Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållskostnader Volvo V 40  (läst 28738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #30 skrivet: 20 september 2014, 20:56:18 »
Vad jag har förstått har kamkedja lägre friktion jft kamrem och det är kanske är ivern att sänka förbrukningen som ligger bakom allt fler motorer med kedja ?   

Lite kvällsläsning till whiskeyglaset 8)

https://www.flashback.org/t1930183   kan bli dyrt att byta kedja.....

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-billigare-med-kamkedja

http://www.vibilagare.se/reportage/allt-fler-tillverkare-valjer-kamkedja-38295

http://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-2-134146/

Har läst lite nu.

Tyvärr innebär inte kamkedja någon garanti för ett oproblematiskt bilägande. Flera biltillverkare, däribland Volkswagen och Opel, har uppvisat allvarliga driftstörningar på motorer med kamkedja. I Volkswagens fall (även Skoda) så allvarliga att de nu återgår till kamrem

Vem vill ha Volkswagen ... inte jag i alla fall ... bara dyrt och inte bättre än andra bilar utan delvis tvärtom ...

Har främst Volvo, Mitsubishi och Toyota på min räkning.

Citroen t.ex. skulle kunna vara ett alternativ för att den är riktigt billigt och då har man sen lite deg kvar till olika reparationer som troligtvis väl förekommer tidigare eller senare ...
« Senast ändrad: 20 september 2014, 21:01:31 av Ewald »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #31 skrivet: 20 september 2014, 21:30:44 »
vadå byte av kamkedja? kör en gammal MB190D visserligen bar 33000mil, har inte bytt nån sån...
Hade en Opel Corsa 8000mil, fick lov att byta kamrem på den men det berodde på att vattenpumpen pajat (För lite glykol och det var svinkallt) och det bytet gick inte att göra utan att byta "halva motorn" inkl kamrem
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #32 skrivet: 21 september 2014, 00:00:27 »
Det är inte kamkedjorna som är problem, det är tillverkarnas iver att få så lite friktion som möjligt som gjort att man minskat på knockarnas höjd och kedjans utformning som gjort att problem uppstår. En lite äldre motor med beprövad teknik är det man skall satsa på. Låter lite mer och har inte så fina co2 siffror men den håller och förbrukar i verkligheten i stort sett likvärdigt.
Hörde av en säljare om minis problem med kamkedjor, han hade haft in kunder som fått raserade motorer flera gånger.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #33 skrivet: 21 september 2014, 09:13:28 »
Minis motor är utvecklad av Bmw ? Vilka kör med gamla beprövade motorer idag borde inte vara nått problem med ny teknik bara man provar dom först och inte låter kunderna stå för testningen och ibland även betala reperationerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4461
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #34 skrivet: 21 september 2014, 10:15:14 »
Klipp från http://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-116688
---
BMW
Även här är det kamkedjetrassel på de fyrcylindriga motorerna, både diesel (N47) och bensin (N46), i 1-, 3- och 5-serien mellan 2007 och 2009. Tillverkarna vill få ner friktionen i motorerna för att få lägre förbrukning och mindre avgasemissioner. Lägre friktion uppnås med lättare rörliga delar, bland mycket annat, kamkedjan. Frågan är om det inte gått för långt när kedjorna kan rasa innan 10 000 mil. Det hände knappast förr då kedjan och kringkomponenter var dimensionerade att hålla motorn ut. De långa serviceintervallerna är också en anledning. Kedjan sitter i motorns bakkant vilket betyder att motorn måste ur bilen. Dyrt är bara förnamnet, om inte garanti eller försäkring täcker.
---

Så BMW är inte heller förskonade från detta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #35 skrivet: 21 september 2014, 16:00:49 »
vadå byte av kamkedja? kör en gammal MB190D visserligen bar 33000mil, har inte bytt nån sån...
Hade en Opel Corsa 8000mil, fick lov att byta kamrem på den men det berodde på att vattenpumpen pajat (För lite glykol och det var svinkallt) och det bytet gick inte att göra utan att byta "halva motorn" inkl kamrem

Att byta vattenpump på Corsan är krångligt vad jag vet. Har dock aldrig bytt den.

En Opel säljare sade att 18 000 mil redan är ganska mycket för en 1,0 l Motor ... därför gick den sönder. åker en del bergsträck osv också ...

Mitsubishi verkar vara bra! Inga Problem hittills. Nyfiken hur länge motorn håller ...
« Senast ändrad: 21 september 2014, 16:10:00 av Ewald »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #36 skrivet: 21 september 2014, 22:42:05 »
Köpte en ny BMW 2007 med 2 l dieseln på 177 hk, just den motorn som det varit problem med.
Sålde bilen när den gått 6000 mil så jag slapp problem.
Bilarna har körbaserade serviceintervall och den första servicen jag hade var vid 3400 mil.
Skulle aldrig köpa en sådan begagnad!
Men det är den klart bästa dieselmotorn på marknaden i andra avseenden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #37 skrivet: 22 september 2014, 12:04:44 »
Kamrem är normalt inte så dyrt att byta men ska man byta kamkedja drar det i väg men kedjan ska normalt inte behövas bytas men har hört en del som fått dom utbytta.

