Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållskostnader Volvo V 40  (läst 27325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Underhållskostnader Volvo V 40
« skrivet: 17 september 2014, 20:53:56 »
Finns det ngn som har en (ny) Volvo V 40? Vad byter man vanligtvis? Är det bara vanliga grejer som olja, oljefiltern osv. eller tillkommer ngt annat?

Har en kompis som påstår att han får byta ngn vätska som gör bilen mer miljövänligt, men om han inte gör det stannar bilen. Han har en Seat Alhambra ... hmm ... skulle inte vilja he en sådan bil som stannar om man inte byter ngt i tid ...

Hur fungerar V 40:n?
« Senast ändrad: 17 september 2014, 21:06:07 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #1 skrivet: 17 september 2014, 21:19:11 »
Tror vätska har ngt att göra med partikelfiltern (diesel). Vet inte om det ska vara en dieseldriven bil jag behöver, men jag kör mycket i alla fall.

DPF-vätska heter den tror jag ... ngn som vet mer?

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 545
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #2 skrivet: 17 september 2014, 21:45:58 »
Ingen "DPF vätska" =Eolys , den försvann när Volvo gick över till sk underhållsfritt DPF.  Man byter fö inte eolys , man fyller på efter ett visst antal mil.

En gång diesel, så blev man fast för alltid. Skönt att slippa växla ned vid omkörning och ligga på klart lägre varvtal jft bensinare vid marschfart.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #3 skrivet: 17 september 2014, 22:14:07 »
Ingen "DPF vätska" =Eolys , den försvann när Volvo gick över till sk underhållsfritt DPF.  Man byter fö inte eolys , man fyller på efter ett visst antal mil.

En gång diesel, så blev man fast för alltid. Skönt att slippa växla ned vid omkörning och ligga på klart lägre varvtal jft bensinare vid marschfart.

Okej, bra att veta  tummenupp.

Ja, man fyller på vätskan och det är inte billigt vad jag hörde. Bra att Volvo erbjuder underhållsfritt system.  tummenupp

Jag skulle förvänta mig att underhållskostnaderna blir lägre om jag har en diesel. Jag kör ca. 5 000 mil (50 000 km) om året.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #4 skrivet: 18 september 2014, 13:50:27 »
Jag betalade hela 800kr för fyllning av Eolys. Det skall göras var 12000 mil på min ford 1,6d.
1,6d motorn satt i några volvo modeller.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #5 skrivet: 18 september 2014, 14:02:28 »
Det är inte AdBlue, även kallad DEF för "Diesel Exhaust Fluid ni menar?  Sc:,h
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 545
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #6 skrivet: 18 september 2014, 15:06:59 »
AdBlue används för att minska utsläppen av kväveoxider.

Eolysens uppgift är att verka som katalysator och vid regenerering förbränna partiklar i partikelfiltret (fällan).  Eolysen sänker partiklarnas förbränningstemperatur från normala 550 °C till 450  °C.  (Detta gäller inte underhållsfria partikelfilter. )

EDIT: Såg vid sökning på AdBlue och Seat att det verkar finnas modeller som har separat tank för AdBlue, så det är möjligt att det är det som krävs för att kunna köra bilen.  Har dock aldrig hört om något dylikt här i Sverige.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 15:27:04 av Håkke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #7 skrivet: 18 september 2014, 16:52:42 »
AdBlue används för att minska utsläppen av kväveoxider.

Eolysens uppgift är att verka som katalysator och vid regenerering förbränna partiklar i partikelfiltret (fällan).  Eolysen sänker partiklarnas förbränningstemperatur från normala 550 °C till 450  °C.  (Detta gäller inte underhållsfria partikelfilter. )

EDIT: Såg vid sökning på AdBlue och Seat att det verkar finnas modeller som har separat tank för AdBlue, så det är möjligt att det är det som krävs för att kunna köra bilen.  Har dock aldrig hört om något dylikt här i Sverige.

Vissa Opel och VW har också separat tank för Adblue. Och det krävs för att kunna köra bilen. ::)
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #8 skrivet: 18 september 2014, 17:07:46 »
Det är inte AdBlue, även kallad DEF för "Diesel Exhaust Fluid ni menar?  Sc:,h

Det är mycket möjligt att det var denna vätska. Ska man byta/ fylla på denna vätska på den nya V 40 modellen?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #9 skrivet: 18 september 2014, 17:10:59 »
AdBlue används för att minska utsläppen av kväveoxider.

Eolysens uppgift är att verka som katalysator och vid regenerering förbränna partiklar i partikelfiltret (fällan).  Eolysen sänker partiklarnas förbränningstemperatur från normala 550 °C till 450  °C.  (Detta gäller inte underhållsfria partikelfilter. )

EDIT: Såg vid sökning på AdBlue och Seat att det verkar finnas modeller som har separat tank för AdBlue, så det är möjligt att det är det som krävs för att kunna köra bilen.  Har dock aldrig hört om något dylikt här i Sverige.

Jag är Ingen vän av Volkswagen gruppen (VW, Audi, Seat, Skoda) och tyska bilar generellt.

Det vore bra om man skulle kunna köra bilen även utan att man fyller på ngt regelbunden. Annars ska man kanske köpa bensin drivna bilar eller fundera på andra alternativ.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #10 skrivet: 18 september 2014, 17:15:04 »
Det vore bra om man skulle kunna köra bilen även utan att man fyller på ngt regelbundet.

Vad skrev du egentligen? Hur tankar du  ;)

 ::)
« Senast ändrad: 18 september 2014, 17:30:30 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19215
  • Karma +15/-14
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #11 skrivet: 18 september 2014, 17:16:34 »
Kan man köra 12000 mil mellan påfyllningarna är det ju inget stort problem gissar att både Ford och Volvo har Citroen dieslar i sina bilar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #12 skrivet: 18 september 2014, 17:23:25 »
Så här står det i instruktionsboken till Opel Zafira 2014 1/2, Förbrukningen av AdBlue är ca 0,7 liter per 1000 km och beror på körsättet. Adblue tanken rymmer 7.5 liter

Edit, Om inte minst 5 liter AdBlue har fyllts
på under de senaste 2 åren ska den
återstående vätskan bytas eftersom
AdBlue har en begränsad livslängd.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 17:26:59 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #13 skrivet: 18 september 2014, 17:35:05 »
Vad skrev du egentligen? Hur tankar du  ;)

 ::)

Jag har en Mitsubishi Colt just nu och tankar bensin ... bara bensin ... behöver inte fylla på ngt.

Men jag vill förbereda mig lite inför framtida bilköp respektive "upphandling av privat personbil ;-)" ...

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #14 skrivet: 18 september 2014, 18:13:29 »
Jag har en Mitsubishi Colt just nu och tankar bensin ... bara bensin ... behöver inte fylla på ngt.

Men jag vill förbereda mig lite inför framtida bilköp respektive "upphandling av privat personbil ;-)" ...

Skall / vill du ha en diesel så ska du nog satsa på de äldre eller nya med gammal teknik, dvs bara med parikelfilter.
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!