Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållskostnader Volvo V 40  (läst 28745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #45 skrivet: 23 september 2014, 10:42:35 »
Vet inte om detta tillför nåt men, har drygt 25 år erfarenhet av olika kam/balanstransmissioner mestadels kedjor och remmar.
På verkstäderna jag jobbat så har kedjor inkl drev spännare bytts komplett sedan slutet -70 tal konstant och ökande.
Enbart kedjor har vad jag kan minnas bara bytts kanske en dryg handfull under dessa år. Att enbart byta kedja när kuggarna på dreven har "raggarfrissa" är såklart inte så bra.
Kamremmar med tillhörande spännare, löphjul och på vissa även kylvätskepumpar har givetvis också bytts frekvent.

Om jag själv får välja till mina egna bilar så blir det kamrem. Enkelt, billigt, tyst och lätt & snabbt att byta  tummenupp

Låter som misslyckade konstruktioner du jobbat men, vilket märke?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #46 skrivet: 23 september 2014, 11:02:23 »
Den enda gång jag själv har bytt kamkedja på en bil (MB 123-serie med 102-motor som hade gått ca 20000 mil) så byttes inte kedjehjulen samtidigt. Resultatet blev ett kraftigt malande ljud som fanns kvar så länge bilen var kvar i min närhet (dvs minst 5000 mil).

När man talar om misslyckade kamkedjekonstruktioner så måste nästan VAG:s VR6-motorer från 90-talet nämnas. Många sådana har råkat ut för kamkedjehaverier, och kedjebyte är mycket dyrt och besvärligt eftersom kedjan sitter på svänghjulssidan så man måste lyfta ur motor + växellåda och dela på drivpaketet för att komma åt. Vanligtvis ska diverse glidskenor och spännare bytas i samband med kedjan på sådana motorer.

Saab har haft mycket bekymmer med kamkedjor åtminstone på 80-talet (motortyperna B201 och B202). De allra första B201-motorerna hade visst någon konstruktionsmiss som i de flesta fall åtgärdades på garantin, men så länge den motorgenerationen levde kvar så led den av att kedjesträckaren hade för kort rörelseväg så kedjan blev slak redan när den var ganska måttligt sliten, vilket medförde "fladder" och oprecisa ventiltider. På de motorutföranden där tändsystemet styrs av en givare i fördelaren är det dock lätt att konstatera felet med en stroboskoplampa - det är bara att titta på tändinställningsmärket medan man ökar motorvarvtalet mycket långsamt. Om det börjar fladdra vid vissa varvtal så är det mer än hög tid att byta kedja.

En del Toyotamotorer från 00-tal lär ha rykte om sig att (åtminstone enligt märkesverkstäderna) kunna kräva kedjebyte redan efter 10000-15000 mil. Jag har dock inga närmare detaljer om detta.

Det finns också en del fall där kamkedjor har fått kortare livslängd än motorkonstruktören hade tänkt sig för att man i efterhand har fått för sig att driva diverse hjälpaggregat (hydraulpumpar, AC-kompressorer mm) från någon ledig axelände som drivs av kamkedjan.

