0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad jag har förstått har kamkedja lägre friktion jft kamrem och det är kanske är ivern att sänka förbrukningen som ligger bakom allt fler motorer med kedja ? Lite kvällsläsning till whiskeyglaset https://www.flashback.org/t1930183 kan bli dyrt att byta kedja.....http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-billigare-med-kamkedja http://www.vibilagare.se/reportage/allt-fler-tillverkare-valjer-kamkedja-38295http://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-2-134146/
vadå byte av kamkedja? kör en gammal MB190D visserligen bar 33000mil, har inte bytt nån sån...Hade en Opel Corsa 8000mil, fick lov att byta kamrem på den men det berodde på att vattenpumpen pajat (För lite glykol och det var svinkallt) och det bytet gick inte att göra utan att byta "halva motorn" inkl kamrem
Kamrem är normalt inte så dyrt att byta men ska man byta kamkedja drar det i väg men kedjan ska normalt inte behövas bytas men har hört en del som fått dom utbytta.
Det är inga problem att varva mycket med kam kedja vad jag vet är det endast Ducati som kör med rem i mc världen. Är verkligen kedjan delad på en modern motor ? och när bilen gått så långt så kedjan är slut byter man inte drev också ?
På märkesverkstad kanske det kostar så mycket annars bör 2-4000 kr räcka på en vanlig svenson bil.