0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ingen "DPF vätska" =Eolys , den försvann när Volvo gick över till sk underhållsfritt DPF. Man byter fö inte eolys , man fyller på efter ett visst antal mil.En gång diesel, så blev man fast för alltid. Skönt att slippa växla ned vid omkörning och ligga på klart lägre varvtal jft bensinare vid marschfart.
AdBlue används för att minska utsläppen av kväveoxider. Eolysens uppgift är att verka som katalysator och vid regenerering förbränna partiklar i partikelfiltret (fällan). Eolysen sänker partiklarnas förbränningstemperatur från normala 550 °C till 450 °C. (Detta gäller inte underhållsfria partikelfilter. )EDIT: Såg vid sökning på AdBlue och Seat att det verkar finnas modeller som har separat tank för AdBlue, så det är möjligt att det är det som krävs för att kunna köra bilen. Har dock aldrig hört om något dylikt här i Sverige.
Det är inte AdBlue, även kallad DEF för "Diesel Exhaust Fluid ni menar?
Det vore bra om man skulle kunna köra bilen även utan att man fyller på ngt regelbundet.
Vad skrev du egentligen? Hur tankar du
Jag har en Mitsubishi Colt just nu och tankar bensin ... bara bensin ... behöver inte fylla på ngt.Men jag vill förbereda mig lite inför framtida bilköp respektive "upphandling av privat personbil ;-)" ...