Just ja, förutom Ducati så vet jag en motorcykel till som har kamrem. Det är BFG, som användes av polisen i Frankrike på 80-talet. Den lär ha kommit till som ett "AMS-projekt" för att sysselsätta tekniker som hotades av arbetslöshet sedan Concorde hade lagts ner. Motorn i BFG härstammar egentligen från Citroën GS/GSA.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #47 skrivet: 23 september 2014, 11:30:37 »
Det är ganska lätt att konstatera om kedjehjulen behäver bytas, det är just missljud + att man även med en ny kedja kan lyfta på länkar när man lägger kedjan runt kamhjulet, och har varit så i många mil med den gamla kedjan också. Jag antar att din Mercedes var av ÅM 86-88, då hade man gått över till enkelkedja, vilket kan hålla OK, men inte i Mercedes fall. Tror att man samtidigt lyckades byta till sämre härdade material i både drev och kedja. Faktum är ändå att mpnga av dessa motorer har fungerat utan missljud och haveri efter enbart kedjebyte. Och det är oftast bara kamhjulet som slits ned skadligt mkt, vilket ger en enkelt byte om det skulle vara nödvändigt. (Vevdrevet håller bättre/klarar mer slitage)
Det faktum att en korrekt konstruerad kedjetransmission lätt kan gå 30-40000 mil utan haveri tycker jag talar sitt tydliga språk. Faran med rem är också att inga varnande ljud hörs, såvitt det inte handlar om en kvittrande stödrulle som håller på att ge upp.
En kedja varnar i princip alltid i tusentals mil om att något är fel innan det blir haveri. Tyvärr saknas det motoröron även på verkstäderna idag...så det missas nog ofta. Bäst är förstås en korrekt konstruktion!
« Senast ändrad: 23 september 2014, 11:33:36 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2787
  • Karma +6/-1
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #48 skrivet: 23 september 2014, 16:43:23 »
Det stämmer att Mercedesen var en 86'a. Huvudanledningen till motorjobbet på den var att några nockar på kamaxeln var nedslitna samt att den drog olja pga slitna ventilstyrningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #49 skrivet: 23 september 2014, 19:21:33 »
Citera
.En kedja varnar i princip alltid i tusentals mil om att något är fel innan det blir haveri. Tyvärr saknas det motoröron   
Varnade!
Problemet med nya är att de kuggar över exempelvis när man kör över en isfläck så hjulen spinner och sedan får grepp.
I övrigt håller jag helt med, rem är en dålig och opålitlig konstruktion.
Kedja där man inte har räknat ören, kwh och gram co2 är en mycket driftsäker konstruktion.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #50 skrivet: 23 september 2014, 20:56:09 »
@ Håkke

Har nu också tagit upp det med DPF-vätskan och DEF-vätskan på Volvo-forumet (jagrullar.se)

Kamkedja verkar vara en bra konstruktion eftersom den ju inte behöver ngn underhåll. Den behöver alltså inte bytas.

En kamrem kan ju gå sönder (fram för allt om den blir gammal och materialet blir mer "poröst") och det medför att man råkar i regel ut för en motorskada. ...
« Senast ändrad: 23 september 2014, 21:31:34 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #51 skrivet: 23 september 2014, 21:06:21 »
Jag kan ju inte mycket om bilar och tekniken, men kamkedja verkar vara en bra Konstruktion jämfört med kamrem.

Men även om man byter kamrem kan ju motorn ändå gå sönder.
En kompis som kan lite om motorer osv. tyckte att problemet som jag hade med min 1,0 Opel Ecotech Motor bara finns hos Opel och Renault.

Man bör underhålla ngt som heter "Stößel" ....

Det här (engelska)

http://en.wikipedia.org/wiki/Tappet

Gör man inte det går motorn sönder. Gör man det och anlitar man en verkstad för att göra det blir det dyrt. Han tyckte dock att jag inte kommer att ha detta problem nu då jag kör Mitsubishi eftersom Mitsubishi motorer inte har detta problem.

Köper man alltså en lite dyrare bil bör man alltså fundera på om den håller respektive hur problemfri att den är ...
« Senast ändrad: 23 september 2014, 21:32:57 av Ewald »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #52 skrivet: 23 september 2014, 21:37:52 »
@ Håkke

Har nu också tagit upp det med DPF-vätskan och DEF-vätskan på Volvo-forumet (jagrullar.se)

Kamkedja verkar vara en bra konstruktion eftersom den ju inte behöver ngn underhåll. Den behöver alltså inte bytas.

En kamrem kan ju gå sönder (fram för allt om den blir gammal och materialet blir mer "poröst") och det medför att man råkar i regel ut för en motorskada. ...
Kamremmen går Garanterat sönder därför ska man byta den efter tillverkarens intervall innan den går sönder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #53 skrivet: 23 september 2014, 21:45:46 »
Kamremmen går Garanterat sönder därför ska man byta den efter tillverkarens intervall innan den går sönder.

