag ha ett delta T på 6-7gr efter ca 20 min drifttid.Konsekvensen av att sänka hastigheten på cirkpumpen äratt VP går lite längre tid och att tempen gick upp lite inne i huset, är det normalt?
CiteraInstallerade innegivare direkt och kopplade även in en effektvakt, kör max påverkan via innegivaren (10 fabrik=5)Du riskerar "onödiga" tillskotttstimmar med den inställninge! Bevaka nog aatt VP alltig går innan tillskottet tillåts gå in... Med rumsgivaren så känslig kan den styra upp börvärdet högt vid minst undertemp så högt att tillsatsen kopplas in utan att det egentligen behövs... Det är i princip därför man har en utegivare... för att det ska gå lugnt o fint, men den ska kompletteras med en rumsgivare som jobbar med avvikelser i rumstemp. Men inte allt för kraftigt!Har inte en timme i tillskott ännu, är inte intresserad av utetempen. Jag tycker att det enda intresannta värdet är innetempen och vill att denna ska vara konstant. Har inte märkt att pumpen får jobba mera än när jag kört på lägre värden på innetemp påverkan.CiteraFortsätter pilla på min pump nu när vi äntligen har kyla KB in är +2gr och KB ut är -1,5gr Är det bra?Jag har även sänkt farten på cirkpumpen på VB sidan ifrån läge 3 till 2nu tycks jag ha ett delta T på 6-7gr efter ca 20 min drifttid.Konsekvensen av att sänka hastigheten på cirkpumpen äratt VP går lite längre tid och att tempen gick upp lite inne i huset, är det normalt?3,5 grader mycket bra.. 6-7 grader samma... tycker du att gångtiderna är korta kan det fixas med en höjning av kopplingstempen.. den temp den stratar och stoppar på...
Inatt fick jag min första tillskottstimme *grina* Har nu varit nere och ställt på tillskottstimern till 120minuterFinns det några nackdelar med detta?
Om det finns teoretisk möjlighet för pumpen att jobba ifatt så kan man förlänga tiden. Du har tex 9 kW men huset drar vid -10 grader 8kW då finns det ju en möjlighet att hinna ifatt. Själv har jag en 5 kW och låt oss säga att mitt hus då drar 6kW. Jag kommer aldrig att kunna hinna ifatt underskottet alltså är det lika bra att eltillskottet går in direkt eftersom det inte finns någon teoretisk chans att pumpen ska räcka tillCitat från: piece skrivet 10 januari 2006, 18:18:10Inatt fick jag min första tillskottstimme *grina* Har nu varit nere och ställt på tillskottstimern till 120minuterFinns det några nackdelar med detta?