0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte om detta tillför nåt men, har drygt 25 år erfarenhet av olika kam/balanstransmissioner mestadels kedjor och remmar.På verkstäderna jag jobbat så har kedjor inkl drev spännare bytts komplett sedan slutet -70 tal konstant och ökande.Enbart kedjor har vad jag kan minnas bara bytts kanske en dryg handfull under dessa år. Att enbart byta kedja när kuggarna på dreven har "raggarfrissa" är såklart inte så bra.Kamremmar med tillhörande spännare, löphjul och på vissa även kylvätskepumpar har givetvis också bytts frekvent.Om jag själv får välja till mina egna bilar så blir det kamrem. Enkelt, billigt, tyst och lätt & snabbt att byta
.En kedja varnar i princip alltid i tusentals mil om att något är fel innan det blir haveri. Tyvärr saknas det motoröron
@ HåkkeHar nu också tagit upp det med DPF-vätskan och DEF-vätskan på Volvo-forumet (jagrullar.se)Kamkedja verkar vara en bra konstruktion eftersom den ju inte behöver ngn underhåll. Den behöver alltså inte bytas.En kamrem kan ju gå sönder (fram för allt om den blir gammal och materialet blir mer "poröst") och det medför att man råkar i regel ut för en motorskada. ...
Kamremmen går Garanterat sönder därför ska man byta den efter tillverkarens intervall innan den går sönder.
Det stämmer att Mercedesen var en 86'a. Huvudanledningen till motorjobbet på den var att några nockar på kamaxeln var nedslitna samt att den drog olja pga slitna ventilstyrningar.
Ja, jag vet. Jag hade en Opel och har inte bytt kramrem och det var inte kamremmen som orsakade motorskadan. Den var bra! Bilverkstaden kontrollerade den jämt och svarade alltid att den var bra.Som sagt, min Opel har haft detta "Opel-Problem" hur ngn kallade det. Det med dessa "Stößel" .... dessa delar i motorn som enligt en kompis slitar rel. fort om man har en Opel motor ...
Skall / vill du ha en diesel så ska du nog satsa på de äldre eller nya med gammal teknik, dvs bara med parikelfilter.
På märkesverkstad kanske det kostar så mycket annars bör 2-4000 kr räcka på en vanlig svenson bil.
Bara kamremsatsen brukar gå på över 1300kr. Sen brukar dom ju byta multiremmen också.Citroên skulle t.ex ha 8500kr för byte av kamrem/multirem och vattenpump.