Ja, jag vet. Jag hade en Opel och har inte bytt kramrem och det var inte kamremmen som orsakade motorskadan. Den var bra! Bilverkstaden kontrollerade den jämt och svarade alltid att den var bra.

Som sagt, min Opel har haft detta "Opel-Problem" hur ngn kallade det. Det med dessa "Stößel" .... dessa delar i motorn som enligt en kompis slitar rel. fort om man har en Opel motor ...
« Senast ändrad: 23 september 2014, 22:01:50 av Ewald »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #54 skrivet: 23 september 2014, 23:14:26 »
Det stämmer att Mercedesen var en 86'a. Huvudanledningen till motorjobbet på den var att några nockar på kamaxeln var nedslitna samt att den drog olja pga slitna ventilstyrningar.

Ja, de klantade till kamaxlarna samtidigt...
Men det måste då varit en 124, inte 123a... ;)
« Senast ändrad: 24 september 2014, 08:23:05 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #55 skrivet: 23 september 2014, 23:23:06 »
Ja, jag vet. Jag hade en Opel och har inte bytt kramrem och det var inte kamremmen som orsakade motorskadan. Den var bra! Bilverkstaden kontrollerade den jämt och svarade alltid att den var bra.

Som sagt, min Opel har haft detta "Opel-Problem" hur ngn kallade det. Det med dessa "Stößel" .... dessa delar i motorn som enligt en kompis slitar rel. fort om man har en Opel motor ...

Stössel är hydraullyftarna (hydrostössel) , en per ventil.
De kan sluta fungera helt eller delvis och då blir ventilspelet mer än några tiondelar, och oljefilmen på kamaxeln slås sönder. Även detta lyckades Mercedes få till åren 86-88...
Det kan inträffa på de flesta motorer och då är det motorörat som måste vakna. (Kan i ärlighetens namn vara svårt i dagens välisolerade bilar, men man hör ibland rejält tickande Renaulter och Oplar köra förbi på ngn parkering...då vet man något som kanske inte ägaren känner till, än...)
Ventilerna börjar "ticka", oftast direkt efter en kallstart. Gammal motorolja brukar göra problemet värre, liksom om det är för trånga kanaler för oljan till dem, som matas fram kontinuerligt, då kan de sättas igen av partiklar. Annan typ av olja kan ibland eliminera problemet för en given motor.
Det allra bästa är om motorn inte har dessa stössels, de används idag egentligen mest för att man ska slippa processen att ställa ventilspelet i motorfabriken, vilket sparar tid. Med direktverkande tryckare som de flesta 4-ventilare har idag finns mkt lite anledning att justera ventilspelet om motorn sköts väl. Man kan ofta köra 30-40000 mil utan att behäva justera.
« Senast ändrad: 24 september 2014, 08:25:40 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #56 skrivet: 24 september 2014, 08:20:47 »
Skall / vill du ha en diesel så ska du nog satsa på de äldre eller nya med gammal teknik, dvs bara med parikelfilter.

Dvs skita helt i miljön...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #57 skrivet: 24 september 2014, 08:58:22 »
På märkesverkstad kanske det kostar så mycket annars bör 2-4000 kr räcka på en vanlig svenson bil.

Bara kamremsatsen brukar gå på över 1300kr. Sen brukar dom ju byta multiremmen också.
Citroên skulle t.ex ha 8500kr för byte av kamrem/multirem och vattenpump.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #58 skrivet: 24 september 2014, 09:35:40 »
Bara kamremsatsen brukar gå på över 1300kr. Sen brukar dom ju byta multiremmen också.
Citroên skulle t.ex ha 8500kr för byte av kamrem/multirem och vattenpump.

Precis, pga det stora jobbet med alla demonteringar, så ska man "passa på" att byta även vattenpump o remmar, eftersom de måste bort innan man kommer åt kamremmen. Jag misstänker att en massa vattenpumpar byts i onödan t.ex på grund av detta.
En kedja kommer man alltid åt utan sånt trams.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #59 skrivet: 24 september 2014, 11:14:12 »
Trodde det var värre att komma åt kedjan faktiskt?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!