Drar iväg? Vad har du fått det ifrån? Med kamrem måste ofta massa delar demonteras för att man ska kunna kränga av remmen. Den ska dessutom hamna rätt igen vilket ofta kräver lite mer meck. En kedja kommer man åt genom att ta av ventilkåpan överst på motorn, vilket normalt tar max 10 minuter, och sedan öppnar man gamla kedjan och hakar iden med den nya och drar runt allt ett kedjevarv. Sedan ihop med kedjelåset på den nya kedjan och på med ventilkåpan igen. Kedjan är dessutom oftast billigare än dagens kamremmar, detta pga de allt längre serviceintervallen, pga ovanstående, vilket lett till avancerade kevlarmeterial o liknande i remmarna.
Ett annat problem med rem är att det ju krävs minst en stödrulle/spännrulle som utgörs av ett rullningslager av något slag. Detta är permanentsmort med packpoxar på båda sidor, ala alla polyV-remmarna som ersatt de gamla fläktremmarna. Problemet med denna kösning för kamrem är bara att om (och det händer förr eller senare) lagret blir gammalt eller nedsmutsat så kan hela rullen stanna, och då kan man räkna ut hur länge det dröjer innan remmen nöts av...Då är det adjö med alla ventilerna (om man inte skulle råka ha just en gammal Volvo  med gjutjärnsblock, där ventilerna aldrig krockar med kolven om kamaxeln stannar.)
Detta händer aldrig med en inkapslad kedja där alla rörliga delar går i motor-oljestänk.

Det är också ovanstående som lett till att man börjar överge remmarna, en annan anledning är att en rem som ska hålla bra inte kan vara för smal, och i dagens ihoppackade motorrum innebär det att 10mm smalare kamtransmission ger en 10mm kortare motor, vilket kan vara mkt.
Sedan kan man klanta till alla konstruktioner, tom Mercedes fick snikkedjor som höll dåligt i slutet på 80-talet, men efter några katastrofår hade man återställt ordningen och de höll bra igen.
Kamrem är nog bra om man vill kunna varva 17000 rpm, vilket var anledningen en gång när Ferrari uppfann konceptet, men hur många motorer byggs det med de kraven...?

Gällande BMWs kedja i bakkant av motorn, varför går det inte att göra som ovanstående, har de klantat till installationen så kapitalt att man inte kommer åt att haka i en ny kedja o dra runt?
Däremot finns det gott om exempel där motorn måste ut med kamrem, Renault t.ex, då det är för trångt på höger sida av motorn (tvärställd).
« Senast ändrad: 22 september 2014, 12:18:41 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #38 skrivet: 22 september 2014, 18:50:33 »
Det är inga problem att varva mycket med kam kedja vad jag vet är det endast Ducati som kör med rem i mc världen. Är verkligen kedjan delad på en modern motor ? och när bilen gått så långt så kedjan är slut byter man inte drev också ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #39 skrivet: 22 september 2014, 19:41:55 »
Har monterat mina Gislaved däck på fälgarna idag respektive har min bilverkstad gjort det.

Den säljer även Mitsubishi, Opel, Suzuki och Seat, men är i princip en märkesfri verkstad. Killen där är mycket kritiskt till Kia och Hyundai.

Han visade upp den nya Space Star, men den är för liten.

Han började tjata lite när jag sade att jag även funderar på Volvo i framtiden. Han tyckte att Volvo är en kinesisk bil osv. .... kineserna har köpt Volvo osv. ... "spelar ju Ingen roll" tyckte jag ... men han tjatade "jo, det spelar ngn roll" osv. osv. .... sista gången när vi träffades sade han att han kan få tag i vilken bil som helst till basta priset osv. ...

Den nya V 40:n tillverkas i Belgien vad jag vet ....

« Senast ändrad: 22 september 2014, 20:18:03 av Ewald »

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #40 skrivet: 22 september 2014, 19:45:29 »
Vet inte om detta tillför nåt men, har drygt 25 år erfarenhet av olika kam/balanstransmissioner mestadels kedjor och remmar.
På verkstäderna jag jobbat så har kedjor inkl drev spännare bytts komplett sedan slutet -70 tal konstant och ökande.
Enbart kedjor har vad jag kan minnas bara bytts kanske en dryg handfull under dessa år. Att enbart byta kedja när kuggarna på dreven har "raggarfrissa" är såklart inte så bra.
Kamremmar med tillhörande spännare, löphjul och på vissa även kylvätskepumpar har givetvis också bytts frekvent.

Om jag själv får välja till mina egna bilar så blir det kamrem. Enkelt, billigt, tyst och lätt & snabbt att byta  tummenupp
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #41 skrivet: 23 september 2014, 08:34:21 »
Nu är det långt ifrån alla som kan byta kamrem själv, kamremsbyte går väl på mellan 5-7000kr berende på var man gör det.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #42 skrivet: 23 september 2014, 09:05:46 »
På märkesverkstad kanske det kostar så mycket annars bör 2-4000 kr räcka på en vanlig svenson bil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #43 skrivet: 23 september 2014, 10:40:57 »
Det är inga problem att varva mycket med kam kedja vad jag vet är det endast Ducati som kör med rem i mc världen. Är verkligen kedjan delad på en modern motor ? och när bilen gått så långt så kedjan är slut byter man inte drev också ?

Sant, det finns inga funktionsmässiga skäl i bilar att inte ha kedja!
Även om den inte är delad kan den öppnas och ett kedjelås, ev nitat, användas. Har man gått ifrån det på BMW ska de ha en stor smäll.
Drev behöver bara bytas om kedjan många tusen mil på övertid, och rasslat, oftast pga problem med kedjespännare eller dito skenor. Lite motoröra är bra här, men det ska upptäckas på vanliga servicar iaf.
Dessa problem drabbar inte alla motorer, utan vissa, precis som det förekommer modellrelaterade problem med kamrem.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #44 skrivet: 23 september 2014, 10:41:37 »
På märkesverkstad kanske det kostar så mycket annars bör 2-4000 kr räcka på en vanlig svenson bil.

Isåfall 1000 för en kedja på en vettig verkstad.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!